۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۶۶۲۷۵۶
شیخ عباس برهانی الولید:

امام سجاد با زبان دعا، جهان مرده پس از کربلا را زنده کرد

امام سجاد با زبان دعا، جهان مرده پس از کربلا را زنده کرد
خراسان شمالی - شیخ عباس برهانی الولید از طلاب جامعه المصطفی قم، صحیفه امام سجاد(ع) را سپری برای دفاع از مبانی اسلام برای تمام دوران معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، شیخ عباس برهانی الولید، از شیعیان اسماعیلیه و طلاب جامعه المصطفی قم، امروز در وبینار علمی تخصصی دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) که با حضور اساتید حوزه علمیه و دانشگاه در بجنورد برگزار شد، در ارتباطی تصویری، به شخصیت امام سجاد (ع) اشاره کرد و گفت: صحیفه سجادیه آن امام همام بهار دانش است اگر کسی آن را مطالعه کند شاخه‌های مختلفی از علوم پنهان و آشکار را موردبحث قرار می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا، توسط امویان در گونه‌ای حصر خانگی به سر می‌برد، اظهار داشت: آن امام بزرگوار از ویژگی دعا بهره برد و علوم مختلف را نشر داد، مسائل دشوار مختلفی را آموزش داد و به‌واسطه همین ادعیه مأموریت اسلام را پیشبرد.

این پژوهشگر حوزه دین، یکی از خطرات دوران امام سجاد(ع) را مواجه مسلمانان با چالش‌های ناشی از گسترش فرهنگ اسلام به مناطق مختلف جهان، اعلام کرد و گفت: در آن دوران لازم بود تلاش ویژه‌ای برای تبیین مسائل دینی و علمی و ایدئولوژیک اسلام صورت گیرد که حضرت زین‌العابدین (ع) این نیاز را می‌دانست، لذا متفکرانی را پرورش داد که می‌توانستند با بیان مسائل مواجه شده و آن‌ها را حل کنند.

دکتر شیخ عباس برهانی الولید، که در جمع تنی چند از طلاب و اساتید حوزه علمیه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی سخن می‌گفت، غفلت عملی از امام و انحراف از راه اهل‌بیت (ع) و نیز لذت‌جویی عجیب برخی از مسلمانان که باعث ضعف ایمان در برابر طاغوت می‌شد، را آسیب بعدی دوران امام سجاد (ع) نام برد و در شرح آن گفت: امام چهارم (ع) به‌عنوان راه‌حل مجموعه‌ای از ادعیه ثمربخش را مهیا کرد تا به‌این‌ترتیب فضایی معنوی در جامعه ایجاد کند و دیواری دفاعی تا قیامت پدید آورد.

وی در ادامه توضیحات خود با بیان اینکه امویان هیچ‌گاه به امام سجاد (ع) اجازه ندادند آزادانه اسلام را تبلیغ کند، افزود: آن حضرت آزادی بیان نداشت اما تمام زندگی خود را صرف نوشتن ادعیه برای نسل‌های آینده کرد و به مدت 40 سال بی‌وقفه و تاآخرین‌نفس از واقعه کربلا گفت.

شیخ الولید با بیان اینکه امام سجاد(ع) با همه شرایط سخت و خفقان پس از واقعه عاشورا هیچ‌گاه مسؤولیت‌های امامت را در هدایت امت از یاد نبرد، در توضیح بیشتر ادامه داد: در آن دوران حکومت اموی به‌واسطه ترس از امام یک مکتب فکری جدید ایجاد کرده بودند، اما صحیفه سجادیه در این شرایط برای فهم عقاید اسلامی همچون توحید نبوت و امامت حقایق حکمت‌های بسیار عالی بود.

وی در پایان با تأکید بر این نکته که امام سجاد(ع) از صدیقین است و هیچ تناقضی بین قرآن و صحیفه سجادیه نیافتم با صراحت گفت: حالا که می‌توانم برای مسلمین بنویسم وقت آن رسیده از قرآن و تفسیر اهل‌بیت (ع) بهره‌مند شوند چراکه این منابع دست‌اول، داروهای مهمی هستند برای درمان دردهای جامعه و از آن عجایب قدسی تراوش می‌کند و معرفت و توحید به دست می‌آید.

این پژوهشگر دینی صحیفه امام سجاد(ع) را سپری دفاع از مبانی اسلام برای تمام دوران معرفی کرد و از آن به‌عنوان دارویی برای درمان دردهای جامعه نام برد./9314//210/خ

 

هادی رحیمی
ارسال نظرات