۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۶۵۹۸۶۵
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

نهادینه شدن فرهنگ مواسات سبب گشایش گره‌های جامعه می‌شود

نهادینه شدن فرهنگ مواسات سبب گشایش گره‌های جامعه می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه مواسات فرهنگی گسترده و عمومی است، گفت: اگر فرهنگ مواسات در جامعه دینی نهادینه شود بسیاری از گره‌ها گشوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست قرارگاه استانی رزمایش مواسات که با حضور مسؤولان حج و زیارت و مدیران کاروان‌های استان برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در چند وقت گذشته سخنان عمیق و مهمی ازجمله پیام حج و سخنرانی عید قربان داشتند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در پیام حج مانند همیشه روشن و شفاف و قاطع مواضع نظام جمهوری اسلامی را اعلام کرده و به سران کشورهای اسلامی نصیحت کردند که دل از ابرقدرت‌ها کنده و به خدا ببندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به فرمایشات رهبری معظم در سخنرانی عید قربان مبنی بر ضرورت تداوم مواسات و کمک مؤمنانه، اضافه کرد: مواسات موضوع بسیار مهمی است؛ به‌گونه‌ای که در منابع دینی ما در کنار یاد خدا و اخلاص، موضوع مواسات ذکر شده است.

وی با بیان اینکه در روایت داریم سه چیز سیادت و آقایی و سروری می‌آورد، ادامه داد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «سَیدُ الأَعمالِ ثَلاثُ خِصالٍ: إنصافُک النّاسَ مِن نَفسِک و مُواساةُ الأَخِ فِی اللّه ِ عز و جل و ذِکرُ اللّه ِ تَبارَک و تَعالی عَلی کلِّ حالٍ» و تأکید می‌کند سرآمد کارها سه چیز است: انصاف داشتن با مردم، مواسات نسبت به برادر دینی و همواره به یاد خداوند متعال بودن.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: یکی از عوامل سیادت به یاد خدا زیستن و آغشته بودن زندگی با یاد خدا است تا در دوراهی‌های زندگی تصمیم درست و خداپسندانه بگیریم؛ اما در مقابل غفلت موریانه‌ای است که ما را از یاد خداوند دور می‌کند.

وی افزود: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «ذاکر اللّه تعالی فی الغافلین کالشجره الخضراء فی وسط الهشیم»؛ یعنی انسان‌های ذاکر خداوند در بین مردمی که غافل هستند مانند درخت سبزی در بیابان کویر هستند؛ ازاین‌رو یاد خدا یکی از پایه‌های سیادت محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اخلاص و انصاف را پایه دیگر سیادت دانست و گفت: کسی که کارهای او رنگ خدایی داشته باشد و رنگ‌های بدلی نگیرد به سروری می‌رسد؛ زیرا اخلاص رنگ خدایی بوده است که اگر به عمل ما بخورد به کار ما ابدیت می‌بخشد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: اگر اخلاص در کارهای ما ورود پیدا می‌کند کارهای ما را ماندگار کرده و باقیات‌الصالحات می‌شود.

وی با بیان اینکه سومین پایه سیادت و سروری مواسات و کمک مؤمنانه است، افزود: کسی که در آنچه دارد با برادران دینی خود شریک باشد، عامل به مواسات است؛ زیرا مواسات یعنی آنچه دارید با دیگران داشته باشید و در کنار سفره و آبرو و قدرت و امکانات خود دیگران را هم ببینید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه مواسات فرهنگی گسترده و عمومی است که همه آنچه ما داریم را شامل می‌شود، تصریح کرد: اگر فرهنگ مواسات در جامعه دینی نهادینه شود بسیاری از گره‌ها گشوده می‌شود./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات