۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۶۶۱۴۲۶
آیت‌الله میرباقری:

فلسفه غرب مبتنی بر صفات رذیله است

فلسفه غرب مبتنی بر صفات رذیله است
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: دنیای امروز علناً مبتنی بر این صفات رذیله است و شما این موضوع را در فلسفه امروز غربی می‌توانید مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در شب سوم مراسم هیأت ثارالله به موضوع گسترش فساد در داستان قوم حضرت شعیب(ع) اشاره کرد و گفت: اگر قومی تنها به عیوب مال دیگران بپردازد و یا در کیل و میزان کم بگذارد دچار فساد اجتماعی و در ادامه عذاب محیط می‌شوند.

وی در ادامه افزود: اگر جامعه بر محور بندگی خداوند نبود زندگی انسان بر محور صفات رذیله شکل می‌گیرد و جامعه‌ای که متکی بر اولیای طاغوت است قطعاً صفات طاغوت نیز در آن جامعه شکل می‌گیرد و در این صورت جور و ظلم در آن جامعه قهری و قطعی است.

آیت‌الله میرباقری به ابتلای دنیای امروز به صفات رذیله اشاره کرد و اظهار داشت: دنیای امروز علناً مبتنی بر این صفات رذیله است و شما این موضوع را در فلسفه امروز غربی می‌توانید مشاهده کنید که اسم آن را بلوغ در عقل نیز می‌گذارند.

وی درباره گستردگی وفای به کیل و میزان اظهار داشت: ما در همه امور مکیال و میزان داریم و در همه جا باید این موضوع عادلانه باشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در نقد نظام مارکسیستی و نظام‌های لیبرالیستی گفت: در این نظام به گونه‌ای تبیین صورت می‌گیرد که همه در یک سطح اقتصادی قرار دارند؛ اما در حقیقت ترازو به گونه‌ای تعیین شده که برخی کیل و میزانشان سنگین‌تر می‌شود که این نظامی ظالمانه است.

وی در ادامه گفت: این تنها در نظام اقتصادی نیست؛ بلکه در نظام سیاسی هم هست؛ مانند استراتژی آمریکا که می‌خواهد ملت‌های دیگر در موازنه قدرت تحقیر شوند.

آیت‌الله میرباقری چنین رفتاری را حاصل سفره شیطان دانست و ابراز داشت: وقتی انسان بخواهد سر سفره شیطان بنشیند در غذای دیگران دست اندازی و به آن‌ها ظلم خواهد کرد.

وی با اشاره به نیاز انسان به میزان در زندگی تأکید کرد: انسان‌ها همدیگر را در تمام مراحل اجتماعی و فردی همدیگر را وزن می‌کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری مرحله پس از تنظیم ترازو در زندگی را عدالت در کیل و وزن دانست و تصریح کرد: گاهی شخصی ترازویش درست است؛ اما کیل و وزن را آن گونه که دلخواهش است تغییر می‌دهد.

وی افزود: انسان وقتی به خدا متصل شد عزیز می‌شود و چیزی از آمد و شد دنیا به‌وی اضافه نمی‌شود که بخواهد ظلم کند چه برسد به این که در ترازوی خود خللی ایجاد کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره پشتوانه وفای به کیل و میزان اظهار کرد: اگر انسان‌ها ایمان به خدا آوردند و فقط خدا را عبادت کردند این انسان‌ها می‌توانند وفا به کیل و میزان کرده و بر بقیه‌الله الاعظم تکیه کنند.

وی در پایان درباره تربیت نبوی و تأثیر آن در جامعه گفت: یا تربیت انسان‌ها به‌وسیله پیامبران شکل می‌گیرد و انسانی دارای صفات حمیده را خروجی می‌دهد که در چنین جامعه‌ای نه تنها انسان‌ها به عدل وفا می‌کنند بلکه حتی احسان به همدیگر می‌کنند و این تربیت انبیاء بوده که ریشه آن «اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ» است./پ202/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
خسته نباشید
0
0