۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۶۱۸۹۸
نماینده ولی فقیه در اردبیل تبیین کرد؛

معضلات بر سر راه امام حسین در راه اصلاح اجتماعی

معضلات بر سر راه امام حسین در راه اصلاح اجتماعی
خراسان رضوی - آیت الله عاملی به عدم تأیید حکومت جائر توسط امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت شهادت را انتخاب کرد تا حاکمیت جور را تأیید نکند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در اردبیل شب گذشته در جمع عزادران حسینی در حرم مطهر رضوی گفت: حضرت امام حسین(ع) با عنایت خداوندی بزرگترین منشور زندگی آرمانی را تدوین کردند که در آن ولایت و امامت جایگاه خطیر در زندگی آرمانی دارد.

وی اظهار کرد: حضرات معصومین هر کدام مأمویت خاصی داشته و براساس مأموریت جایگاه خاص از طرف خداوند به آن ها داده شد، مأموریت سیدالشهدا(ع) بسیار خطیر است بنابراین زیارت و بکا بر حضرت از فضائل خاصی برخوردار است.

آیت الله عاملی به معضلاتی که بر سر راه امام حسین(ع) در راه اصلاح اجتماعی وجود داشت، اشاره و ابراز کرد: سیدالشهدا(ع) در برابر اصلاح اجتماعی با سه معظل تأویل خطرناک از متون دینی، اسقاط نظام جائر و عدم تأیید حکومت جائر روبرو بود که باید علیه آن ها اقدام می کرد.

امام جمعه اردبیل بیان داشت: نتیجه تأویل خطرناک از متون دینی وجوب اطاعت از حاکم جائر شده بود که حاکم ولو ظالم، شراب خوار و میگسار باشد باید از او اطاعت کرد، با این تأویل بسیاری از آیات قرآن تعطیل می شود،« وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ» با این تأویل معنا ندارد.

وی افزود: تأویل وجوب اطاعت از حاکم جائر بارها معاویه و یزید را از سقوط حتمی نجات داد با این تأویل بیان می کردند که حاکم عصر که یزید بود، می تواند خون امام حسین(ع) را بریزد، مصلح کند و اهل بیت را به اسارت بگیرد حتی برخی وقتی یزید به کعبه حمله کرد برخی بین مبارزه با یزید و یا اطاعت از حاکم جائر در تردید بودند و اطاعت از حاکم را ولو حاکم جور را واجب می دانستند اما امام حسین(ع) این تأویل را با خون خود ابطال کرد.

آیت الله عاملی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در میدان جنگ به صحبت می پردازد و به تحریف دین اشاره دارد و وقتی که با سروصدای دشمن مواجه می شود، می فرماید:«ساکت باشید تا حق خود را ادا کنم.»، حضرت تا لحظه شهادت به فکر مردم است تا آن ها را آگاه کند که روح دین با این اندیشه اطاعت از حاکم جائر بیگانه است.

نماینده خبرگان رهبری به عدم تأیید حکومت جائر توسط امام حسین(ع) اشاره و اظهار کرد: دلیل حرکت امام حسین از مدینه به سوی کربلا دعوت مردم کوفه نبود بلکه حضرت برای این که با یزید و حکومت جور بیعت نکند از مدینه خارج شد و دعوت کوفیان همزمان با این تصمیم حضرت شد که به سمت کوفه حرکت کند، حضرت شهادت را انتخاب کرد تا حاکمیت جور را تأیید نکند.

آیت الله عاملی بیان داشت: حاکمیت استبدادی و وهابیت دو دشمن امام حسین(ع) بودند، امام حسین(ع) در کربلا گفت:«من حرف جدید نیاورده ام راه، راه پیامبر(ص) و علی(ع) است»، رگه های عقلانیت در رفتارهای امام حسین(ع) غوغا می کند و حضرت از سر احساس به کوفه نرفت.

امام جمعه اردبیل به خسران کوفیان زمان امام حسین(ع) اشاره و ابراز کرد: کوفی ها از سر احساس به سیدالشهدا(ع) نامه نوشتند و با تهدید و تطمیع از یاری حضرت سرباز زدند، بعد از شهادت حضرت هر کاری انجام دادند و فایده نداشت چون سر وقت امام خود را یاری نکردند.

وی بیان داشت: ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» امام حسین(ع) تنها منحصر به همان زمان نبود چون حضرت می دانست که شهید می شود اما شخصیت می ماند، مهمترین درس برای ما این است که با محرم و سیدالشهدا(ع) بمانیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات