۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۶۶۰۸۴۳

روایت شنیدنی سید‌ مهدی شجاعی از حبیب‌بن مظاهر

روایت شنیدنی سید‌ مهدی شجاعی از حبیب‌بن مظاهر
کتاب گویای «از دیار حبیب»، نوشته سید‌ مهدی شجاعی، با صدای او از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. این اثر برشی از واقعه عاشورا است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب گویای «از دیار حبیب»، نوشته سید‌ مهدی شجاعی در آستانه ماه محرم از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

«از دیار حبیب» شامل قصه‌هایی کوتاه است که گوشه‌هایی از زندگی حبیب بن مظاهر، یار کهنسال امام حسین(ع)، را به مخاطب ارائه می‌کند. البته بیشتر این داستان، به موضوع شهادت حبیب در کربلا و بیان احساسات پاک و شجاعانه‌ او نسبت به امام(ع) پرداخته است. داستان از جایی آغاز می‌شود که حبیب بن مظاهر و میثم تمّار در یک دیدار در حضور مردم، از عاقبت کارشان و نحوه‌ شهادت‌شان حرف می‌زنند.‌

شجاعی در این کتاب با روایت و نثری ساده، مخاطب را با اتفاقات تاریخی و رشادت‌های این دو یار باوفای امام حسین(ع) آشنا می‌کند.

«حبیب بن مظاهر»، از یاران اصلی حضرت محمد (ص) بود که در جنگ‌های صفین، نهروان و جمل همراه امام علی (ع) جنگید. او از شخصیت‌های تأثیرگذار بوده و در تاریخ اسلام از او به نیکی یاد می‌کنند. «حبیب بن مظاهر» به عنوان یکی از افراد مهم مسلمان شهر کوفه بود که امام حسین(ع) را دعوت کرده بود. «میثم تمار» هم از یاران دیگر امام حسین(ع) از سرزمین «نهروان» بود که اسلام آورد. لقبش «ابو سالم» بود. از ویژگی‌های مهم «میثم تمار» ارزش بالای او در نزد حضرت علی(ع) بود. او از مولایش، حکمت و علم آموخت. در روایات آمده است که او امین و رازدار امیرالمؤمنین بود.

در بخشی از کتاب گویای «از دیار حبیب» می‌شنویم:‌ «چهره حبیب آن‌قدر آشنا است که در دیدرس روشنایی مشعل، شناخته شود و با احترام و عزت پروانه عبور بیابد. حضور بی‌وقت و ناگهانی حبیب در میان قبیله، جز سئوال و اضطراب و حیرت چه می‌تواند در پی داشته باشد. به چشم برهم زدنی، حبیب در میان دایره‌ای از مشعل و سئوال و کنجکاوی قرار می‌گیرد، همه مردان قبیله می‌خواهند بدانند که چه خبری پیر قبیله را این وقت شب به بیابان کشانده است. همه، همدیگر را به سکوت دعوت می‌کنند تا حبیب سخن بگوید :«بهترین هدیه‌ای که رائدی برای قبیله‌اش می‌آورد، چیست؟ من همان را برایتان آورده‌ام...»./826/د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات