۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۶۶۲۵۷۰

طرح فانتزی آذری جهرمی: به گوگل بسپارید

طرح فانتزی آذری جهرمی: به گوگل بسپارید
با تهیه «زیست بوم فضای مجازی به منظور مقابله با محتوای ضد ارزشی» بسیاری از مشکلات و آسیب های موجود در زمینه آموزش های مجازی برای دانش آموزان حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب هفته پیش در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش، نسبت به آسیب های فضای مجازی برای دانش آموزان ابراز نگرانی کرده و ابراز داشتند: «راه اندازی شبکه شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش آموز در معرض آسیبهای فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد».

همین دغدغه و تذکر سبب شد تا آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد در خطبه های مجازی جمعه گذشته خود با اشاره به مسأله فضای مجازی و آسیب هایی که برای افراد جامعه دارد، بیان کرد: «در چنین وضعیتی که فضای مجازی مدیریت نمی‌شود، وجود اسباب و ابزار ورود به فضای مجازی حتی در اقصی نقاط کشور که با فرهنگ‌های بومی دینی انس گرفته‌اند، به ضرر اسلام، انقلاب و نظام هست».

افزایش حجم انتقادات و نگرانی خانواده ها از آسیب های فضای مجازی برای فرزندان خود سبب شد تا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در رابطه با شیوه مدیریت فضای مجازی در چند استوری اینستاگرامی راهکارهایی را برای نظارت والدین بر آموزش مجازی و استفاده دانش‌آموزان از اینترنت را شرح دهد.

یکی از راهکارهایی که آقای آذری جهرمی برای نظارت والدین بر آموزش مجازی دانش آموزان ارائه کرده، «استفاده از قابلیت family safty سیستم عامل ویندوز» یا «استفاده از ابزار google family link» است!

این در حالی است که اولاً فعال سازی این قابلیت مستلزم ساختن اکانت در گوگل و معرفی صاحب اکانت به عنوان کودک برای اعمال محدودیت بوده که دانش فنی این کار برای همه خانواده ها مقدور نیست و اگر هم آن را درست راه اندازی و اجرا کنند تنها در زمینه دانلود نرم افزار از «گوگل پلی» و میزان استفاده از گوشی محدودیت هایی اعمال خواهد کرد، بنابراین محدودیتی در مورد مرورگر و شبکه های اجتماعی وجود نخواهد داشت؛ افزون بر موارد یاد شده، این قابلیت برای ایران فعال نیست و امکان دسترسی به آن در کشور وجود ندارد و این مسأله ایست که حتی خود گوگل نیز به آن معترف بوده و در بخش پرسش و پاسخ بدان اشاره کرده است.

//////////

محدودیت استفاده از ابزارهای گوگل برای کاربران ایرانی

 

//////////

گوگل تاکید می کند که محدودیت های اعمالی فقط برای بخشی از برنامه ها می تواند باشد

همچنین نرم‌افزارهای خارجی مدیریت محتوا در اینترنت از سال‌ها پیش در دسترس عموم بوده است، اما والدین در اغلب موارد به خاطر نداشتن دانش کافی توانایی استفاده از آن را ندارند.

//////////

از سوی دیگر پروتکل های گوگل با فرهنگ ما ایرانیان همخوانی ندارد، زیرا تعاریف آنها از مسائلی همچون «برهنگی»، «خشونت» و «همجنسگرایی» با تعاریف و اعتقادات ما متفاوت است؛ به بیان دیگر حدود و ثغوری که مدیران گوگل از مفاهیم ارائه می دهند با تعاریفی که ما از مفاهیم مختلف ارائه می دهیم تفاوت های چشمگیری دارد.

//////////

یکی دیگر از راهکارهای آقای آذری جهرمی برای نظارت والدین بر آموزش مجازی دانش آموزان استفاده از تبلت های ایرانی «انارستان» بود؛ این نیز در حالی است که عده زیادی از والدین برای فرزندان خود از گذشته تبلت تهیه کرده اند و اکنون توان خرید تبلت جدید را نداشته یا ضرورتی نمی بینند برای فرزند خود تبلت جدید خریداری کنند.

همچنین آقای آذری جهرمی راهکار «کدهای دستوری یا ussd» را برای اینترنت موبایل و برای اینترنت های خانگی نیز وعده می دهد که قرار است شرکت های اینترنت خانگی، بسته شاد را تعریف و امکان فعال‌سازی یا غیر فعال‌سازی را فراهم کنند، بدین ترتیب که «اگر از گوشی، هم‌زمان هم کودک و هم والدین استفاده می‌کنند، اپراتورها موظف شده‌اند با تعریف یک کد دستوری ستاره مربع، امکان جا به جایی بسته فعال را فراهم کنند. به عبارتی تا گوشی در اختیار کودک است، بسته شاد و زمانی که در اختیار والدین است، بسته عادی فعال باشد» و در مورد اینترنت خانگی نیز شرکت های خدمات دهنده موظف شده اند که در پنل مدیریتی خود دو مدل اینترنت معرفی کنند، اینترنت معمولی و اینترنت بسته شاد و والدین می توانند با مراجعه به آن بسته اینترنتی خود را انتخاب کنند.

این در حالی است که موارد پیشنهادی نیز کاملا غیر کاربردی می باشد، چون اولا اینترنت محدودی که در بسته شاد معرفی می شود تمام نیازهای دانش آموزان را برآورده نمی کند و ثانیا راه اندازی اعمال محدودیت برای شرکت های اینترنت خانگی که تقریبا 50 درصد از کاربران اینترنت را تشکیل می دهد، زمان‌بر خواهد بود و همچنین از آنجا که معمولا در اینترنت خانگی، چندین نفر همزمان از اعضای خانواده استفاده می کنند و تفکیک اعضا امکان پذیر نیست، لذا خانواده ها تمایلی به ایجاد محدودیت کلی در اینترنت خانه را نخواهند داشت و عملا کارایی این بسته نیز سؤال می رود.

به نظر می رسد اگر آقای آذری جهرمی به جای ارائه این راهکارها به سخن خود در برنامه دورهمی مبنی بر «ضرورت تهیه زیست بوم فضای مجازی به منظور مقابله با محتوای ضد ارزشی» عمل کند بسیاری از مشکلات و آسیب های موجود در زمینه آموزش های مجازی برای دانش آموزان حل خواهد شد و از بین خواهد رفت.

امروز بهترین راه برای کنترل و نظارت بر حضور فرزندان و دانش آموزان در فضای مجازی و مصون سازی آنها در برابر آسیب های این فضای لجام گسیخته، راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» است و مسؤولان به جای پرداختن به امور حاشیه ای باید بیش از هر چیز به این موضوع توجه داشته باشند.

ارسال نظرات