۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۶۶۳۱۰۹
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

عزاداری‌ها باید با شور و شعور همراه باشد

عزاداری‌ها باید با شور و شعور همراه باشد
اصفهان - آیت الله طباطبایی نژاد گفت: امام حسین برای اجرای دستور خدا که همان ایستادگی در مقابل سلطان جور بود قیام کرد و امام راحل نیز با روش آن حضرت انقلاب را برپا کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در ارتباط تلفنی با رادیو تهران با سفارش خود و همه بندگان خدا به رعایت تقوا اظهار داشت: امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: «أَنَّ التَّقْوَى دَارُ حِصْنٍ عَزِيزٍ وَ الْفُجُورَ دَارُ حِصْنٍ ذَلِيلٍ» تقوا همانند قلعه محکمی است که انسان‌هایی که در این قلعه قرار می‌گیرند، شیطان‌های انس و جن نمی‌توانند در آنان تأثیر بگذارند و آنان را از مسیر حق منحرف کنند و فجور و بی‌تقوایی همانند قلعه‌ای شکست خورده‌ای است که همه دشمنان می‌توانند به آن وارد شوند.

وی افزود: امسال با توجه به بیماری کرونا، مردم اصفهان به خوبی عزاداری کرده و مسائل بهداشتی را رعایت کردند؛ فاصله‌ها را رعایت کرده، از ماسک استفاده کردند و شور عزاداری در برخی از موارد نسبت به سال گذشته بیشتر بود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: در روایات اسلامی آمده است که اگر کسی در روز عاشورا کارهای اجتماعی و فعالیت‌های روزانه‌ای که انجام می‌دهد را برای عزاداری و به احترام امام حسین(علیه‌السلام) ترک کند، خداوند حوائج دنیا و آخرت او را برآورده می‌سازد.

وی با بیان اینکه در عزاداری‌ها باید همراه با شعارها، شعور باشد، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که قیام آن حضرت برای چه بود، برخی می‌گویند که امام حسین(علیه‌السلام) برای دستیابی به مقام بالای شهادت قیام کرد و یا اینکه آن حضرت بتواند در روز قیامت شفاعت از امت داشته باشند، درحالی‌که این موارد، فلسفه قیام آن حضرت نیست؛ اگر این‌گونه باشد قیام ایشان کاری است که مخصوص آن حضرت است و بر اساس فرمان الهی نیست.

آیت‌الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه قیام امام حسین(علیه‌السلام) بر اساس دستور الهی بود، گفت: زمانی که امام حسین(علیه‌السلام) با لشکریان حرّ رو به رو شدند فلسفه قیام خود را بیان کردند؛ آن حضرت می‌فرمایند پیامبر اسلام(صلی‌الله علیه و آله) فرمودند هر کس سلطان جائری را ببیند که حلال خدا را حرام و حرام او را حلال می‌کند و گناه و نافرمانی خدا را رواج می‌دهد و مردم با حرف و یا فعل خود، قیام نکنند، بر خداوند است که این مردمان را در همان جایگاهی که برای سلطان جائر در قیامت آماده کرده است، قرار دهد.

وی اضافه کرد: آن حضرت می‌فرمایند که من در زمان یزید قرار گرفته‌ام که مشروب می‌خورد و گناهان متفاوتی را انجام می‌دهد و چه کسی سزاوارتر از من است که به این دستور الهی عمل کند؟ بنابراین قیام سیدالشهدا(علیه‌السلام) جهاد در راه خدا بود، از سوی دیگر همه ائمه ما در مقابل سلطان جور همین روش را داشتند اما متأسفانه یاور نداشتند که مصداق آن در تاریخ وجود دارد.

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: آن حضرت به ما آموختند که در مقابل دشمن و انسان‌های جنایتکار بایستیم و امام راحل نیز روش امام حسین(علیه‌السلام) را به ما آموخت؛ همه به خاطر دارند که در پایتخت ایران در دوران پهلوی مشروب‌فروشی بیش از مساجد بودند و به صورت علنی مشروب می‌فروختند و دولت از آنان مالیات می‌گرفت؛ در حقیقت حاکم آن زمان حرام خدا را حلال کرده بود و مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) قیام کردند و انقلاب اسلامی را رقم زدند و در مقابل سلطان جائر ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: هر کس عبد خدای متعال نباشند، مجبور است عبد فرد دیگری باشد و ذلت را بپذیرد؛ قرآن کریم می‌فرماید اگر عبد خدا نبودید، باید عبد شیطان باشید، امروز امارات به طرف اسرائیل رفت که خود را حفظ کند و به جای اینکه تحت سلطه خدا قرار بگیرد، به سمت شیطان حرکت کرد و یا عربستان سعودی که تحت سلطه آمریکا است و آمریکا به راحتی آنان را به گاو شیر ده توصیف می‌کند.

آیت‌الله طباطبایی نژاد گفت: خداوند در آیات 36 تا 39 سوره زخرف می‌فرماید: هر كس از ياد خداى رحمان رو بگرداند بر او شيطانى مى‌‏‌گماريم تا با وى دمساز شود، در ادامه می‌فرماید که این افراد مى‌‏پندارند كه افراد هدایت شده‌ای هستند و در قیامت همین افراد رو به شیطان می‌گویند اى كاش ميان ما و تو فاصله ای از شرق تا غرب بود، آنان پشیمان می‌شوند و این پشیمانی برای آنان سودی ندارد.

وی تصریح کرد: امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی دائماً این مطلب را گوشزد می‌کنند که اگر سختی‌ها را تحمل می‌کنیم به این دلیل است که زیر بار غیر خدا نباشیم، طبیعی است که طاغوت‌ها به کسانی که در راه خدا هستند فشار بیاورند و برای آنان سختی ایجاد کنند.

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: خداوند در سوره مائده می‌فرماید که یهود و نصاری دوست و همراه خود نگیرید و صریحاً می‌فرماید که یهود و نصاری دست در دست هم دارند و افرادی که در دلشان مرض وجود دارد، به سرعت به سمت یهود و نصاری می‌روند چراکه می‌ترسند که اگر با یهود و نصاری نباشند، مشکلی برای آنان پیش بیاید اما باید دانست که پیروزی از آنِ حق و متقین است و کسانی که به طرف طاغوت رفتند پیشمان می‌شوند./1304/د102/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات