۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۶۶۲۵۸۷

نقدی بر یک انتصاب در حوزه

نقدی بر یک انتصاب در حوزه
حوزه علمیه از گذشته تا کنون توانسته است بر پایه علما و بزرگان خود به بالندگی برسد و این بزرگان نباید حوزه را از مسیر انقلابی گری دور کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حوزه علمیه از گذشته تا کنون توانسته است با تکیه بر علما و بزرگان خود به بالندگی برسد. این بزرگان و اساتید بودند که سبب تقویت و پر ثمر شدن این نهاد دینی شده اند. آن زمان که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم به همراه بعضی از شاگردان طراز اول خود تصمیم به تأسیس حوزه علمیه قم کرد شاید این تصور نمی شد که بعد از مدتی حوزه قم که نهالی کوچک بوده به درختی تنومند تبدیل و به عنوان بزرگ ترین حوزه های علمیه جهان تشیع شناخته شود.

این گسترش و عظمت خصوصا بعد از انقلاب اسلامی اهمیتی دو چندان یافته است. چنان‌که بعد از انقلاب حوزه علمیه، پذیرای خیل عظیمی از طلاب علوم دینی از اقصی نقاط جهان شد. دوستدارانی که برای تحصیل در علوم دینی با تمام مشقت ها خود را به قم می رساندند تا بتوانند در قم تحصیل کنند. اما آنچه که به نظر می رسد باعث شده حوزه علمیه قم از دیگر حوزه‌های علمیه تمایز یابد، برجستگی روحیه انقلابی در این حوزه است.

این همان روحیه ای است که باعث شد رژیم شاهنشاهی که از غرب و شرق حمایت می شد به رهبری امام خمینی(ره) و به وسیله همین شاگردان انقلابی مکتب روح الله، به پیروزی برسد. همچنین این روحیه انقلابی از مسائلی است که باعث تفاوت چشمگیر حوزه قم با دیگر حوزه ها شده است. تداوم همین روحیه انقلابی سبب شد که پیروزی های بعدی در عرصه های مختلفی چون دفاع مقدس، دوران بعد از جنگ، اتفاقات و فتنه های پیش آمده در کشور به‌دست آید. این انقلاب که حاصل هدایت امام خمینی(ره) و رهبری رهبر معظم انقلاب و شهدای جان برکف آن بوده زمانی می ‌تواند به حیات خود ادامه دهد که این روحیه انقلابی گری در او زنده و پایدار باشد.   

رهبر معظم انقلاب در مورد ضرورت تقویت روحیه انقلابی در حوزه و حفظ این روحیه در طلاب جوان فرمودند: دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است. صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارک شان بیان فرمودند (منشور روحانیت) یک ضرورت است. (دیدار رهبر معظم انقلاب با اعضای شورای عالی حوزه، بهمن ماه 1398) اما نکته ای که باید در اینجا به آن تأکید کرد این است که داشتن روحیه انقلابی در حوزه زمانی می تواند جریان داشته باشد که مدیران حوزه این روحیه را در خود زنده نگه داشته و باور این روحیه آن را به اساتید و طلاب تزریق کنند.

انتخاب آیت الله اعرافی از سوی اعضای محترم شورای عالی حوزه به عنوان مدیر حوزه های علمیه این نوید را در طلاب و اساتید انقلابی زنده کرد که حوزه تلاش دارد روحیه انقلابی را در خود حفظ و تقویت کرده و آن را برای نسل های بعدی خود گسترش دهد.

حالا در آغاز دوره جدید مسؤولیت آیت الله اعرافی و علی رغم این امیدها، متأسفانه در برخی از انتصاب ها که از طرف ایشان صورت گرفته، شاهد آن هستیم که علاوه بر اینکه به تفکر انقلابی توجه نشده، افرادی برای برخی مسؤولیت ها به کارگیری شده اند که در نزد نیروهای انقلابی چندان نگاه مثبتی به آنها وجود ندارد و همین عامل می تواند سبب دلسردی نسل جوان و انقلابی شود که اتفاقا به حضور و تدبیر آیت الله اعرافی امیدها بسته اند.

این انتصاب ها در وهله نخست زنگ خطری برای حوزه انقلابی و در مرحله بعد هشداری است برای مدیر محترم حوزه های علمیه. امید آن که با سبقه ای  که از درایت و انقلابی گری آیت الله اعرافی در بین طلاب و فضلای حوزه وجود دارد، شاهد این قبیل انتصابات که نتیجه ای جز دلسردی علما و فضلای انقلابی ندارد، نباشیم و در نقطه مقابل با اجرایی سازی طرح های جامع مصوب شاهد تقویت حوزه انقلابی باشیم، ان شاءالله./826/ی704/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
یکی از دغدغه های مهم و خوب خبرگزاری وزین رسانیوز رسیدگی و مصاحبه با طلاب انقلابی بوده است و همیشه ما از این بابت از رسانیوز تشکر می کنیم بطور مثال وقتی عکس قاضی منصوری مرحوم را که در کشوررومانی خودکشی کرده اند سرچ می کنیم تنها عکس معممی که از این روحانی وجود دارد عکس مصاحبه این قاضی با سایت رسانیوز است. که نشان می دهد حمایت از طلاب انقلابی رسالت همیشگی این خبرگزاری انقلابی بوده است بطوریکه هیچ عکسی از این قاضی منصوری به شکل معمم وجود ندارد و تنها خبرگزاری که در تمام عمر سی سال خدمت این قاضی منصوری با این شخص مصاحبه کرده است فقط رسانیوز بوده است بطوریکه تنها عکس معمم وی در تمام اینترنت شده است
1
0