۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۶۶۰۴۲۰

بررسی نقش بانوان در جامعه هند

بررسی نقش بانوان در جامعه هند
جامعه هند به ویژه قشر زنان در سالهای اخیر دچار تحولات عمیقی شده اند، اما در راستای دست یابی به حقوق اصلی خود با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

خبرگزاری رسا - بین الملل: هند گهواره یکی از پنج تمدن کهن گیتی و وارث فرهنگ شکوهمند است. این سرزمین پهناور، دومین کشور پر جمعیت دنیا نیز است و قریب به یک ششم جمعیت جهان را در خود جای داده است. تنوع نژادی، فرهنگی و مذهبی به این کشور چشم انداز شگرفی از همزیستی مسالمت آمیز میان اعتقادات و ادیان و آیین ها گوناگون بخشیده است. هند طی گذشت بیش از پنجاه سال از زمان استقلال خود به پیشرفت های گسترده ای در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، علمی، سیاسی، صنعتی و غیره دست یافته است و با توجه به موقعیت استراتژیک خود در آسیا به دانش هسته ای و قدرت نظامی چشمگیر نایل شده و طی نیم قرن اخیر به یک قدرت برتر با نقش کلیدی در مناسبات منطقه ای بلکه جهانی تبدیل شده است.

جامعه هند به ویژه قشر زنان در سالهای اخیر دچار تحولات عمیقی شده و زنان در ایده هند مدرن که توسط نخست وزیر «ناریندرا مودی» مطرح شده است، همانند مردان برای توسعه کشور در یک جایگاه قرار گرفته اند، با این حال در راستای دست یابی به حقوق خود با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

بررسی نقش بانوان در جامعه هند

این قشر از جامعه با همت والا و تلاشی خستگی ناپذیر خود توانسته اند به مناصب و پست های بالایی همانند ریاست جمهوری، نخست‌وزیری، سخنگوی پارلمان و رهبری احزاب حتی احزاب اپوزیسیون دولت دست پیدا کنند. اما همچنان با مشکلات متعددی از جمله تجاوز جنسی، اسید پاشی، بی حرمتی ها، ازدواجهای اجباری، فساد و فحشاء مواجه هستند. بنیاد تامسون رویترز، هند را به عنوان بدترین کشور از حال وضعیت زنان در جمع کشورهای عضو جی بیست معرفی کرده ‌است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت آمار و برنامه ریزی هند مشخص گردید که جمعیت هند در سال 2019 یک میلیارد و سیصد و سی میلیون نفر بوده است که از این تعداد 660 میلیون نفر آن را زنان تشکیل می دهند. در انتخابات اخیر پارلمان هند زنان توانستند 14 درصد از 543 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهند. در این انتخابات هشت هزار نفر کاندید شده بودند که بیش از هفتصد نفر آنها از زنان بودند.

باید گفت که امروزه قشر زنان در هند در عرصه های گوناگون مانند هنری، علمی، اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی و غیره در حال فعالیت های مختلفی هستند؛  که از جمله آنها می توان به شرکت فعال در سینمای بالیوود هند و اجرای نقش های مختلف، 25 درصد از نیروی کارمند و کارگر جامعه هند در بخش های اداری و صنعتی از قشر زنان هندی راتشکیل می دهند.

بررسی نقش بانوان در جامعه هند

اگر نگاهی به گذشته نه چندان دور بیاندازیم و تاریخ این سرزمین کهن را مورد مطالعه قرار دهیم در می یابیم که شخصیت های مهم جامعه از قشر زنان بوده اند که از جمله آنها می توان به «مادر ترازا» اولین زن  هندی برنده جایزه صلح نوبل، خانم ایندرا گاندی اولین نخست وزیر زن هندی، خانم «پریتیبا پتل» اولین رئیس جمهور زن هندی و غیره اشاره نمود و در حال حاضر نیز می توان به سونیا گاندی رئیس حزب ملی کنگره، خانم «نیرمالا سیتارام» وزیر امور دفاع دولت مرکزی هند، خانم اسمرتی ایرانی وزیر امور زنان و کودکان دولت مرکزی هند وغیره اشارتی داشت. باید گفت که در دولت مرکزی به ریاست جناب آقای ناریندرا مودی 6 وزیر  از بین بانوان مشغول به فعالیت هستد، علاوه بر آن هم اکنون بیش از یکصد بنیاد ویژه زنان در هند در حال فعالیت هستند که در جهت ارتقاء جایگاه زنان در جامعه و رفع مشکلات آنان فعال می باشند. خانه فرهنگ ج.ا. ایران در مومبای نیز در راستای وظایف خود برنامه های مختلفی را با همکاری این قشر و مختص آنان برگزار کرده است که همواره مورد استقبال قرار گرفته است.

ارسال نظرات