۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۵۹۱۸۴

معرفی برگزیدگان اولین جایزه ادبی روایت

معرفی برگزیدگان اولین جایزه ادبی روایت
برگزیدگان اولین دوره جایزه ادبی روایت با محوریت داستان‌های کوتاه معرفی شدند.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، دبیر نخستین دوره جایزه ملی روایت برگزیدگان این جایزه ادبی را معرفی کرد.

حسین عباس‌زاده گفت: فراخوان جایزه ملی روایت برای حضور مجموعه داستان‌های کوتاهی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ منتشر شده‌اند بهمن‌ماه سال ۹۷ منتشر و از میان کتاب‌های منتشر شده در این بازه زمانی بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان آنها ۱۲ مجموعه داستان‌کوتاه برای حضور در دور دوم داوری این جایزه ملی معرفی شدند.

عباس‌زاده در این باره گفت: باتوجه به وضعیت حال حاضر کشور و عدم امکان برگزاری مراسم اختتامیه و بدلیل طولانی شدن زمان پایان مهلت ارسال تا معرفی برگزیدگان و همچنین برگزاری اکثر فستیوال ها و جشنواره های معتبر جهانی به شکل مجازی انجمن ادبیات داستانی روایت نیز به برگزاری اختتامیه این جایزه ادبی بصورت آنلاین و در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام کرد.
دبیر اولین جایزه ادبی روایت با آرزوی سلامتی برای همه مردم جهان اظهار امیدواری کرد که بزودی فراخوان دومین دوره جایزه ملی روایت نیز منتشر شود.

حسین عباس زاده گفت: هیأت داوران نخستین دوره جایزه ادبی روایت پس از بررسی مجموعه داستان های ارسال شده به دبیرخانه جایزه از میان یکصد و دوازده کتاب ارسالی، دوازده کتاب را حائز ارزش ادبی فزون تر و همخوان با ملاک های ارزش گذاری خود تشخیص داد و شایسته حضور در مرحله نهایی داوری دانست.

شیوه ی نگارش و نثر داستان ها، بداعت موضوع و انتخاب ایده های بکر، خلاقیت در آفرینش داستان ها، اجتناب از کلیشه های ادبی و گریز از یکسان سازی های شکلی و مفهومی در راستای برهم زدن وضع موجود و هم خوانی با واقعیت های اجتماعی از جمله مواردی بوده که طبق بیانیه هیأت داوران در انتخاب داوران نقش اساسی داشته‌اند.

دبیر این جایزه ملی درباره کیفیت آثار ارسالی و مقایسه آن با وضعیت داستان کوتاه در کشورمان گفت: کتاب های برگزیده در مرحله نهایی به هیچ وجه نشان دهنده ی کلیت و بضاعت داستان نویسی در کشور نیست. بلکه انتخابی از میان مجموعه های ارسالی است. چه بسا در سال گذشته، کتاب هایی ارزشمند چاپ و منتشر شده اند که به دست داوران نرسیده.

حسین عباس‌زاده در خصوص برگزیدگان نهایی اولین جایزه ادبی روایت گفت: هیات داوران پس از بررسی و گفتگوهای بسیار، از میان کتابهای برگزیده در مرحله نهایی، کتاب "پشت فرودگاه" نوشته محمود رضایی از نشر چشمه را به اتفاق آرا به عنوان مجموعه داستان اول جایزه روایت برگزید.

دبیر اولین جایزه ملی روایت، نثر شیرین و طناز، فضا سازی، نگاه شخصی نویسنده و انتخاب موضوعات جذاب، حفظ تعادل و دقت در ساختن مجموعه ای از داستان های بهم پیوسته را از جمله دلایل انتخاب این مجموعه توسط هیأت داوران اعلام کرد.
عباس زاده گفت: هیات داوران کتابی را واجد شرایط کسب رتبه های دوم و سوم تشخیص نداد. اما مجموعه داستان«نغمه هایی از پشت دیوار» نوشته آرش رمضانی از نشر روزنه و مجموعه داستان «خرس در آغوش درخت» نوشته مجتبی مقدم از نشر دما را به عنوان دو اثر «تحسین شده» جایزه روایت انتخاب کرد.

به گفته دبیر انجمن ادبیات داستانی روایت، هیات داوران نحستین دوره جایزه روایت مجموعه داستان «غبار صورتی» نوشته نسترن مکارمی را نیز به عنوان اثر تقدیر شده معرفی کردند.

عباس زاده در ادامه گفت: هیأت داوران شایسته و بایسته دانست که از یک عمر تلاش ادبی آقای اسماعیل زرعی نویسنده کرمانشاهی به خاطر سالها ممارست در نوشتن و برپایی جلسات داستان خوانی و نقد داستان در شهر کرمانشاه به بهانه ی حضور مجموعه داستان«جهنم به انتخاب خودم» درجایزه روایت نیز تقدیر و سپاسگزاری کند.

گفتنی است نوید حمزوی، ندا کاوسی فر، حمید بابایی، حسین عباس زاده و هادی تقی زاده هیأت داوران دور دوم اولین دوره جایزه ادبی روایت را تشکیل می‌دادند./826/د102/ق

منبع: فارس
ارسال نظرات