۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۶۶۲۱۰۲
حجت الاسلام مهدوی ارفع:

ضعف تقوا سبب سقوط در مواجهه با شبهات می‌شود

ضعف تقوا سبب سقوط در مواجهه با شبهات می‌شود
اصفهان - استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مواجهه با شبهات دشمن تقوای با تراز بالا نیاز است، اگر انسان تراز دینداری بالا نداشته باشد در مواجهه با شبهات سقوط می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه و دانشگاه شب عاشورا در هیأت عاشوراییان اصفهان، با بیان اینکه به واسطه اتفاقاتی که در جامعه رخ داده بود و توقعی که از دین و حاکمیت ایجاد شده بود، امام علی(ع) اولین مأموریت خود در حکومتشان را اصلاح نسبت مردم با حاکمیت قرار دادند، گفت: در این خصوص هم از پرریسک‌ترین نقطه شروع کردند و آن ورود مردم به مطالبه‌گری از حاکمیت بود تا مردم باور کنند کلیدی‌ترین نقش را در جامعه و در حکومت دارند.

عبرت گرفتن از گذشته نخستین دستور امام علی(ع) برای مردم بود

حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه خاطرنشان کرد: امام علی(ع) به دنبال رشد و تعالی مردم بودند، به همین دلیل در نخستین سخرانی پس از تشکیل حکومت در حالی که همه منتظر یک سخنرانی احساسی و در تأیید گذشته بودند، ایشان شمشیر را از رو بستند و فرمودند همه چیز قرار است تغییر کند، دقیقا مثل بعثت پیامبر اکرم(ص) که سالها بلکه قرن‌ها بدعت و سنت غلط را از بین بردند.

وی با اشاره به تصریح امام علی(ع) برای بازپس گیری بیت المال از کسانی که بیت المال را در سالها حکومت خلفای قبلی به تاراج برده‌اند، اظهار کرد: برای اینکه کسی در این طوفانی که ایشان قرار بود برپا کنند سقوط نکند، ایشان راه حل را به جامعه ارائه دادند، فرمودند نخستین کار این است که عبرت بگیرید، راه و روش صیانت از خود و دین خود این است که از گذشته عبرت بگیرید، چرا که اگر کسی از گذشته عبرت بگیرد و حقایق بر او آشکار شود تقوا او را از گزند مشکلات پیش رو محفوظ می‌دارد.

استاد حوزه و دانشگاه برهم خوردن آرامش دینی جامعه را از ویژگی‌های حکومت امام علی(ع) برشمرد و تصریح کرد: مردم با باورها و اعتقاداتی زندگی می‌کردند که بنابر فرموده امام علی(ع) با روی کار آمدن حکومت ایشان آنقدر به جامعه و مردم تزریق می‌شود که اگر ایمان افراد سست باشد دچار سقوط خواهند شد و ایمان خود را از دست خواهند داد و از مسیر دیانت خارج خواهند شد.

اگر تقوا در تراز بالا نباشد افراد در مواجهه با شبهات سقوط می‌کنند

حجت الاسلام مهدوی ارفع تقوا در تراز بالا را عامل محفوظ ماندن دین انسان در مواجهه با شبهات سنگین و زیاد دشمن در زمان حکومت اسلامی عنوان کرد و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: چنان غربال می‌شوند و چنان به بلا دچار خواهید شد که آن کسانی که ایمان محکم ندارند سقوط خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: زمان پیش از انقلاب اسلامی شاهد بودیم شبهات بسیار کم بودند اما پس از انقلاب اسلامی هر روز شبهات بیشتر و متنوع‌تر و جدیدتری علیه اشخاص و دین و خدا و همه اعتقادات مردم در حال مطرح شدن است، کار به جایی خواهد رسید که زمان ظهور امام زمان(عج) برخی افراد از انسان های متدین امام را تکذیب می‌کنند و می‌گویند آنچه او مطرح می‌کند دین اسلام نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام علی(ع) مانع تملق و چاپلوسی‌ها پیرامون خود و حکومت خود شدند، خاطرنشان کرد: ایشان جزء منتقدین حکومت خود بودند و پیش از مردم خودشان به هر عرصه های که به امید مردم آسیب می‌زد ورود می‌کردند، اما در چارچوب عقلانیت مصلحت فهم و درست، نه در انتظارات سطحی و عوامانه افراد ضعیف و مخلص که خیال می کردند پرچم عدالت برداشته‌اند.

برخی افراد تحت تأثیر شبهات، امام علی(ع) را متهم به عادل نبودن می‌کردند

حجت الاسلام مهدوی ارفع بستر حاکمیت زمان امام علی(ع) را کاملا آماده برای هر اقدام و عمل و حتی سوء استفاده‌ای دانست و اظهار کرد: حداقل امام می‌توانستند بستر انتقاد به حکومت و حاکم را ایجاد نکنند و درها را برای افراد باز نگذارند تا انتقادات و شبهات خود را مطرح کنند و خودشان مطالبه چنین موضوعی را از مردم نداشته باشند.

وی با بیان اینکه علیرغم این فضایی که امام علی(ع) ایجاد کرده بودند عده ای در جامعه ایشان را به عدم برقرار عدالت متهم می‌کردند، تصریح کرد: عده ای درون حکومت ایشان کاتولیک‌تر از پاپ شده بودند، اینها عامل نگرانی هستند. توهین به شهید بهشتی از اصفهان که زادگاه ایشان بود شروع شد و به کشور سرایت کرد، چرا که رادیوهای بیگانه مدام علیه ایشان یاوه گویی می کردند اما این فضا سازی دشمن خارجی را به سادگی می‌توان پاسخ داد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت مقابله با شبهات داخلی عنوان کرد: دشمنی که از درون جامعه و حکومت فضا سازی می‌کند خطرناک است، اینکه افرادی درون جامعه بگویند عدالت رعایت نمی‌شود و مصلحت اندیشی‌های غلط صورت می‌گیرد مشکل‌ساز است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات