۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۶۶۱۱۲۰

جاذبه ابراهیم در بازار کتاب

جاذبه ابراهیم در بازار کتاب
خاطرات شهید ابراهیم هادی در بازار کتاب همچنان با استقبال روبروست. «سلام بر ابراهیم» در دو جلد داستان زندگی قهرمانی را به تصویر می‌کشد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، ادبیات دفاع مقدس در سال‌های اخیر همواره یکی از گونه‌های پرطرفدار ادبی در میان مخاطبان ایرانی بوده است. شرح رشادت‌ها و وقایع سال‌های جنگ تحمیلی ابتدا در شعر راه یافت و پس از آن، دنیای خیال‌انگیز و جادویی داستان به این حوزه وارد شد. در سال‌های اخیر اما حوزه خاطره‌نویسی دفاع مقدس بیش از دیگر حوزه‌ها، مورد علاقه مخاطبان است.

خاطره‌نویسی دفاع مقدس که از همان سال‌های ابتدایی شروع شد، طی دهه‌های گذشته رنگ و ساختار خود را تغییر داد و با پرداختن به جزئیات، شخصیت‌پردازی، توصیف، اهتمام بیشتر به گفت‌وگو و ... توانست دریچه‌ای جدید به روی ادبیات دفاع مقدس بگشاید.

کتاب «سلام بر ابراهیم» از جمله کتاب‌های پرمخاطب عرصه خاطره‌نویسی دفاع مقدس است که طی یک دهه گذشته توانسته مخاطبان بسیاری را به سمت خود جلب کند. این اثر که حاصل 50 ساعت گفت‌وگو با همراهان، یاران و خانواده شهید ابراهیم هادی است، برای اولین‌بار در سال 88 منتشر شد و از آن پس، به عنوان یکی از کارهای پرفروش در بازار کتاب مطرح است.

کتاب راوی 69 خاطره از نزدیکان شهید است که هرکدام تلاش کرده‌اند تا بخشی از شخصیت جذاب شهید را برای مخاطب خود شرح دهند. منش پهلوانی و حضور بی‌ادعای شهید هادی در عرصه‌های مختلف، تلنگری است بر مخاطب امروز که او هم می‌تواند همانند قهرمان این کتاب، کارهای ناشدنی را انجام دهد. حضور صادقانه شهید هادی در موقعیت‌های مختلف، مخاطب را به این فکر می‌اندازد که کاش او هم در تنگنای زندگی، یک «داش ابرام» در کنار خود داشت.

جلد اول کتاب «سلام بر ابراهیم» با استقبال خوبی از سوی مخاطبان، بیش از یک میلیون از نسخه‌هایش به فروش رفت. این غیر از نسخه‌هایی است که قانونی یا غیر قانونی از طریق فضای مجازی منتشر شد. انتشارات شهید ابراهیم هادی پس از استقبال از جلد اول، به فاصله حدود هشت سال، جلد دوم کتاب را منتشر کرد.

جلد دوم این کتاب شامل بیان خاطراتی از علامه جعفری، خواهر شهید، مرتضی پارسایی، سردار امیر نوحی، مهندس احمد استادباقر، حسین غضنفری، علی صادقی، محمد خورشیدی، حسین غفاری، ابراهیم سیف‌زاده، مرتضی پارساییان، سیدکمال سادات شکرآبی و... درباره شهید است.

پرداخت متفاوت به زندگی این شهید با روایت‌هایی کوتاه اما تأثیرگذار در جلد دوم نیز سبب شد تا کتاب مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد. به نظر می‌رسد آنچه بیش از همه کتاب را پرمخاطب کرده است، شخصیت متفاوت قهرمان این اثر باشد که مقام معظم رهبری نیز در سال 94 به آن اشاره کرده‌اند: من کتابی خواندم مربوط به شهید ابراهیم هادی، خب این خیلی کتاب جالبی است، خیلی جذاب است. این کتاب را که خواندم تا مدتی بعد از آنکه خوانده بودم دلم نمی‌آمد از روی میز این کتاب را بردارم بگذارم مثلاً در [قفسه] کتاب‌ها. آن جاذبه‌ شخصیت، شخصیتی که در این کتاب معرفی شده، به‌قدری جاذبه دارد این شخصیت که آدم را مثل مغناطیس به خودش جذب می‌کند؛ آدم را میخکوب می‌کند.

بگردید این شخصیت‌ها را پیدا کنید. از این قبیل شخصیت‌های برجسته‌ای هستند که اینها سردار هم نیستند؛ حتی فرمانده‌ گردان هم نیستند؛ اما حکایت‌ها دارند، ماجراها دارند.»

انتشارات گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی اخیراً چاپ چهل و هفتم از این اثر را در دسترس مخاطبان قرار داده است./826/د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات