۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۶۵۹۱۵۲
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

وزارت امور خارجه از فرصت باقی مانده برای گسترش دیپلماسی اقتصادی استفاده کند

وزارت امور خارجه از فرصت باقی مانده برای گسترش دیپلماسی اقتصادی استفاده کند
مقتدایی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در دیپلماسی اقتصادی، گفت: تعداد رایزن های اقتصادی ایران در خارج از کشور اندازه انگشتان یک دست است.

عباس مقتدایی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه دولت در عرصه سیاست متناسب با شرایط و نیازهای امروز جامعه ایران، نیازمند برداشتن گام‌های بلندتری است، گفت: اکنون حجم قراردادهای اقتصادی، بازرگانی و تجاری ایران با کشورهای پیرامونی و همسایگان در اندازه نیاز کشور نیست و بخشی از علت این کاستی‌ها به دلیل عملکردهایی است که وزارت امور خارجه در گذشته باید به نحو دقیق برنامه ریزی می‌کرده است اما این برنامه ریزی‌ها صورت نگرفته و پاسخگوی نیاز کشور نبوده است.

رایزن‌های اقتصادی کشور به اندازه تعداد انگشتان یک دست هستند

مقتدایی در ادامه افزود: دیپلماسی اقتصادی باید در دستور کار وزارت امور خارجه قرار بگیرد، شایسته نیست که صرفا به اندازه انگشتان یک دست کشور ما رایزن اقتصادی فعال در خارج از کشور داشته باشد و شایستگی اقتصاد ایران که هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا است، این است که ما در تراز بازرگانی و میزان واردات و صادرات باید به نقطه‌ای برسیم که تراز مثبتی داشته باشیم و صادرات ما بیشتر از واردات کشور ما باشد.

وی با بیان اینکه در عرصه اقتصاد اشکالات اساسی و ریشه‌ای در کشور ما وجود دارد، اظهار کرد: امروز واردات ما بیشتر از صادرات ما است، دیپلماسی اقتصادی ما در شرایط مطلوبی نیست اگرچه آقای ظریف وزیر امور خارجه اخیرا در جلسه‌ای که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشت بر این نکته تأکید کرد که روند کشور به سمت افزایش فعالیت دستگاه دیپلماسی در عرصه اقتصاد خواهد رفت.

ظریف از فرصت باقی مانده دولت دوازدهم برای گسترش دیپلماسی اقتصادی استفاده کند

نماینده مردم اصفهان با تأکید بر اینکه فعالیت‌های اقتصادی دستگاه دیپلماسی باید به صورت دقیق و منسجم پیش برود، تصریح کرد: باید اقدامات وزارت امور خارجه در عرصه اقتصاد قابل ارزیابی باشد، امروز وزارت امور خارجه مسؤولیت سنگینی در زمینه مباحث اقتصادی برعهده دارد. به ویژه در گسترش روابط ایران با کشورهای آسیایی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم و برطرف کردن نیازهای کشور مسؤولیت مهمی متوجه وزارت امور خارجه است.

 نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ظریف در فرصت باقی مانده دولت دوازدهم می تواند نواقص موجود در حوزه دیپلماسی اقتصادی را تا حدودی برطرف کند و در این جهت مجلس شورای اسلامی و به خصوص کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آمادگی همکاری با وزارت خارجه را اعلام کرده است.

وی با اشاره به بدعهدی‌های اروپایی‌ها و غربی‌ها نسبت به تعهداتشان به کشور ما در معاهدات و توافقات مختلفی که در سال های اخیر صورت گرفته است، اظهار کرد: این رفتار کشورهای غربی اعتماد مردم ایران به اروپا و غرب را به شدت کاهش داده است و سبب شده است تا امروز تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان کشور ضرورت گسترش روابط با آسیا را مورد توجه قرار دهند.

تعامل با کشورهای آسیایی نفوذ غرب را کاهش و برای منطقه ثبات به دنبال دارد

مقتدایی با بیان اینکه از طریق جاده ابریشم نوین و ارتباطات وسیع و درازمدت با چین می‌توانیم سرمایه‌های مورد نیاز کشور را مهیا کنیم، تصریح کرد: غرب امروز نوع همکاری ایران با کشورهای آسیایی را برخلاف مصالح و منافع خود می‌داند و احساس می‌کند همکاری ایران با همسایگان و کشورهای آسیایی برای منافع غرب خطرناک است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کاهش نفوذ غرب در آسیا را یکی از عواقب ارتباط و تعامل بیشتر ایران با کشورهای آسیایی ارزیابی کرد و گفت: کاهش قدرت و نفوذ دلار در آسیا و در کشور ما از دیگر تبعات تعامل ایران با کشورهای آسیایی است.

وی در ادامه افزود: غربی‌ها در تلاش هستند تا با هجمه رسانه‌ای و استفاده از رسانه‌های خود بر افکار عمومی مردم اثر گذاشته و اینگونه وانمود کنند که روابط میان ایران با چین یک رابطه غیرمفید و نامناسب برای ایران است درحالی که تعامل با کشورهای آسیایی هم نفوذ غربی‌ها در منطقه را کاهش می‌دهد و هم می‌تواند ارتباط میان کشور ما با همسایگان را افزایش داده و باعث شکوفایی ظرفیت‌های کشورهای منطقه به علاوه افزایش صلح و ثبات و امنیت در منطقه باشد./1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات