۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۶۶۱۰۱۸
دبیر جامعه روحانیت کاشان مطرح کرد؛

لزوم روضه خوانی سنتی خانگی برای جلوگیری از تجمعات

لزوم روضه خوانی سنتی خانگی برای جلوگیری از تجمعات
حجت الاسلام شاه فضل گفت: احیا و برگزاری روضه خوانی‌های سنتی خانگی یکی از راه‌های عزاداری بدون تجمع در شرایط امروز جامعه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل بعد از ظهر امروز در نشست معاونین دانشگاه علوم پزشکی کاشان که در سالن کنفراس دکتر قریب دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد، به لزوم توجه به ابعاد فردی و اجتماعی عزاداری و سایر عبادات تأکید کرد.

وی به ابعاد فردی و اجتماعی نماز اشاره کرد و گفت: بعد فردی نماز ارتباط با خدا درخانه و بعد اجتماعی آن نیز حضور در مسجد و نمازخانه و اقامه نمازجماعت است که نمازگزار علاوه بر ارتباط فردی با خدا، ارتباط اجتماعی و شعائری نماز را نیز انجام داده است.

حجت الاسلام شاه فضل عزاداری برای امام حسین (ع) را نیز دارای دو بعد فردی و اجتماعی دانست و بر عزاداری‌های خانگی در شرایط ممنوعیت تجمعات تأکید کرد و افزود: احیاء و برگزاری روضه خوانی‌های سنتی خانگی یکی از راه‌های عزاداری بدون تجمع در شرایط امروز جامعه است.

به گفته وی استفاده از وسائل ارتباط جمعی و فضای مجازی برای بهره مندی از مجالس روضه خوانی، سخنرانی و ذکر مصیبت ذاکرین اهل بیت (ع) نیز یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از تجمعات در ماه محرم است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه هیچ مخالفتی با برگزاری عزاداری محرم وجود ندارد، ادامه داد: در شرایط امروز جامعه، ممنوعیت تجمعات به این معنی نیست که دولت و نظام اسلامی و وزارت بهداشت با عزاداری مخالف باشد، بلکه برگزاری عزاداری‌ها باید تحت شرایط اعلام شده برگزار شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: آن‌هایی که با پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های عزاداری مخالفت می‌کنند توصیه می‌شود به جای مخالفت با پروتکل‌های بهداشتی راه کار‌های جدید برای عزاداری‌ها با شرایط روز جامعه ارائه کنند.

وی با تأکید بر اینکه ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به معنای مجاز بودن تجمع با شرایط اعلام شده است، اظهار داشت: اجرای پروتکل‌ها بهداشتی به معنای تعطیلی مراسم‌های عزاداری محرم نیست.

دبیر جامعه روحانیت کاشان، نصب پرچم‌های عزا و سیاه پوش کردن معابر و خیابان‌ها را بعد شعائری عزاداری محرم دانست و بر انجام آن از سوی هیئات مذهبی تأکید کرد و گفت: برگزاری هرگونه مراسم عزاداری حضوری با رعایت شرایط اعلام شده مورد تأئید است.

به گفته وی باید تلاش کرد مراسم‌های عزاداری امسال با حداقل جمعیت عزادار برگزار شود، اما جلسه عزاداری امام حسین (ع) تعطیل نشود.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه تعطیل کردن مراسم عزاداری محرم امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا شایسته نیست، افزود: برگزاری مراسم عزاداری ضعیف از برگزار نشدن مراسم عزاداری بهتر است.

وی با تأکید بر توجه به بعد شعائر عزاداری‌های محرم گفت: مراسم‌های عزاداری محرم امسال با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و با حضور حداقلی عزاداران برگزار شود تا هم بعد فردی و هم بعد اجتماعی عزاداری را داشته باشیم./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات