۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۶۲۶۶۵
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

نیکوکاری باید به‌عنوان فرهنگ عمومی در جامعه نهادینه شود

نیکوکاری باید به‌عنوان فرهنگ عمومی در جامعه نهادینه شود
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: اگر نیکوکاری در جامعه نهادینه شود در آن صورت توانگران و مردمی که دستشان به دهانشان می‌رسد تنها خود را نمی‌بینند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در آیین افتتاحیه مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) کانون‌های خدمت رضوی خراسان شمالی، با گرامیداشت ماه محرم، اظهار کرد: حرکت عاشورایی امام حسین(ع)، حرکتی فرهنگی بود که باعث شد نگرش جدیدی در جامعه به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه عاشورا درواقع بازخوانی جریان غدیر بود، افزود: اگر عاشورا نبود امروز نامی از غدیر و ولایت هم نبود؛ ازاین‌رو باید گفت عاشورا و محرم، غدیر و بهره‌گیری از نعمت ولایت را جهانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از درس‌های عاشورا نیکوکاری است، اضافه کرد: از نخستین آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) و سیره ائمه اطهار(ع) نیکوکاری و احسان به دیگران و خلق‌الله است.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی ادامه داد: امام حسین(ع) بار آذوقه را بر پشت خود می‌گذاشت و تا منزل نیازمندان حمل می‌کرد؛ به‌گونه‌ای که رد و جای طناب بر پشت این امام بزرگوار هویدا بود و از امام سجاد (ع) هم روایت شده که در پاسخ به چرایی زخم پشت کتف امام حسین (ع) فرمود: این تجلی سیره نیکوکاری امام حسین (ع) است.

وی با بیان اینکه اهل‌بیت (ع) در کنار دعوت مردم به دین‌داری، معیشت و زندگی مردم را هم می‌دیدند و آن‌ها را تکریم می‌کردند، اظهار کرد: در زندگی اهل‌بیت فرهنگ نیکوکاری به‌تمام‌معنا متجلی شده است تا حدی که در احوالات امام علی (ع) آمده که قرض می‌کردند تا به مردم و نیازمندان کمک کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه باید نیکوکاری در فرهنگ جامعه ما نهادینه شود، افزود: اگر نیکوکاری در جامعه بیشتر نهادینه شود در آن صورت توانگران و مردمی که دستشان به دهانشان می‌رسد بیشتر به فکر نیازمندان بوده و تنها خود را نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه کمک به نیازمندان باید به‌صورت همگانی و بدون خط‌کشی باشد، خاطرنشان کرد: نباید در کمک به نیازمندان بگوییم به کسی کمک می‌کنیم که مثلاً مسجدی و یا نمازخوان باشد بلکه باید به همه افراد کمک شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: درواقع اصل نیکوکاری به خودی خود ارزشمند بوده و نباید به مخاطب نگاه کرد؛ مانند بارانی که به زمین می‌ریزد و اثر خود را دارد فارغ از اینکه محل ریزش آن به چه کسی تعلق دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید در کارها و اقدامات مرتبط با نیکوکاری، پیوست فرهنگی دیده شود، افزود: پیوست فرهنگی در طرح‌های توسعه‌ای مختلف زمینه‌ساز تداوم آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به همکاری کمیته امداد و آستان قدس در راه‌اندازی مرکز نیکوکاری، گفت: پیوند بین این دو نهاد مقدس مایه رشد است و همکاری بین نهادهای انقلابی و ولایی باید بیش از پیش تقویت شود تا خدمات‌دهی به مردم بیشتر و بهتر شود./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات