۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۶۶۲۷۱۳
آیت الله طباطبایی نژاد:

شرایط کنونی نباید باعث غفلت از درس و بحث شود

شرایط کنونی نباید باعث غفلت از درس و بحث شود
اصفهان ـ مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: هدایتگری مردم و فراگرفتن علوم دینی برترین و بهترین کار است،به همین جهت در ادعیه از خداوند می‌خواهیم ما را پیشرو متقین قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، صبح امروز در افتتاحیه درس خارج خود، با بیان اینکه هرساله جلسه ای به عنوان افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه برگزار می‌شده است، گفت: به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امسال همین جلسه آغاز درس خارج به عنوان افتتاحیه حوزه علمیه قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده است در غیر از دروس خارج، هرکس امکان دارد در جلسات درسی حاضر شود، اظهار کرد: دیگر کسانی که امکان حضور در کلاس‌های درس ندارند باید به صورت غیرحضوری از کلاس‌ها استفاده نمایند و طلاب جدیدالورود از این نظر با کمی دشواری مواجه هستند چرا که باید با اساتید آشنا شوند و شرایط حوزه علمیه را ببینند و در شرایط کنونی امکان این مسأله به درستی وجود ندارد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلاس‌هایی که به صورت حضوری برگزار خواهند شد، تصریح کرد: همه طلاب و روحانیون موظف هستند در مراودات خود و همچنین اگر در کلاس‌ها به صورت حضوری شرکت کردند، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مد نظر داشته باشند.

 

تفقه در دین یعنی فهم دین داشتن

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان حضور در حوزه علمیه و تفقه در دین را یک توفیق الهی عنوان کرد و گفت: تفقه در دین یعنی فهم دین داشتن، یعنی فراگرفتن فقه، اصول، اخلاق، عبادات و اعتقادات وآموزش دادن آن به دیگران، تا از مصادیق کسانی باشند که امام رضا(ع) به آنها دعا کرده‌اند و فرموده‌اند: خداوند رحمت کند کسانی که امر ما را زنده نگه می دارند.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه امر ائمه اطهار(ع) همان دین است، خاطرنشان کرد: از امام رضا(ع) سؤال شد چگونه امر شما را باید احیا کرد؟ ایشان پاسخ دادند: علوم ما را یاد می‌گیرند و به دیگران آموزش می‌دهند. جایی که اختصاص به امر آموزش علوم دین دارد حوزه‌های علمیه است و این ما هستیم که کمر همت را بسته‌ایم تا ان شاء الله مشمول دعای امام رضا(ع) باشیم.

وی در ادامه افزود: امام رضا(ع) می‌خواهند بگویند شما کلام ما را که زیبا است و جزء فطرت است به مردم برسانید و اگر مردم کلام ما را بشناسند آن را خواهند پذیرفت. همه طلاب به ویژه طلاب جدید الورود باید توجه داشته باشند کار بسیار بالایی را می‌خواهند شروع کنند و مقام بالایی را انتخاب کرده‌اند.

فراگرفتن دروس دینی بالاترین و بهترین کارها است

مدیر حوزه علمیه اصفهان فراگرفتن دروس دینی را بالاترین کارها توصیف کرد و گفت: هدایتگری مردم و فراگرفتن علوم دینی برترین و بهترین کار است، به همین جهت خداوند به ما آموزش داده است در دعاهای خود بگوییم ما را امام متقین قرار بده، این یعنی خواسته مؤمنان باید این باشد که به جایگاه رهبری و پیشرویی متقیان برسند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: در دعای افتتاح می‌گوییم خدایا ما آرزوی حکومتی را داریم که در آن مؤمنین و متقیان عزیز و منافقین و کج روها ذلیل هستند. در آن حکومت یعنی حکومت امام زمان(عج) درخواست ما این است که از دعوت کنندگان به طاعت الهی باشیم، یعنی طوری باشیم که دیگران دنبال ما در مسیر خداوند بیایند یعنی الگوی برای دیگر انسان‌ها باشیم.

طلاب و روحانیون در همه عرصه ها باید الگو باشند

آیت الله طباطبایی نژاد بر اهمیت دقت نظر طلاب و روحانیون به مسائل رفتاری و اخلاقی و الگو بودن در این زمینه تأکید کرد و افزود: باید حتی در راه رفتن و لباس پوشیدن خود الگو باشیم، اینطور نباشد که فقط دعا کنیم خداوند ما را الگوی خود قرار بدهد، بلکه باید در عمل نیز نشان دهیم خواستار این مسأله هستیم، دعا بدون عمل مانند تیراندازی است که تیر در کمان ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه باید در شرایط کنونی در عین رعایت بهداشت از فعالیت‌های علمی و درسی عقب نمانیم، اظهار کرد: باید بتوانیم زندگی کردن در عین رعایت بهداشت و تطبیق دادن با کرونا را فرابگیریم و باید در شرایط کنونی از درس و مطالعه و مباحثه غافل نشویم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات