۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۶۶۱۰۲۴
امام جمعه موقت اصفهان تأکید کرد؛

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جدید برای برگزاری مراسم عزاداری

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جدید برای برگزاری مراسم عزاداری
حجت الاسلام رهبر با بیان این که افراد نباید اسلام جدید بسازند، بلکه چارچوب‌ها در اسلام مشخص و حفظ سلامت واجب است، گفت: از ظرفیت‌های موجود برای عزاداری استفاده شود.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه فرمایشات رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب در خصوص مراسمات عزاداری ماه محرم است، گفت: بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب مراسمات عزاداری باید تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا باشد. بر همه ما نیز لازم و واجب است که از دستورات این ستاد تبعیت کنیم و این ستاد نیز به خوبی و با شفافیت به صورت گسترده دستورالعمل برگزاری مراسم محرم را اعلام کرده است.

امام جمعه موقت اصفهان با تأکید بر ضرورت توجه به حفظ سلامت جامعه در کنار برگزاری مراسم عزاداری محرم، خاطرنشان کرد: عزاداری تنها تجمع به زیر یک سقف و تجمعات فشرده نیست، حفظ سلامت جامعه و افراد واجب است، دین اسلام به سلامتی فردی و سلامت جامعه توجه ویژه ای دارد و به همین دلیل است که دستورات مختلفی در خصوص مراقبت از سلامت افراد در اسلام وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابر دستورات دین اسلام انسانی که آب برای او ضرر دارد باید تیمم کند یا کسی که بیمار است نباید روزه بگیرد، وقتی اسلام چنین دستوراتی برای اعمال واجب دارد قطعا دین اسلام در خصوص مستحبات نیز مسأله سلامت اشخاص و جامعه را بر عمل مستحب اولویت می‌دهد.

حجت الاسلام رهبر با بیان اینکه عزاداری و زنده نگه داشتن مبانی و معارف مکتب امام حسین(ع) و ترویج تفکر عاشورایی بسیار مهم است، تصریح کرد: عزاداری نباید سبب شود بیماری در جامعه شیوع بیشتری پیدا کند، بلکه لازم است در مراسمات عزاداری امام حسین(ع) توجه بیشتر و بهتری به رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای حفظ سلامت جامعه صورت بگیرد.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای برپایی مراسم عزاداری محرم، اظهار کرد: عزاداری خانگی با حضور افراد محدود خانواده، پخش عزاداری‌ها از رسانه ملی، پخش عزاداری‌ها در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و همچنین برگزاری مراسمات عزاداری محرم در فضاهای بزرگ و فضای باز برای حفظ سلامت جامعه بسیار ضروری است و تمام این روش‌های عزاداری مفید و سازنده و قابل استفاده برای مردم هستند.

وی با بیان اینکه دستورات ستاد ملی کرونا بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب لازم است تبعیت و رعایت شوند، خاطرنشان کرد: اینکه برخی می‌گویند کسی که در مراسم عزاداری کرونا بگیرد و فوت کند مانند شهید مدافع حرم است، نسبتی با اسلام ندارد و افراد نباید برای خودشان اسلام بسازند بلکه چارچوب‌ها و ملاک‌ها و شاخص‌ها در اسلام به خوبی مشخص است.

حجت الاسلام رهبر استفاده از ظرفیت های جدید برای استفاده بردن از کرونا را یک فرصت برای عزاداران حسینی توصیف کرد و گفت: افراد خودشان می توانند از طریق رسانه ملی و فضای مجازی و قرائت ادعیه و زیارات مخصوص به این ایام ضمن حفظ سلامت خود و جامعه به عزاداری بپردازند./1304/ت302/ب1

ارسال نظرات