۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۶۶۲۸۴۶

فروغ ابدیت؛ نگاهی تحلیلی به سیره پیامبر اعظم

فروغ ابدیت؛ نگاهی تحلیلی به سیره پیامبر اعظم
انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، کتاب «فروغ ابدیت تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر» را که به بررسی تاریخچه زندگانی و فعالیت حضرت پرداخته به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت اهانت مجله فرانسوی شارلی ابدو به ساحت پیامبر اعظم(ص) کتابی در مورد سیره حضرت خدمت دوستداران کتاب معرفی می شود.

پیرامون زندگانی پیامبر اسلام، بزرگ ترین پیشوای بشر، کتاب ها و رساله های زیادی نوشته شده است. اگر ما مجموع کتاب هایی که در این مورد نوشته شده در یک جا گرد آوریم، کتابخانه عظیمی را تشکیل می دهد و به طور قطع و یقین می توان گفت: هیچ بزرگی بسان حضرت محمد صلی اللّه علیه و آله و سلّم، مورد توجه تاریخ و خامه نویسندگان و مغز متفکران عالی قدر بشر قرار نگرفته، و درباره احدی از بزرگان و شخصیت های جهان، این اندازه کتاب نوشته نشده است.

ولی بیشتر این کتاب ها، یکی از دو اشکال را دارد: یا کتاب به صورت وقایع نگاری و بیان متون حوادث تاریخی است، بدون این که در آن ها تجزیه و تحلیل و داوری صحیح و بررسی انجام بگیرد، حتی گروهی از بیان علل و انگیزه رویدادهای اسلامی و نتایج و ثمرات آن ها نیز پرهیز نموده اند. و یا اینکه یک سلسله حدسیات بی اساس و اجتهادهای بی دلیل، به عنوان قضاوت بررسی، و قضاوت با بیان حوادث آمیخته گردیده، و به نام کتاب تحقیقی، تاریخی در اختیار علاقه مندان تاریخ اسلام گذارده شده است.

انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب فروغ ابدیت تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نوشته حضرت آیت الله سبحانی را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب فروغ ابدیت تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) دارای فصل بندی خاصی نیست، بلکه زندگی و سیره پیامبر(ص) را بر اساس سیره حضرت تحت این عناوین به ترتیب بیان می کند: شبه جزیره عربستان یا گهواره تمدن اسلامی، عرب پیش از اسلام، اوضاع روم و ایران، نیاکان پیامبر اسلام، میلاد پیامبر، دوران کودکی پیامبر، بازگشت به آغوش خانواده، دوران جوانی، از شبانی تا تجارت، از ازدواج تا بعثت، نخستین جلوه حقیقت، نخستین وحی، پیش گامان ایمان، دعوت سرّی، دعوت عمومی، داوری قریش درباره قرآن، نخستین هجرت، حربه های زنگ زده، افسانه غرانیق، محاصره اقتصادی، مرگ ابو طالب، معراج، سفری به طائف، پیمان عقبه، حوادث سال اول هجرت، حوادث سال دوم هجرت، حوادث سال سوم هجرت، حوادث سال چهارم هجرت، حوادث سال پنجم هجرت، حوادث سال ششم هجرت، حوادث سال هفتم هجرت، حوادث سال هشتم هجرت، حوادث سال نهم هجرت، حوادث سال دهم هجرت و حوادث سال یازدهم.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به سیره پیامبر(ص)

2. داشتن نویسنده ای عالم، دقیق و برجسته

3. استفاده از منابع تاریخی متقن برای استفاده در کتاب

4. استفاده کمتر از تحلیل و بیان واقعیات برای استفاده خواننده

5. انجام ویراستاری دقیق این کتاب را خواندنی کرده است

6. فهرست های علمی و فنی بر رونق این کتاب افزوده

برشی از کتاب

در صفحه 340 و 341 درباره محاصره اقتصادی در زمان پیامبر(ص) این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

مبارزه مثبت به وسایل گوناگونی نیاز دارد، زیرا باید گروهی رزمنده دست به سلاح روز بزنند و با دادن تلفات جانی و مالی و هموار ساختن صدها پستی و بلندی به سوی مقصد پیش روند. ناگفته پیدا است که نوع مبارزه با صدها رنج و بلا، همراه است و زمامداران خردمند، پس از اتخاذ تدابیر لازم و آمادگی کامل، دست به چنین مبارزه ای می زنند و تا کارد به استخوان نرسد و چاره ای جز جنگ نباشد، چنین برنامه ای را اجرا نمی کنند. ولی مبارزه منفی، در گرو اینگونه مطالب نیست.

فقط یک عامل نیاز دارد و آن اتفاق و اتحاد اکثریت است، یعنی گروهی که هدف و ایده دارند، از صمیم دل با یکدیگر، هم پیمان و متحد می شوند که همه گونه روابط خود را با اقلیت مخالف قطع کنند: خریدوفروش را با آنان تحریم کنند، ارتباط زناشویی موقوف شود و در کارهای اجتماعی، آن ها را دخالت ندهند و نیز در امور شخصی با آنان همکاری نکنند. در چنین هنگامی زمین با آن پهناوری برای اقلیت، بسان زندان کوچک و تنگی می گردد که هر لحظه فشارش، آن ها را به نابودی تهدید می کند.اقلیت مخالف در چنین گیروداری گاهی تسلیم می شوند و از نیمه راه برگشته و فرمان بردار اراده اکثریت می گردند، ولی چنین اقلیّتی باید گروهی باشند که مخالفت آن ها جنبه اصولی و عقیده ای نداشته باشد؛ مثلا برای به دست آوردن ثروت، پست های حساس و مقامات رسمی، صف خود را جدا کرده باشند.

چنین گروهی، وقتی احساس خطر می کنند و با رنج و زندان و محاصره روبه رو می شوند، چون محرک روحانی و ایمانی ندارند و فقط محرک آنان امری مادی است؛ از این لحاظ، لذّت زودگذر موقت را بر لذت بیشتر احتمالی، ترجیح داده و تسلیم خواسته اکثریت می گردند. ولی دسته ای که شالوده مخالفتشان را ایمان به هدف تشکیل می دهد، هرگز با این بادها نمی لرزند؛ فشار محاصره ریشه ایمانشان را محکم تر می سازد و ضربه های دشمن را با سپر صبر و شکیبایی پاسخ می دهند. نیرومندترین عامل برای استقامت و پایداری اقلیت ها در برابر اراده اکثریت، همان نیروی ایمان و اعتقاد است که گاهی با ریختن آخرین قطره خون، نقش پایداری را ایفا می کنند.

انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «فروغ ابدیت تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)» را در قطع رقعی و در 1047 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به آدرس: قم، انتهای خیابان معلم، نبش چهار راه شهدا، پلاک 17، تلفن: 02537742155 مراجعه کنند./826/ن601/ق

ارسال نظرات