۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۶۶۰۷۹۷
حجت الاسلام استوارمیمندی:

هجرت با حرف محقق نمی شود/ مسؤولان بسترهای تبلیغ را فراهم کنند

هجرت با حرف محقق نمی شود/ مسؤولان بسترهای تبلیغ را فراهم کنند
مدیر حوزه علمیه فارس گفت: قرآن تکلیف ما را درباره هجرت روشن کرده اما اینکه به طلاب بگوییم «بروید» درحالی که بسترهای لازم فراهم نباشد، هجرتی اتفاق نمی افتد.

حجت الاسلام محمد استوارمیمندی مدیر حوزه علمیه فارس در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به موضوع هجرت طلاب به دیار خود، گفت: خداوند در آیه 122 سوره توبه که معروف به آیه نفر است، تکلیف ما را روشن کرده است؛ چرا که در این آیه خداوند مؤمنین را دعوت به تفقه در دین می کند تا پس از فراگیری علوم دینی به میان قوم خود برگردند و اهل خود را از چشمه سار معارف الهی سیراب کنند.

وی بیان داشت: مسلم است که غایت تحصیل علوم دینی موارد متعددی همچون تدریس و تبلیغ است؛ کسانی که ویژگی های خاص دارند و علوم پایه خود را تقویت کرده اند و مستعد اجتهادند در قم بمانند اهل نظر شوند و در حوزه هایی چون تولید علم، جنبش نرم افزاری و نظام سازی ایفای نقش کنند.

مدیر حوزه علمیه فارس در ادامه افزود: اما درصد بالایی از طلاب ما چنین شرایطی ندارند، روستاهای ما از حضور طلاب بی بهره اند و کرسی بسیاری از مساجد در شهرهای بزرگ ما خالی است و یا بعضی از نمازهای جماعت توسط غیر معممین اقامه می شود؛ با توجه به این شرایط و در عین حال تاکید بزرگان، هجرت طلاب به شهرهای خود ضروری به نظر می رسد.

حجت الاسلام استوارمیمندی با اشاره به وظیفه مسؤولان در خصوص هجرت، گفت: این که ما به طلاب بگوییم «بروید» در حالی که بسترهای لازم برای آن فراهم نباشد، هجرتی اتفاق نمی افتد؛ با شرایط کنونی به ضرس قاطع می توان گفت شرایط هجرت برای طلاب فراهم نیست و شاید ماندن طلاب در قم در این شرایط به صلاح باشد مگر در مواردی که ضرورت ایجاب می کند.

وی ادامه داد: یکی از بسترهای هجرت طلاب طرح هجرت است که در زمان کنونی به دلیل محدودیت های مالی و بودجه ای تقریبا جذب جدیدی ندارد، این در حالی است که ما در روستاها به حضور طلاب نیاز داریم.

مدیر حوزه علمیه فارس با اشاره به  تربیت دانش آموز به عنوان یکی از بسترهای هجرت، افزود: آموزش و پرورش به خاطر جایگاه مهم و تمدنی که دارد باید در اختیار حوزه علمیه قرار بگیرد و بسترهای استفاده از ظرفیت آموزش باید توسط مسؤولان فراهم شود.

وی ادامه داد: معلمین ما باید تربیت شده حوزه باشند، این بدین معنی نیست که معلم فیزیک و شیمی ما طلبه باشد بلکه باید تربیت شده اخلاقی، تربیتی و معرفتی حوزه باشد تا بتواند رسالت تمدنی خود را ایفا کند و دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی و در تراز تمدن نوین اسلامی تربیت کند.

مدیر حوزه علمیه فارس اظهار داشت: وضعیت کنونی آموزش و پرورش اسفناک است و دانش آموزان مکتبی ما تربیت شده مدارس نیستند، بلکه پای منابر و در هیئات و مساجد تربیت شده اند.

وی ادامه داد: ما معلمان متعهد کم نداریم اما نوع نگاه به آموزش و پرورش و نوع گزینش سبب می شود کسانی جذب این سیستم شوند که بعضا نتوانسته اند خود را با آرمان های نظام و انقلاب هماهنگ کنند و نباید از نظر دور داشت که فراهم شدن بستر تبلیغ در آموزش و پرورش می تواند میل و رغبت طلاب را به امر هجرت افزایش دهد.

حجت الاسلام استوارمیمندی افزود: برخوردی که امروز با طلاب فاضل می شود برخورد کریمانه ای نیست این رویکرد در خصوص طلاب طرح هجرت و روحانیون مستقر هم جاری است؛ حقوقی که برای طلاب در نظر گرفته می شود بسیار ناچیز است و اگر تکلیف گرایی طلاب نبود بسیاری از عرصه ها با این حقوق های ناچیز خالی می ماند.

مدیر حوزه علمیه فارس با اشاره به لزوم  آموزش های مرتبط به طلاب در عرصه تبلیغ، بیان داشت: طلاب باید در عرصه تولیدات فرهنگی و معنوی کار آفرینی کنند و علاوه برمسؤولان آن ها هم با افزودن به اندوخته مهارتی خود می توانند ظرفیت های جدیدی ایجاد کنند./1399/ت301/ب1

ارسال نظرات