عدم تناسب نظام آموزشی حوزه با مطالبات نظام اسلامی
حجت الاسلام ابوالحسن حسنی، کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به ترسیم چگونگی دولت جوان انقلابی و ایجاد نیروهای انقلابی بر طبق تئوری «انسان سیاسی از منظر فقهی» پرداخت و گفت: انسان سیاسی فردی است که در جامعه درباره مسائل سیاسی به صورت سلبی و ایجابی موضعی را اتخاذ می کند، روی سخن او حساب باز می شود و جامعه آن را الزام می کند در باب سیاسی موضعگیری داشته باشد.
حجت الاسلام حسنی با بیان اینکه دولت جوان انقلابی باید بر اساس عقلانیت اسلامی تأسیس شود، گفت: عقلانیت اسلامی بر اساس جنود عقل و جهل تعریف خواهد شد، در روایات ائمه اطهار(ع) مقابل عقل، جهل قرار داده شده است، عقل انسان را راهنمایی میکند تا با حقایق وجودی و اخلاقی مواجهه داشته باشد.
کارشناس مسائل سیاسی به تقسیم بندی انسان سیاسی از منظر علوم اجتماعی پرداخت و گفت: انسان سیاسی به انسان لیبرال و اقتدار طلب یا مؤمن، کافر و منافق تقسیم بندی میشود، اگر انسان به روش اول تقسیمبندی شود، مسأله ایمان، اولویت سوم و چهارم قرار میگیرد و اگر بر اساس موازین قرآن، انسان را به مؤمن، کافر و منافق تقسیم بندی کنیم، انسان لیبرال و اقتدار طلب در اولویت سوم و چهارم قرار می گیرد؛ الگوی مفهومی به انسان اجازه نمی دهد با حقیقت، مواجهه منطقی کند که این امر سبب جهل او خواهد شد.
حجت الاسلام ابوالحسنی با بیان اینکه باید دولت جوان و انقلابی بر اساس عقلانیت اسلامی تشکیل شود، گفت: از شرایط عقلانیت اسلامی این است که بر اساس الگوهای مفهومی در منابع معرفتی اسلام با واقعیت و حقایق سیاسی مواجهه داشته باشیم.
این پژوهشگر سیاسی بیان کرد: دولت جوان انقلابی در جامعه ای به وجود خواهد آمد که سطح عقلانیت سیاسی خود را بالا ببرد که در منابع اسلامی و قرآنی بیان شده است و نیروهای انقلابی تربیت شوند و نظام اداره جامعه را در دست بگیرند.
وی با انتقاد از اینکه مسائل سیاسی دینی اسلامی در متون سیاسی دانشگاهی و سیاسی ادبیات سازی نشده است، گفت: آیا مفهوم و نظریه ولایت فقیه در حوزههای علمیه به درستی تبیین میشود که انتظار داشته باشیم در دانشگاه نیز ادبیات سازی صورت گیرد؟
حجت الاسلام حسنی بیان کرد: زمانی که نظام آموزشی حوزه برای هفتصد سال و در بهترین شرایط برای دویست سال پیش است و متناسب با تشکیل حکومت و نظام اسلامی نیست و هنوز در حوزه های علمیه بحث رد ولایت فقیه تدریس می شود؛ همچنین چگونه می توان از دانشگاه انتظار داشت که به مسائل روز بپردازد.
این پژوهشگر سیاسی ابراز داشت: در دانشگاهها نیز نظریات دویست سال پیش غرب تدریس می شود و عدم ارائه نظریههای به روز تنها مربوط به علوم انسانی نیست و در بقیه رشتهها مثلا ریاضی و فیزیک را نیز شامل می شود؛ اما ساختار حوزه مخالف نوگرایی و نواندیشی است.
وی به تبیین حکمت سیاست متعالیه پرداخت و اظهار کرد: موضوعاتی همانند هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی در فلسفه وجود دارد، برخی اساتید سیاست متعالیه را در برابر متدانیه به کار برده اند؛ اما حکمت متعالیه به معنای حکمت صدرایی در مقابل حکمت سنایی است و این عنوان ارزشی نیست که دیگران را مقابل آن رد کنیم؛ یعنی باید اندیشمندان ما عرصههای نوینی را ایجاد کنند، چون در حکمت سیاسی صدرایی نمیتوان روابط شبکهای را ایجاد کرد؛ در حالی که روابط امروز جوامع به صورت شبکه ای است./998/ت302/ق