۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۶۵۹۳۸۱
حجت الاسلام میرزایی:

نابسامانی اقتصاد مانع فعالیت های فرهنگی است

نابسامانی اقتصاد مانع فعالیت های فرهنگی است
نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: مشکلات و مسائل اقتصادی و معیشتی جامعه را به سمتی برده است که به طور کلی استقبالی از فعالیت‌های فرهنگی نمی‌شود.

حجت الاسلام حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه هر مقدار اوضاع شرایط اقتصادی دچار مشکل و آسیب است، اوضاع فرهنگ و شرایط فرهنگی در کشور از آن هم بدتر است، گفت: علت این مسأله این است که اگر اوضاع اقتصادی توسط دولت به درستی مدیریت شده بود، امروز فرآیند فعالیت‌های فرهنگی در جامعه با استقبال روبرو می‌شد.

مشکلات اقتصادی مانع فعالیت‌های فرهنگی شده است

وی در ادامه افزود: مشکلات و مسائل اقتصادی و معیشتی جامعه را به سمتی برده است که به طور کلی استقبالی از فعالیت‌های فرهنگی نمی‌شود تا اینکه افراد و گروه‌های فعال فرهنگی بخواهند اقدامات مؤثر و اثرگذاری در سطح جامعه انجام بدهند و برنامه‌های فرهنگی خود را اجرایی کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط عادی اقتصادی نیز اوضاع فرهنگی کشور در سطح مطلوبی نبوده و اقدامات فرهنگی دولت مناسب نبوده است، اظهار کرد: امروز که مشکلات اقتصادی بسیار بیشتر شده است شرایط فرهنگی نیز بیش از گذشته رو به وخامت گذاشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به عنوان یک نماینده مجلس که وظیفه نظارت برعملکرد دولت و قانونگذاری را بر عهده دارم، حرف ما در مجلس این است که اگر آقای رییس جمهور خودش به مجلس بیاید و توضیح دهد علت نابسامانی‌های اقتصادی و معیشتی که تبعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیاری به دنبال داشته است چیست و باید چه کرد و چه برنامه و راهکاری برای حل مشکلات دارد که بسیار عالی است و مجلس از این اتفاق استقبال می‌کند.

اگر رییس جمهور به اختیار خود به مجلس نیاید، مجلس وی را احضار می‌کند

وی در ادامه افزود: اما اگر رییس جمهور تصمیم نداشته باشد به مجلس بیاید، توضیح و راهکار ارائه دهد، باید مجلس رییس جمهور را احضار کند و حرف‌های وی را بشنود و اگر مجلس پاسخ منطقی شنید قطعا با دولت همدست و همراه خواهد شد تا از شرایط دشوار و بحرانی عرصه فرهنگ، اقتصاد و سیاست عبور کنیم و قطعا یاری رسان دولت خواهیم بود.

حجت الاسلام میرزایی با بیان اینکه اگر دولت توضیح و حرف منطقی برای شرایط کنونی و مشکلاتی که در عرصه های مختلف شاهد آن هستیم نداشت، مجلس باید تصمیمات دیگری بگیرد، اظهار کرد: ممکن است حتی در صورتی که دولت توضیح و برنامه ای نداشته باشد مجلس تدارک لازم برای روی کار آمدن زودهنگام یک دولت کارآمد و توانمند که گره‌گشای مشکلات باشد را تدبیر کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی سؤال از رییس جمهور و یا حتی در صورت لزوم پیگیری عدم کفایت رییس جمهور را راهکار حل مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: بعضی‌ها می‌خواهند اینگونه القا کنند که رهبر معظم انقلاب به مجلس دستور داده‌اند که دولت نباید بازخواست و استیضاح شود به نظر می‌رسد این نسبتی که به رهبری می‌دهند بدون دلیل و بدون سند و مدرک است.

وی ادامه داد: اگر فرمایشات رهبر انقلاب خطاب به مجلس را مورد دقت قرار دهیم، شاهد هستیم ایشان به نمایندگان فرمودند مطابق قانون، شرع و بدون توهین و جنجال، مجلس باید از ابزارهای قانونی خود نظیر سؤال، تحقیق و تفحص و اینها استفاده کند، واژه و اینها که رهبری استفاده کردند همان استیضاح است و در انتهای فرمایشات خود نیز فرمودند که دولت تا پایان وقت قانونی خود باید بر سر کار باشد و در انجام وظایف خود سستی و کوتاهی نکند.

بار استیضاح یا عدم استیضاح رییس جمهور تنها بر عهده مجلس است

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به اینکه پایان زمان قانونی دولت را مجلس می تواند با استیضاح جلو بیاندازد، تصریح کرد: ممکن است نمایندگات ملت تصمیم بگیرند دولت به دلیل نداشتن کفایت سیاسی زودتر به پایان برسد و این هم می‌شود زمان قانونی برسر کار بودن دولت دوازدهم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این یک نسبت غلط است که بعضی به رهبری می‌دهند و تلاش می‌کنند بگویند ایشان مانع اقدامات قانونی مجلس برای مقابله با کم کاری‌های دولت شده‌اند، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود با نمایندگان مجلس نه استیضاح را تأیید کردند و نه رد کردند و اگر مجلس بخواهد چنین کاری انجام دهد یا اینکه استیضاح رییس جمهور را منتفی بداند بار این کار را باید خودش به دوش بکشد و نباید موضوع را به رهبر معظم انقلاب ارتباط داد./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات