۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۶۳۲۸۲

امام سجاد علیه السلام از دیدگاه اهل سنت

امام سجاد علیه السلام از دیدگاه اهل سنت
انتشارات مرکز پژوهش های صدا و سیما، کتاب امام سجاد علیه السلام از دیدگاه اهل سنت، که به ابعاد زندگانی و شخصیت ایشان پرداخته، به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد(ع) به روایتی به معرفی کتابی در زمینه ابعاد و شخصیت این امام همام می پردازیم.

اهل بیت علیهم السلام، چراغ هدایت و ره یابان شب های دیجور هستند و منازلشان محل نزول فرشتگان و آمد و شد جبرئیل امین است. اراده خداوند بر این قرار گرفته است که آنها را پاک و مطهر و از هر پلیدی مبرا سازد. تمامی مسلمانان واقعی با هر مذهب و آیینی به این خانواده عشق می ورزند و دوست داشتن آنان را جزو دین می شمارند. در منابع معتبر مسلمانان، فضایل اهل بیت علیهم السلام فراوان ذکر شده است و بسیاری از اندیشمندان مسلمان به قداست است و شخصیت والای آنان اقرار دارند. بنابراین، بیان این موارد، دریچه های وحدت و همدلی را بر روی مسلمانان می گشاید و زمینه های جدایی و پراکندگی را می زداید. امام سجاد علیه السلام نیز در محضر سبط پیامبر، درس اخلاص و فداکاری آموخت و در صحنه کربلا و بعد از آن با صبر و بردباری و سخنان روشن گرانه اش، پایه های حکومت اموی را درهم ریخت و با زمزمه های عارفانه اش، معارف اصیل اسلامی را به جهانیان عرضه داشت.

انتشارات مرکز پژوهش های صدا و سیما، کتاب امام سجاد علیه السلام از دیدگاه اهل سنت، نوشته علی باقر شیخانی، را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب امام سجاد علیه السلام از دیدگاه اهل سنت، دارای هشت فصل است.

فصل اول: عنوان این فصل کلیات است. عناوین دیگر این فصل: طرح و تبیین موضوع، اهداف پژوهش، پرسش‌های پژوهش، پیش فرض‌ها و چارچوب نظری پژوهش، فرضیه‌های پژوهش، روش پژوهش، پیشینه پژوهش، جایگاه موضوع پژوهش.

فصل دوم: تبارشناسی امام سجاد علیه السلام، دومین فصل این کتاب را تشکیل داده است. عناوین این فصل: تولد، مادر، کنیه، القاب، شمایل ظاهری، همسر، فرزندان، دلایل امامت.

فصل سوم: فصل سوم این کتاب درباره شخصیت امام سجاد علیه السلام، است. عناوین این فصل عبارت است از: دانش، پرهیزکاری، عبادت و بندگی حق، شایستگی سیاسی، صاحب کمال.

فصل چهارم: ویژگی های اخلاقی و سیره عملی امام سجاد علیه السلام، عنوان فصل دیگری از این کتاب است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: بندگی و پرستش حق تعالی، خوف و خشیت از حق تعالی، صبر و تسلیم، بردباری و گذشت، سخاوت، دانش، فروتنی، شخصیت بخشی به افراد، جوان‌مردی، رعایت حقوق خانواده و بستگان.

فصل پنجم: مسئولیت های اجتماعی امام سجاد علیه السلام، عنوان فصل پنجم این کتاب است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: عرصه اجتماعی، تلاش‌های سیاسی، عرصه فرهنگی.

فصل ششم: فصل ششم این کتاب با عنوان کرامت های امام سجاد علیه السلام، مشخص شده است.

فصل هفتم: گزیده ای از سخنان امام سجاد علیه السلام، عنوان فصل هفتم این کتاب است. عناوین دیگر این فصل: امر به معروف و نهی از منکر، توبه، شگفتی از منکر خدا و قیامت، ارزش دعا، دوستی، معیار گزینش دوست، سرانجام چاپلوسی، سپاس‌گزاری، عبادت کنندگان، غیبت، کتمان علم، بردباری، صدقه دادن، اندیشه، قناعت.

فصل هشتم: آخرین فصل این کتاب با عنوان همراه با برنامه سازان، است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: کتاب شناسی، کتاب نامه.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به شخصیت و زندگانی امام سجاد(ع)

2. بیان  کرامت های حضرت امام سجاد(ع)

3. جایگاه امر به معروف نهی از منکر

4. بیان دیدگاه های اهل سنت نسبت به امام سجاد(ع)

5. استفاده از منابع شیعه و سنی برای تدوین این کتاب

برشی از کتاب

در صفحه 28 درباره فضیلت های امام سجاد(ع) این مطالب نگاشته شده است:

امام باقر علیه السلام درباره پدرش چنین می فرماید: هیچ گاه برای وضو گرفتن از کسی کمک نمی گرفت، بلکه همواره پیش از خواب، آب از چاه بیرون می کشید و در خمره می ریخت. وقتی برای نماز شب به پا می خاست، نخست مسواک می کرد، سپس وضو می ساخت و به نماز می ایستاد. هر آنچه از نمازهای مستحبی در روز از وی فوت شده بود، در شب به جای می آورد، ولی به من می فرمود: ای فرزندم! بر شما لازم نیست همچون من باشید (و چنین نماز فراوان بخوانید)، بلکه برای کسی که خود را به کار نیکی عادت داده، لازم است بر آن مداومت کند. بدین جهت بود که هرگز در سفر و حضر، نماز شب را ترک نمی کرد.

اسباط می گوید که وارد مسجدی در کوفه شدم. ناگاه دیدم جوانی در حال سجده با خدا مناجات می کند و می گوید: «چهره ام خاک آلود (در نهایت تذلل) برای خالقم سجده می کند و سزاوار اوست». جلوتر رفتم. دیدم علی بن الحسین، زین العابدین علیه السلام است. هنگام طلوع فجر، نزد وی رفتم و گفتم: «ای فرزند رسول خدا خودت را به سختی وا می داری و حال آنکه خداوند تو را به آنچه خود خواست، فضیلت بخشیده است». وقتی چنین سخنی گفتم، گریست.

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «امام سجاد علیه السلام از دیدگاه اهل سنت» را در قطع رقعی و 91 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند./826/ن601/ق

امام سجاد علیه السلام از دیدگاه اهل سنت

ارسال نظرات