۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۶۶۲۳۸۵
آیت الله مهدوی:

تارک بندگی خداوند از نظر روحی مرده است

تارک بندگی خداوند از نظر روحی مرده است
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان گفت: حیات روحی انسان بستگی به عبودیت خداوند و دور کردن صفات رذیله از انسان دارد، کسی که معرفت به خداوند ندارد تنها حیات ظاهری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد امام حسن(ع) اصفهان، با بیان اینکه هدف از دعوت انبیا کتب آسمانی، در حقیقت احیای انسان‌ها است، گفت: این تعبیر زنده کردن انسان‌ها در برخی عبارتهای دینی آمده است.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: انسان‌ها با معارف دین زنده می‌شوند و از این تعبیر زنده شدن می‌فهمیم بدون حضور در معارف دینی و فهمیدن آن معارف، انسان مانند یک مرده است، خیلی افراد هستند که متأسفانه با معارف دین آشنایی ندارند و در حقیقت به صورت ظاهری زنده هستند.

وی با بیان اینکه حیات انسان تنها نفس کشیدن نیست، حیات دومی هم وجود دارد، اظهار کرد: حیات منحصر به حیات ظاهری که ما می‌بینیم نیست، حیات روحی هم هست، یعنی اینکه گاهی شخصی صفات انسانیت را ندارد و زندگی او حیوانی است، در این صورت این شخص مرده روحی است، چرا که  صفات انسانی و کمال انسانیت را تحصیل نکرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: کسی که خدا را نشناخته مانند این است که زنده نیست، اگر انسان به فکر تعالی روح خود و از بین بردن صفات رذیله نظیر غضب و یا شهوت یا درندگی نباشد، در حقیقت مانند مرده است و حیات ظاهری دارد در حالی که از نظر روحی مرده است.

آیت الله مهدوی عبادت نکردن در حالی که عبادت در فطرت تمام موجودات وجود دارد را از دیگر نشانه‌های مرده بودن روح انسان عنوان کرد و گفت: حیوانات به صورت غریضی خداوند را در فطرت خود دارند و اختیاری برای نپذیرفتن این عبودیت ندارند، اما انسان دارای اختیار است، یعنی می‌تواند عبادت کند یا عبادت را ترک کند، آن زمان که انسان با اختیار خودش عبودیت و بندگی خداوند را ترک کند، از نظر روحی مرده است.

وی با بیان اینکه رعایت نکردن حقوق دیگران ولو اینکه انسان حقوق خانواده خود را داخل منزل رعایت نکند، به منزله حیوان بودن است، تصریح کرد: کسی که ماسک نزند به حق دیگران تجاوز می‌کند و توجهی هم به رعایت حق ندارد، کسی که تعقل کند می‌داند ماسک نزدن ظلم به دیگران و در خطر انداختن سلامت دیگران است و این کار به دور از انسانیت خواهد بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اهمیت تعقل و استفاده از عقلانیت در عرصه های مختلف زندگی، اظهار کرد: انسان باید همواره در مسیر خداشناسی باشد و هر مقدار بیشتر خداشناس می‌شود صفات ناپسند و رذیله در او کمتر شود و به سمت رسیدن به یقین در حرکت باشد.

آیت الله مهدوی استعداد انسان برای دستیابی به قله معارف را استعدادی خدادادی و مؤثر عنوان کرد و گفت: هر قدمی که انسان به خداوند نزدیک شود یعنی مانعی از مسیر رسیدن به خدا بر سر راه او برداشته شود مثلا شبهه‌ای از او برطرف شود یا یک از علایق مادی او کاسته شود و بیشتر رنگ و بوی خداوند بگیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیه 24 سوره انفال افزود: خداوند می‌فرماید انبیا مبعوث شده‌اند تا شما را دعوت کنند به آن چیزی که شما را زنده خواهد کرد، نخستین جمله ای که در زیارت آل یاسین به امام زمان(عج) می‌گوییم «داعی الله» است یعنی دعوت کننده به سوی خداوند، آیه 24 سوره انفال هم از دعوت انبیا به سوی خدا می‌گوید و قرآن کریم آشکار کننده این دعوت است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات