سند 2030 تلاشی است برای وارد کردن کشورها درچارچوب های ساختاری و معرفتی غربی
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حسین رمضانی رییس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پیش از ظهر امروز در همایش علمی «چالش های سند 2030 برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» که در سالن علامه جعفری(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) به ارائه گزارشی علمی از کتاب «بررسی و نقد سند 2030؛ توسعه پایدار» پرداخت و ضمن اشاره به تاریخچه سند 2030 گفت: این سند دستور کار جهانی توسعه بوده و مفهوم محوری آن توسعه پایدار است.
وی ادامه داد: توسعه پایدار توسعه ای است که نیازهای نسل فعلی را برآورده می سازد و توجهی به نیازهای نسل بعدی ندارد، یعنی حتی اگر بنا باشد از منابع طبیعی به گونه ای استفاده کنند که نسل های آینده به خطر بیفتند، از انجام آن ابایی ندارد.
رمضانی مفهوم توسعه انسانی را مورد توجه قرار داد و به اهداف 17 گانه سند 2030 اشاره و خاطرنشان کرد: دستور کار توسعه جهانی، به لحاظ سیاسی یک معاهده حقوقی و نزاکتی – اخلاقی محسوب می شود و این سند شامل تبعات سیاسی همچون سازوکار گزارش دهی است و ما باید به آن توجه داشته باشیم.
رییس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن تأکید کرد: سند 2030 بدنه نهادی گسترده ای دارد، یعنی به نوعی همه حوزه های توسعه ای در دستور کار این سند قرار گرفته اند و همه نهادهای سازمان های بین المللی پشتوانه نهادی آن هستند؛ حدود 30 نهاد بین المللی برای پشتیبانی از این سند تعهد دارند، از این رو باید دانست امضای سند 2030 تنها امضای یک سند نیست، بلکه به مثابه امضای مجموعه ای از اسناد تلقی می شود.
وی با بیان اینکه غربی ها همه نهادهای بین المللی را با همدیگر پیوند داده اند تا اسناد خود را اجرایی کنند و ما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم، گفت: ما باید سند نویسی و پیاده سازی و اجرای آنها را فرابگیریم؛ امروز بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب مهم ترین وجه مواجهه با سند 2030، مواجهه تمدنی است، زیرا ما در یک مواجهه تمدنی با غرب قرار داریم و مدرنیته می خواهد لایه های معرفتی مدرنیسم خود را از طریق اسناد بین المللی به درون ملت ها نفوذ دهد، بنابراین ما برای شکست آن چاره ای جز مواجهه تمدنی نداریم.
رمضانی با تأکید بر اینکه در کتاب «بررسی و نقد سند 2030؛ توسعه پایدار» از طریق درون متن سند 2030 سعی کرده ام نظرات رهبری را به سنجه بگذارم، ابراز داشت: باید به لایه های نهان و زیرین سند 2030 راه پیدا کنیم تا بدانیم بر مبنای توسعه پایدار، لیبرالیسم، استعمارگرایی و سرمایه داری بنا شده است.
رییس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن با اشاره به اینکه سند 2030 نوعی پروژه برای اجرای توسعه پایدار در جهان محسوب می شود و بر اساس هم اندیشی جهانی شکل نگرفته است، این سند را سندی برای رهبری کشورهای توسعه یافته خواند و تصریح کرد: غربیها می خواهند کشورها را وارد چارچوب ساختاری و معرفتی خود کرده و آنها را مورد استعمار قرار دهند؛ غربی ها می گویند ما در این سند به فرهنگ همه ملت ها توجه کرده ایم، در حالی که حتی یک مورد سراغ نداریم از اندیشمندان ملت ها دعوت کرده و تعاریفشان از توسعه را جویا شوند.
وی با بیان اینکه سند 2030 یک سند استعماری است، اضافه کرد: مسؤولان پیش از امضای سند 2030 باید با اندیشمندان مشورت می کردند، اما این اتفاق متأسفانه رخ نداد و شاهد آسیب هایی بودیم که رهبر معظم انقلاب راجع به آن تذکر و هشدار دادند؛ مسأله سند 2030 باید زیر نظر مجلس شورای اسلامی و با مشورت اندیشمندان بررسی می شد، زیرا این سند نیز همانند معاهدات سیاسی بارهای مختلفی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد./841/پ202/