۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۶۶۲۰۰۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

عاشورا؛ نهضت رویش و تحول

عاشورا؛ نهضت رویش و تحول
تهران - استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حرکت امام حسین(ع) نهضت رویش و تحول است، گفت: آل سعود مصداق بارز یزید زمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه، در دومین شب از مراسم ماه محرم حسینیه امام خمینی(ره) که تنها با حضور رهبر انقلاب برگزار شد، گفت: سال‌های قبل این مجلس و حسینیه مملو از جمعیت و جوانانی بود که برای عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) می‌آمدند اما امسال به دلیل شیوع کرونا جلسه به این شکل برگزار می‌شود.

وی افزود: نکته مهم اینجا است که علی‌رغم تعطیلی همه جلسات حضوری رهبر عظیم‌ الشان انقلاب، اما این مجلس با حضور خود ایشان اقامه عزا می‌شود که این نشان از اهمیت برپایی عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و باور به کلام امام راحل است که فرمودند این محرم و صفر است که انقلاب و اسلام را نگاه داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یکی از پیام‌های مهم عاشورا را تحول و دگرگونی بیان و عنوان کرد: امام حسین(ع) یک امام تحول‌آفرین و دگرگون‌کننده هستند، افراد بسیاری در طول تاریخ به‌واسطه کربلا تحول روحی، اخلاقی، اعتقادی و سیاسی پیدا کردند.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه کتاب‌های بسیاری در خصوص تحول نوشته‌شده است، اظهار داشت: لازم است کتابی با محوریت تحول‌آفرینی امام حسین(ع) در طول تاریخ نوشته شود؛ دلیل اصرار بر برپایی مجلس عزاداری امام حسین(ع) وزنده نگاه‌داشتن یاد عاشورا ادامه داشتن پیام تحول است.

وی با استناد به کلام امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) دلیل خروج خودشان را بابیان حدیثی از پیامبراکرم(ص) چنین می‌فرمایند: جدم رسول‌الله فرمودند هر زمان که پنج اتفاق در جامعه رخ داد باید حرکت کرد و آن جامعه را تغییر داد نخست اگر حاکم ستمگری بر مسند خلافت تکیه زد، حرام خدا را حلال کرد، پیمان الهی را شکست، برخلاف سنت پیامبر عمل کرد و در جامعه مروج  گناه و تجاوز شد، اگر کسی این را ببیند و عکس‌العملی نشان ندهد جایگاه او جهنم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: آیا امروز آل سعود مصداق بارز این کلام نیست؟ غنی‌ترین کشور عربی دنیا به جان فقیرترین کشور عربی دنیا یعنی یمن افتاده و دست به کشتار کودکان بی‌دفاع زده است؛ امروز داستان مظلومیت یمن در لفافه مباحث سیاسی به فراموشی سپرده‌شده است؛ امروز نتانیاهوی خبیث مصداق حاکم مستکبر نیست؟ چرا برخی می‌گویند به ما چه ربطی دارد! اگر اندیشه تغییر و تحول در یک مسلمان و جامعه اسلامی نباشد که قابل قبول نیست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیات الهی، عنوان کرد: قرآن کریم می‌فرماید: تغییر و تحول در صورتی اتفاق می‌افتد که تک‌تک افراد جامعه در خودشان تغییر ایجاد کنند چنین جامعه‌ای متحول می‌شود؛ نعمت در جامعه نغمت نمی‌شود و تغییر نمی‌کند بنابراین زمانی نعمات الهی تغییر می‌کند که انسان‌ها تغییر کند.

وی بابیان اینکه جامعه و فرد از سه حال صعود، رکود و سقوط خارج نیست، گفت: جامعه و یا فرد موفق کسی است که همواره در حال صعود و پیشرفت باشد؛ مثل تحول درصحنه کربلا جناب حر، مثل توقف در کربلا احنف بن قیس و مثل تنزل عمر سعد است؛ کربلا عرصه تحول، توقف و تنزل بود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه تحول در پنج بستر محقق می‌شود، اظهار داشت: نخست اینکه انسان باید بداند تغییر و تحول لازم است؛ کسانی که باور به تغییر ندارند نمی‌توانند در مسیر تحول گام بردارند. جوانان باورشان را نسبت به تحول تقویت کنند زیرا در همه عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و .. امکان تغییر و تحول وجود دارد.

استاد حوزه علمیه بینش و اصلاح را بستر تغییر و تحول بیان و عنوان کرد: انسانی که خواستار تغییر و تحول است باید به عیوب خودآگاه باشد و بدون توقف برای اصلاح آن اقدام کند همچنین در تغییر و تحول روش و راهنما باید مشخص باشد.

وی افزود: جوانان باید مراقب شبکه‌های انحرافی فضای مجازی باشند و بدانند که امروز همه ادعای تغییر و تحول دارند و می‌خواهند دیگران را به خود جذب کنند بنابراین نباید هر تحلیلی را بشنوید بلکه باید سخن کسی را بشنوید که شک شمارا نابود و یقین را برایتان به ارمغان بیاورد؛ حرکت امام حسین(ع) نهضت رویش و تحول است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات