۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۶۱۸۱۵
نماینده مجلس مطرح کرد؛

بودجه ۱۴۰۰ برمبنای اقتصاد بدون نفت / نگاه به غرب اقتصاد کشور را اسیر کرد

بودجه ۱۴۰۰ برمبنای اقتصاد بدون نفت / نگاه به غرب اقتصاد کشور را اسیر کرد
اصفهان - مقتدایی با بیان اینکه نگاه به غرب کشور را معطل و اسیر کرد، گفت: اتکا به توان داخلی فشارهای دشمن را تبدیل به فرصت اقتصاد بدون اتکا به نفت کرده است.

عباس مقتدایی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه روند حرکت دولت روحانی در دوره اول و دوم در مسیر تلاش فراوان برای ارتباط با کشورهای غربی و آمریکا و اروپا بوده است، گفت: با توجه به ناکامی‌های متعددی که دولت روحانی در این خصوص داشته است و بدعهدی‌های آمریکا و سه کشور اروپایی، این موضوع آشکار شده است که بخش قابل توجهی از وقت دولت در حوزه سیاست خارجی و ارتباطات بین الملل صرف متقاعد کردن غرب برای همکاری با ایران شده است.

مقتدایی با اشاره به سوء استفاده غرب از تلاش دولت روحانی برای ارتباط گرفتن با آمریکا و کشورهای اروپایی، اظهار کرد: عملا دولت با این همه تلاش برای ارتباط گیری با غربی‌ها، دولت و کشور ما را معطل و به نوعی اسیر رفتارهای خود کرده است.

دشمن به دنبال شرطی کردن اقتصاد کشور است

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شرطی کردن اقتصاد کشور را از دیگر معایب نگاه به غرب داشتن دولت تدبیر و امید برشمرد و تصریح کرد: این شرطی شدن اقتصاد ایران به این معنا است که اقتصاد کشور چندماه به چندماه منتظر یک توافقنامه یا یک رخداد یا عمل کردن یا عمل نکردن به یک موضوع بوده و غرب در این زمینه تلاش بسیاری داشته است.

وی در ادامه افزود: غربی‌ها تا حدی موفق شدند روند پیشرفت دولت ایران را در دوره مسؤولیت آقای روحانی کند کنند اما واقعیت این است که فشارهایی که غرب و آمریکا بر ایران وارد کردند برای آنها نتیجه معکوس داشته است، جدا شدن ایران از نفت به خاطر تحریم‌ها و فشارهای غرب و خلاصی پیدا کردن ایران از اقتصاد نفتی یکی از نتایج فشارهای آمریکا و هم‌پیمانانش بر ایران بوده است.

بودجه سال 1400 بودجه بدون نفت است

مقتدایی از تبلور اقتصاد بدون نفت در بودجه سال 1400 خبر داد و اظهار کرد: در بودجه سال آینده شاهد خواهیم بود که بودجه کشور از اتکا به نفت و درآمدهای نفتی و اقتصاد وابسته به نفت به سمت اقتصاد متکی به درون و جدا و مستقل از درآمدهای نفتی خواهد بود و طراحی بودجه سال آینده قطعا در این مسیر است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت اتکا به توان داخلی و نداشتن نگاه به غرب و بیگانگان برای پیشبرد اهداف کشور به ویژه در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند نباید عرصه اقتصاد را به رخدادها و برنامه ریزی کشورهای غربی و سایر کشورها گره زد ناشی از همین پدیده‌ای است که امروز برای کل نظام مشخص شده است که غرب به دنبال معطل کردن ایران و کند کردن مسیر توسعه و پیشرفت و تعالی ایران اسلامی است.

رابطه با همسایگان و آسیا می‌تواند دستاوردهای عظیم اقتصادی داشته باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست گسترش اقتصاد ایران به سمت آسیا عملا نتیجه فشار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بوده است و در این مسیر باب جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران گشوده شده است و ما می توانیم با تکیه بر اقتصادی که روابطش را با همسایگان و کشورهای آسیایی ساماندهی می‌کند به دستاوردهای عظیمی برسیم.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز هم در عرصه مقابله با خام فروشی و هم در عرصه اقتصاد مبتنی بر درآمدهای پایدار غیر نفتی، جهد و جدیت ویژه‌ای دارد و به نظر می‌رسد رها شدن ایران از دام‌های اقتصاد کاپیتالیستی که برای ایران گسترده بود، نتیجه فشارهای آمریکا علیه ایران است و عملا کشور ما تهدید فشارهای آمریکا را به فرصت اقتصاد بدون نفت و مستقل از درآمدهای نفتی تبدیل کرده است./1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات