۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۶۶۲۷۵۳
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه مظهر خیر کثیر برای امت اسلام هستند

صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه مظهر خیر کثیر برای امت اسلام هستند
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه مظهر خیر کثیر بوده و قرآن منشأ خیر کثیر برای امت اسلامی و جهانیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در وبینار علمی تخصصی دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) که با حضور اساتید حوزه علمیه و دانشگاه و با شرکت برگزار شد، با اشاره به دو سوره کوثر و تکاثر در قرآن کریم، اظهار کرد: این دو سوره دو پیام متضاد دارند؛ کوثر به معنای خیر کثیر و تکاثر به معنای زیاده‌خواهی است، کوثرگرایی مثبت و تکاثرگرایی منفی است، کوثر اعطایی و تکاثر الهاکی است، کوثر عطا و عطیه بوده و صبغه آسمانی و معنوی دارد اما تکاثر جنبه الهاکی داشته، مانع رشد و تکامل و رویش بوده و عامل ریزش محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق کوثر اهل‌بیت(ع) هستند که خیر کثیر محسوب می‌شوند، افزود: خیر کثیر در سنت پیامبر و اولاد ایشان کاملاً مشهود است؛ به‌گونه‌ای که کلام و سیره و سخن و مشی آن‌ها برای امت اسلامی خیر کثیر بوده است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه مظهر خیر کثیر بوده و قرآن منشأ خیر کثیر برای امت اسلامی و جهانیان است.

وی افزود: اهل‌بیت (ع) منتشرکنندگان خیر کثیر در طول تاریخ اسلام بوده و مانند چشمه جوشانی هستند که کسی نمی‌تواند جلوی آن را بسته و خشک کنند؛ زیرا این چشمه به دریا وصل بوده و خشک شدنی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه جریان کوثر یک جریان اعطایی و عنایتی آسمانی است؛ اما در مقابل جریان تکاثر قرار دارد، اضافه کرد: تکاثر قیدی برای بستن انسان در مسیر رشد است اما کوثر اطلاق دارد؛ ازاین‌رو همه باید به این دو جریان اهتمام لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تکاثر مظاهر مختلفی ازجمله اموال و ثروت، قدرت، علم و ... دارد، گفت: ابوعلم هایی که امروز مدعی سکان‌داری دنیا هستند، ابوجهل‌های مدرنی هستند که به علم خود می‌نازند اما در این کرونا علم آن‌ها زمین‌گیر شد و نتوانستند کاری بکنند.

امام‌جمعه بجنورد با بیان اینکه قناعت شعبه‌ای از شعبه‌های کوثر و حرص شعبه‌ای از شعبات تکاثر است، افزود: امام علی (ع) می‌فرماید: «لَیسَ الْخَیرُ أَنْ یکثُرَ مَالُک وَ وَلَدُک، وَ لَکنَّ الْخَیرَ أَنْ یکثُرَ عِلْمُک، وَ أَنْ یعْظُمَ حِلْمُک وَ أَنْ تُبَاهِی النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّک»؛ یعنی خوبی آن نیست که مال و فرزندت بسیار شود بلکه خیر آن است که دانش تو فراوان و بردباری تو بزرگ و گران مقدار باشد و در پرستش پروردگار در میان مردم سرفراز باشی.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه خیر این است که مظاهر علم و بردباری و عبودیت در زندگی ما پررنگ باشد و خیر واقعی این‌هاست که ریشه در کوثر دارند، تصریح کرد: از سوی دیگر این هشدار رسول گرامی اسلام است که «ما اخشی علیکم الفقر و لکن اخشی علیکم التکاثر»؛ من از فقر درباره شما نمی‌ترسم، بلکه از تکاثر بر شما می‌ترسم؛ زیرا اگر روحیه تکاثر در امت نفوذ کند امت مریض و بیمار خواهد شد./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات