۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۶۳۰۱۷
رییس شورای تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

صحیفه سجادیه از بهترین منابع برای فهم عقاید اصیل اسلامی است

صحیفه سجادیه از بهترین منابع برای فهم عقاید اصیل اسلامی است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام سالاری گفت: صحیفه سجادیه در این شرایط برای فهم عقاید اسلامی همچون توحید، نبوت، امامت، حقایق، حکمت و معارف بسیار عالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدعلی سالاری، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست برنامه ریزی سالگرد شهادت امام سجاد(ع)، با اشاره به در پیش بودن سالگرد شهادت حضرت زین‌العابدین (ع) به تبیین نقش این امام همام در منظومه جهان اسلام پرداخت.

وی با اشاره به وضعیت دنیای اسلام در دوران پس از کربلا، اضافه کرد: علت افول اسلام در جهان آن زمان غفلت از امام و نفرت نسبت به اهل‌بیت بود، مسلمانان از رویه پیامبر منحرف شدند و بعد از واقعه کربلا امویان هیچ‌وقت به امام سجاد (ع) اجازه ندادند آزادانه اسلام را تبلیغ کند.

حجت‌الاسلام سالاری اظهار کرد: اما امام با علم لدنی خود می‌دانست در هر زمان تقیه کند یا نه هر وقت ممکن بود آشکارا جنایات امویان را در مورد اهل‌بیت و فرزندان رسول خدا آشکار می‌کرد، بااین‌وجود وقتی شرایط مهیا می‌شد یزید لعنه‌الله به امام اجازه داد به مدینه بازگردد البته نه از سر علاقه بلکه از شدت ترس.

وی افزود: پس از آن امام زین‌العابدین (ع) تا حدی آزادی بیان داشت و همین جهت از ویژگی دعا استفاده کرد و شاخه‌های مختلف علوم را در صحیفه سجادیه توضیح داد.

حجت‌الاسلام سالاری گفت: امام کل زندگی خود را وقف نوشتن ادعیه برای نسل‌های آینده کرد و به مدت ۴۰ سال بی‌وقفه و تا آخرین نفس از حوادث کربلا سخن گفت؛ به‌گونه‌ای که اکنون کلمات نمی‌توانند گویای مطلب باشند و صحبت و گفتگوی امام با یکی از اصحاب کافی است تا تأثیر حوادث جان‌سوز کربلا روی ایشان را دریابیم.

وی تصریح کرد: این از بخشندگی امام است که در چنین شرایطی هیچ‌وقت مسئولیت‌های امامت را در هدایت امت از یاد نبرد و حاکمان خون‌خوار متوجه روش امام در گسترش ادعیه اسلامی نبودند.

حجت‌الاسلام سالاری گفت: در آن زمان حکومت امویان مکتب فکری جدیدی ایجاد کرده بود که پیروانش معتقد بودند عدل خدا معنا ندارد، به‌این‌ترتیب آن‌ها کار شیطانی خود در به شهادت رساندن امام حسین (ع) را توجیه می‌کردند.

وی افزود: صحیفه سجادیه در این شرایط برای فهم عقاید اسلامی همچون توحید، نبوت، امامت، حقایق، حکمت و معارف بسیار عالی بود.

حجت‌الاسلام سالاری اظهار کرد: شیخ الازهر مصر طنطاوی جوهری در کتاب خود به نام دعاهای علی بن الحسین زین‌العابدین (ع) می‌گوید بهترین هدایت‌ها در این مجموعه وجود دارد که از آن شیعه و سنی می‌توانند بهره‌مند شوند و اضافه می‌کند: پروردگارا کتابت قرآن در دسترس است و این صحیفه نیز کتاب مقدسی از جانب اهل‌بیت است، امام سجاد (ع) فردی صدیق است و امامی از صدیقین اهل‌بیت و من هیچ تناقضی بین قرآن و صحیفه نیافتم، حالا که می‌توانم برای مسلمین بنویسم می‌گویم ای شیعیان و اهل سنت وقت آن رسیده از قرآن و تفسیر اهل‌بیت بهره‌مند شوید، این منابع دست‌اول داروهای مهم و جالب‌توجهی هستند که از آن‌ها عجایب قدسی تراوش می‌کند و از آن‌ها معرفت و توحید به دست می‌آید./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات