۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۶۱۲۸۸
نماینده مجلس مطرح کرد؛

نقش سازمان‌های مردم نهاد در بسترسازی امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان

نقش سازمان‌های مردم نهاد در بسترسازی امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان
اصفهان - حجت الاسلام میرزایی گفت: با تشکیل سازمان‌های مردم نهاد می‌توان نسبت به امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان اقدام کرد.

حجت الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر و امر و نهی کردن، نیازمند داشتن دست برتر است، گفت: به طور طبیعی مسؤولان از یک موضع برتر و قدرت بالاتری نسبت به مردم برخوردار هستند بنابراین امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان از سوی مردم نیازمند لوازمی برای عملیاتی شدن است.

وی در ادامه افزود: قرآن کریم می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه گروه‌هایی از جامعه است، افراد می‌توانند سازمان‌های مردم نهاد در خصوص امر به معروف و نهی از منکر به ثبت رسانده و تحت نظارت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر به فعالیت در این عرصه بپردازند و حتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان اقدام کنند.

سازمان‌های مردم نهاد امکان قانونی امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان را دارند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امکان قانونی برای امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان از سوی مردم از طریق سازمان های مردم نهاد به عنوان نمایندگان اقشار مختلف جامعه وجود دارد، از سویی برخی دستگاه‌ها و مسؤولان کشور هم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دیگر مسؤولان را برعهده دارند.

حجت الاسلام میرزایی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی از جمله نهادهایی هستند که بر اعمال مسؤولان نظارت دارند، اظهار کرد: مدعی العموم وظیفه پیگیری مطالبات مردمی را دارد، اگر مردم بخواهند مطالبه‌گری و امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان را انجام دهند می‌توانند تحت نظارت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در این عرصه وارد عمل شوند.

وی در ادامه با اشاره به ابواب فقهی مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: در فقه شیعه بابی به عنوان «النصیحة لائمة المسلمین» یعنی خیرخواهی عموم مردم نسبت به پیشوایان و مسؤولان جامعه اسلامی، بنابراین برای جلوگیری از خطای مسؤولان گاهی باید مردم از طریق نصیحت و خیرخواهی وارد عمل شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یک مهندسی در این خصوص  وجود دارد که مردم از طریق آن می‌توانند نسبت به اصلاح امور اقدام کنند، نخستین گام این موضوع بنابر دستورات اسلامی این است که هرکسی وظیفه دارد نسبت به خود به سمت معروف حرکت کرده و از منکرات دوری کند.

حجت الاسلام میرزایی در ادامه گفت: هر فردی علاوه بر خود باید خانواده و نزدیکانش را مراقبت و به سمت معروفات هدایت کند، سفارش به صبر و سفارش به حق دیگر مسأله‌ای است که عموم مردم می‌توانند نسبت به یکدیگر انجام بدهند و کسی هم نسبت به آن موضع گیری نمی‌کند بلکه قطعا با استقبال مردم روبرو خواهد شد.

وی با اشاره به مشخص بودن مراتب امر به معروف و نهی از منکر در احکام شرعی اسلام، چهارمین گام در مسیر نصیحت مسؤولان و اصلاح جامعه را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و افزود: مراتب و شرایط امر به معروف و نهی از منکر به خوبی توسط مراجع و علما در رساله‌های عملیه و احکام شرعی مشخص شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پنجمین گام در این مسیر جهاد است که شرایط خاص خود را دارد که در عصر حاضر این موضوع با محوریت و اذن ولی فقیه باید همراه باشد، تصریح کرد: در صورتی که در سرزمینی تمام این اقدامات به درستی انجام شود و نتیجه بخش نباشد مسأله هجرت مطرح خواهد شد و باید مسلمانان به جایی بروند که بتوانند دین خود را حفظ کنند./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات