۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۶۶۱۹۹۵
آیت الله جاودان شرح داد؛

پیامد بی‌تفاوتی نسبت به حق الناس

پیامد بی‌تفاوتی نسبت به حق الناس
تهران ـ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گناه مانع بالا رفتن نماز می شود، گفت: نماز کسانی را که نسبت به‌حق الناس بی‌تفاوتند و در حق مردم ظلم روا داشته‌اند را لعن می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد اخلاق حوزه علمیه، پنجشنبه‌شب در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در فضای آزاد حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: غیرممکن است انسان در نماز عروج داشته باشد اما آن را حس نکند.

وی با بیان اینکه نماز وسیله بالا رفتن و عروج آدمی است، افزود: انسان اگر در نماز معراج داشته باشد به‌صورت عمیق آن را درک خواهد کرد زیرا این حرکت از جان آدمی اتفاق می‌افتد.

آیت الله جاودان گناه را مانع حرکت و تعالی انسان دانست و عنوان کرد: چرا گاهی نمازگزار با نماز لعنت می‌شود؟ کسانی که نسبت به‌حق الناس بی‌تفاوت بوده و در حق مردم ظلم روا داشته‌اند نماز چنین افرادی را لعن می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینکه نمازگزار واقعی در رحمت الهی غرق می‌شود، اظهار داشت: کسانی که به‌واسطه گناه نمی‌توانند عروج داشته باشند هرگز رحمت الهی را در نماز احساس کنند. کسی که نماز می‌خواند و گناه کردن رسم او محسوب می‌شود روایت است آن نماز به‌صورت او زده می‌شود.

وی عدم کنترل زبان را یکی از موانع بالا رفتن نماز دانست و گفت: کسی که راحت غیبت می‌کند، تهمت می‌زند و ناسزا می‌گوید هرگز نمی‌تواند در نماز عروج داشته باشد؛ نمازگزار زمانی می‌تواند در نماز بالا برود که اهل گناه نباشد.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: برخی افراد اصلاً اهل گناه نیستند اما هنگام نماز بالا نمی‌روند این افراد باید به گذشته خود نگاه کنند تا اگر گناهی مرتکب شدند آن را جبران کنند زیرا عروج احتیاج دارد که گناه‌های گذشته نیز پاک شود اما متأسفانه بعضی‌ها گناهان گذشته را انجام نمی‌دهند اما از آن لذت می‌برند همین لذت بردن بیانگر قبول نشدن توبه آنان است چون یکی از شرایط پذیرش توبه پشیمانی است.

استاد حوزه علمیه رذایل اخلاقی را یکی دیگر از موانع بالا رفتن نماز برشمرد و گفت: کسی که بخل ندارد و هنگام بخشش و انفاق مال بر سر دیگران منت نمی‌گذارد و حسرت مال انفاق شده را نمی‌خورد یا اینکه از داشته‌های دیگران بدون اینکه حسادت داشته باشد خوشحال می شود و دارای شرح صدر است چنین انسانی در آسمان نماز می‌خواند.

وی بابیان اینکه گناه باید از قلب انسان خارج شود، خاطرنشان کرد: آن نمازی که انسان بعد از پاک شدن و شرح صدر می‌خواند حاضر است بمیرد اما این نماز را از دست ندهد؛ رذایل اخلاقی ثمره گناه است./813/پ202/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات