۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۶۲۵۲۴
استاد حوزه علمیه:

سند ۲۰۳۰ کاپیتولاسیون آموزشی فرهنگی است

سند ۲۰۳۰ کاپیتولاسیون آموزشی فرهنگی است
خراسان رضوی - سیرجانی گفت: تغییر کل جهان مطابق با الگوی غرب در سند ۲۰۳۰ مدّ نظر است چرا که همه سازمان‌ها مانند یونسکو برای حفاظت از منافع آمریکا به سازمان سیا وصل هستند.

طاهره سیرجانی، استاد حوزه علمیه مکتب نرجس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به تصویب سند 2030 توسط یونسکو برای کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: سال 1393 سازمان علمی- آموزشی ملل متحد موسوم به یونسکو در مراسمی که 90 وزیر آموزش و پرورش از سراسر دنیا از جمله ایران در آن حضور داشتند، سند «چارچوب اقدام آموزشی کشورها» موسوم به «سند 2030» را برای سال‌های 2015 تا 2030 میلادی تصویب و به کشورهای حاضر ارائه می‌کند.

وی با بیان این که دولت فعلی بی‌سر و صدا و شتابزده در پی اجرای سند 2030 است، اظهار کرد: آذرماه 1395 شمسی، این سند با حضور وزرای آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و معاون امور زنان ریاست جمهوری طی مراسمی رو‌نمایی شده و به ‌عنوان سند 14 سال آینده جمهوری اسلامی، معرفی و ابلاغ می‌گردد!    

ردگیری سند 2030 از پنتاگون تا کاخ‌ سفید و از کاخ سفید تا یونسکو

سیرجانی خاطرنشان کرد: سند 2030 یونسکو در اصل همان طرحی است که سال‌ها قبل پنتاگون با بهره‌گیری از صدها کارشناس با ملیت‌های مختلف، برای بسط و توسعه فرهنگ آمریکایی در سراسر جهان، آن را طراحی و به اوباما ارائه کرد، در سال 2011 میلادی اوباما این سند را تایید و مناسب برای اجرا در سراسر جهان دانست.

استاد حوزه علمیه افزود: 4 سال بعد یعنی در سال 2015 میشل اوباما، همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا با حضور در کنفرانس نوآوری در آموزش که در دوحه قطر برگزار می‌شد، از این سند بعنوان «سندی جهانی» رونمایی کرد. پس از این رونمایی، سند موسوم به 2030 در همان سال در مقر اروپایی یونسکو واقع در پاریس به تصویب رسید.

اهداف ظاهری و واقعی یونسکو از تنظیم سند 2030

وی به اهداف طراحان سند 2030 اشاره و ابراز کرد: ردگیری این فاصله از پنتاگون تا کاخ‌ سفید و از کاخ سفید تا یونسکو، به خوبی نشان دهنده عقبه طرح و نیات طراحان آن است، مهم‌ترین هدف پنهان شده در این سند، تغییر الگوی آموزش کشورها بر اساس طراحی آمریکا است که گامی بلند در جهت سیطره این کشور بر همه فرهنگ‌های جهان است.

سیرجانی ادامه داد: این الگو این امکان را پدید می‌آورد که تمامی کشورهای جهان، با هزینه خودشان و با تلاشی همه جانبه برای آموزش فرزندانشان در اصل انسان‌هایی با ملیت آسیایی و آفریقایی و ... و با هویت و فرهنگ و تربیت آمریکایی به‌وجود بیاورند! واضح است که چنین طرحی در آینده‌ای نه چندان دور منجر به سیطره و تفوق کامل آمریکا بر همه شئون جهان خواهد شد، بدون نیاز به لشگرکشی و جنگ!

هادی سیاسی با اشاره به اهداف ظاهری یونسکو از تصویب سند 2030،  بیان داشت:  توسعه و برقراری فرهنگ صلح در جامعه جهانی از اهداف ظاهری  یونسکو از تصویب سند 2030 است.   

دلایل مخالفت با سند 2030 یونسکو

وی اظهار کرد: در دی 95 سند ملی آموزش 2030 ایران رونمایی و موجب نگرانی جامعه علمی - آموزشی کشور شد. چرا سند به این مهمی بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی قبلی و حتی بدون حضور نهادهای تصمیم‌گیر، سیاست‌گذار و قانون‌گذار از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و چهره‌های علمی کشور و خبرنگاران رونمایی شد و جزئیات آن منتشر نشده است؟ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفته است که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) در ایران در چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 و مطابق با آخرین مصوبات و دستورات بین‌المللی اقدام به تدوین سند ملی آموزش ملی 2030 ایران کرده است.

سیرجانی به علل اصلی مخالفت با سند 2030 یونسکو اشاره و ابراز داشت: برابری زن و مرد در آموزش از جمله دلایل مخالفت با این سند است چون علی رغم اینکه این مسئله در فرهنگ و اسناد و برنامه های آموزشی ایران نیز وجود دارد، اما در سند 2030 یونسکو به مواردی مانند تغییر کتب درسی با حذف نقش های مادری و همسری و مشابه نشان دادن زن و مرد در تمام عرصه ها اشاره شده است.

استاد مکتب نرجس نفوذ افکار و جریان های غیر دینی را از دیگر موارد انتقاد از سند آموزش 2030 یونسکو بیان و اظهار کرد: یکی از دلایل مخالفت با این سند غیر اسلامی و غیر دینی شدن آموزش در ایران است. این حالت به صورت صریح در کتابچه های راهنمای یونسکو با عنوان "آموزش همگانی جهانی" بیان شده است. در واقع در چارچوب فرهنگ غربی مبانی دینی در کتب و آموزه های آموزشی نباید بگنجد.

وی افزود: نظارت و دخالت خارجی انتقاد سوم به سند 2030 یونسکو از این لحاظ است که در این سند به انتقال علم و تکنولوژی آموزشی بین کشورها اشاره شده است و منتقدان و مخالفان در ایران این بخش از سند آموزش 2030 را به نظارت مستشاران خارجی بر آموزش و پرورش تعبیر می کنند. در واقع این منتقدان و مخالفان سند 2030 به دلیل اینکه یونسکو می تواند متاثر از برخی از نهادها و سازمان های سلطه گر غربی باشد، با این سند یونسکو مخالفت می کنند.    

سیرجانی بیان داشت: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر از مؤلفه‌های کلیدی در برنامه آموزش 2030 است.

کارشناس دینی ابراز کرد: در چارچوب عمل 2030 به واژه‌هایی همچون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است که این مباحث از سوی برخی صاحب‌نظران و کارشناسان به‌ویژه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد نقد است و حتی برخی معتقدند که تصویب و اجرای این سند دگرگونی‌های بسیاری را در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله آن می‌توان به حذف کلیشه‌های جنسی و ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتاب‌های درسی به‌بهانه ترویج صلح و نبود خشونت اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر سند ۲۰۳۰ یونسکو از عدم‌خشونت سخن می‌گوید به ‌دنبال حذف مفاهیم ایثار، شهادت و مبارزه در برابر اسرائیل از کتاب‌های درسی هستند و این موضوع منجر به بی‌هویتی نسل ایرانی می‌شود.

سیرجانی اظهار کرد: اگر تساوی جنسیتی یعنی تمام سرفصل‌ها با نگاه اومانیستی غرب ترویج و تبلیغ شود این موضوع با نگاه اسلام در تضاد است، در اسلام بحث عدالت وجود دارد یعنی دختر و پسر با توجه به تفاوت‌ها در خلقت و شخصیت استحقاق رشد داشته باشند و نباید دختران را مانند پسران دانست بلکه باید به تفاوت‌های آنها نیز توجه کرد بر‌همین اساس این تفاوت‌ها در کتاب‌ها و برنامه‌های درسی نیز لحاظ می‌شود.

استاد حوزه علمیه به ابهامات و سوالات در مورد چرایی حمایت برخی از سند 2030 در کشور، گفت: چرا چنین سندی در سکوت کامل و بدون نظرخواهی از کارشناسان تدوین شده و در معرض نقد و بررسی عالمانه جامعه علمی - آموزشی کشور قرار نگرفته است؟ آیا چنین سندی باید در مراجع قانونی صاحب صلاحیت کشور مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس معیارهای تربیتی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی تدوین و به تصویب برسد یا از سوی یونسکو و با همکاری بانک جهانی و براساس معیارهای لیبرالی و سرمایه‌داری دیکته شود؟ وجاهت قانونی و صلاحیت علمی - آموزشی کمیسیون یونسکو چیست که تدوین سند ملی آموزشی کشور به دست آن سپرده شده است؟

سند 2030 در راستای اهداف نظام سلطه سرمایه‌داری است

وی بیان داشت: در سند 2030 در ظاهر عبارت خوبی مانند آموزش و توسعه پایدار به کار برده شده، اما آنچه که از نتیجه عملی آن به دست می‌آید تغییر باورهای مردم و هماهنگ کردن نسل آینده با سیاست‌های نظام سلطه سرمایه‌داری تحت عنوان نظم جهانی است.

سیرجانی افزود: مهم‌ترین ویژگی سند آموزشی 2030 دیکته شده از سوی یونسکو و در راستای اهداف نظام سرمایه‌داری جهانی است و مهم‌ترین دستاورد آن نفوذ جریان‌ها و منابع روشنفکری و سکولار در فضای آموزشی و تربیتی کشور بر مبنای آموزه‌های غربی است. این هدف آشکارا در کتابچه‌های راهنمای یونسکو با عنوان «آموزش همگانی جهانی» به چشم می‌خورد. به همین دلیل است که برخی تئوریسین‌های دولت یازدهم به صورت علنی اعلام می‌کنند «دوره آموزش‌ و پرورش ایدئولوژیک به پایان رسیده است.»!

استاد حوزه علمیه با بیان این که سند 2030 ننگ آور است، گفت: وقتی می گویند برابری جنسیتی یعنی خودشان برنامه می دهند خودشان اجرا می کنند وخودشان کنترل می کنند. برایش شاخص گذاشته اند و نمره می دهند، این سندها را چرا به مردم نشان نمی دهند؟! این تعهدات اگر اجرا نشود مواخذه دارد و بعد از آن تهدید و تحریم هم به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: این سند 7 معاهده دارد که یکی از آنها معاهده رفع تبعیض است، در آن اجازه مداخله کامل به دشمن می دهد. زمان شاه اشرف در سال 47 بیانیه برابری جنسیتی آورد و هرگونه تفاوت از نظر مذهب و نژاد و ... را باید به رسمیت می شناختیم و نسبت به همه بی تفاوت می بودیم و این باعث شد که اشرف را بیرون کنند. آن روز یک بیانیه بود و الان شده یک سند تعهد آور!

سیرجانی بیان داشت: چرا لایحه به مجلس نرفت؟ چرا مجلس بعد از اجرا و ابلاغ دستگاه ها مطلع می شود؟ براساس اصل 153 قانون اساسی هر سندی که بیگانه را بر مسائل اساسی ایران حاکم کند از اساس باطل است.

هادی سیاسی خاطرنسان کرد: تغییر کل جهان مطابق با الگوی غرب در سند 2030 مدّ نظر است چرا که سازمان یونسکو فقط یک پوشش است و همه آن ها برای حفاظت از منافع آمریکا به سازمان سیا وصل هستند.

سند 2030 کاپیتولاسیون آموزشی فرهنگی است

وی با اشاره به فرایشات رهبری در انتقاد از اجرایی شدن سند 2030 در کشور، گفت: امام خامنه‌ای سند ۲۰۳۰  را  به عنوان سند غربی  و مساوی با تربیت سرباز و رعیت برا‌ی غربی‌ها  می دانند واین که  نظام آموزشی ( بر اساس 2030 )  باید سبک زندگی را و فلسفه‌ حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد.

روش مقابله با حربه های دشمن و صیانت از نظام تربیتی

سیرجانی ابراز کرد: برای مقابله با حربه های دشمن و صیانت از نظام تربیتی باید در حوزه فرهنگی فعال شویم و  آثار رسانه‌ای تولید شود چون مهم‌ترین ابزارهایی که برای استعمار در نظر گرفته می‌شود، ابزارهای فرهنگی است که از جمله آن ها می‌توان به نظام‌های تعلیم و تربیت اشاره کنم.

استاد مکتب نرجس افزود:  آگاه‌سازی جامعه  نسبت به دیدگاه امام، توجه  جدّی به سند تحول بنیادین  آموزش و  پرورش که سند بالا دستی است، توجه به الگوهای بومی در تعلیم و تربیت، تبیین مباحث ارزشی اسلامی-انقلابی، توجه اندیشمندان  و علما دلسوز  که سنگربانان حریم عقاید و ارزشها هستند به حفظ حریم دین و مقابله با نفوذی ها، رفتن به سمت جهاد فرهنگی و مبارزه با کج اندیشان سکولار و مدیران سست عنصر و آشنا کردن قشر جوان و خانواده ها به اهداف دشمن در این سند 2030 و مشابه این سند از جمله دیگر راهکارهای مقابله با حربه های دشمن و صیانت از نظام تربیتی است.

وی در پایان ابراز کرد: خداوند نعمتی را در میان ما قرار داده که می شود با او تحرکات دشمن را دید و با ابزارهای لازم به مقابله با ددمنشان درآییم و او رهبری معظم است که راه بلد است. باید در این مسیر سخت با اقتدا به ایشان از میان دشمنان عبور کنیم و راه را برای ظهور آن انسان کامل حضرت مهدی(عج) باز کنیم./864/ت300/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات