۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۶۲۳۲۶
نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی:

هیئات مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوش درخشیدند

هیئات مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوش درخشیدند
خراسان جنوبی - حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی گفت: عزاداران و هیئات مذهبی خراسان جنوبی در دهه نخست محرم امسال با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی خوش درخشیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی و امام‌جمعه بیرجند، امروز در جمع خبرنگاران با قدردانی از برگزاری شایسته مراسم عزاداری دهه نخست ماه محرم، اظهار کرد: در این مدت اغلب مردم و هیئات مذهبی استان پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های مرتبط با مقابله با شیوع ویروس کرونا را رعایت کردند.

وی افزود: مردم عزادار و هیئات مذهبی خراسان جنوبی در دهه نخست ماه محرم امسال با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و پروتکل‌های بهداشتی خوش درخشیدند و حتی می‌توان گفت در رعایت این پروتکل‌ها مقیدتر از سایران عمل کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی با بیان اینکه در محرم امسال پدید آمدن محدودیت‌های جدید، موقعیت‌های جدیدی را به وجود آورد، گفت: طبیعی بود شرایط نوپدید بسیاری از سنت‌ها و آداب رسوم چند صدساله را محدود خواهد کرد؛ مراسمی مانند طشت‌گذاری اردبیل، یوم‌العباس زنجان، شاه‌حسین‌گویان عاشورای تبریز و دسته‌روی‌های سنتی را که بعضاً جمعیتی چندین هزارنفره را بالغ می‌شد و ممنوعیت اقامه عزا در فضاهای مسقف بر این محدودیت‌ها افزود.

وی افزود: از سویی تبعیت از شیوه‌نامه‌های بهداشت و سلامت لازم‌الاجرا بود و از دیگر سو انجام این مراسم به نحو سابق ناممکن، اینجا بود که ایده‌پردازی‌های نوآورانه و خلاقیت‌های زیبا و نوآوری‌های هوشمندانه سراسر ایران اسلامی را فراگرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی گفت: در چنین شرایطی فضای مجازی و صداوسیما، بیش از هر زمان دیگر فضای عاشورایی و حسینی گرفت و نماهنگ‌ها، نوحه‌خوانی‌ها و سخنرانی‌ها حال و روز دیگری گرفت.

وی تصریح کرد: در این شرایط مجالس محدودِ سابق، تبدیل به کوچه‌گردی‌های عاشقانه و شبگردی‌های مومنانهٔ مداحان و هیئتی‌ها شد؛ به‌گونه‌ای که از کوی و برزن شهرها و روستاها تا کوره‌پزخانه‌ها و حاشیه شهرها تا محوطهٔ باز ورزشگاه‌ها و میادین و خیابان‌ها و مدارس و مساجد و حرم‌های مطهر و دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها تا مجتمع‌های مسکونی، نوای کلام و نوحه و مرثیه عاشورایی فراگیر شد و صلای کربلاییان بیش از گذشته به گوش رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی افزود: اطعام‌ها و نذورات نیز امسال در قالب نذر ماسک و نذر خون و نذر کتاب و تهیه بسته غذایی و محتوایی و حتی تهیه جهیزیه و سیسمونی و بسته کتاب کودکانه عاشورایی و... تجلی یافت و البته ده‌ها و صدها نمونه خلاقانه دیگر که باید توسط سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط جمع‌آوری و مستندسازی شود تا از متفاوت‌ترین محرم چند سده اخیر، ماندگارترین خاطره‌ها به یادگار بماند و به‌عنوان میراث فرهنگی و دینی به آیندگان منتقل شود./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات