۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۶۳۳۵۰
مهام:

سند ۲۰۳۰ مخالف راهبرد ایران قوی است

سند ۲۰۳۰ مخالف راهبرد ایران قوی است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ مخالف راهبرد ایران قوی است، گفت: رهبری در سند ۲۰۳۰ به کشور‌های توسعه یافته واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمود مهام مدیر گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش علمی «چالش های سند 2030 برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» که در سالن علامه جعفری(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار شد، به ارائه گزارشی علمی از کتاب «مداخله در بافت مجتمع های زیستی» پرداخت و با تأکید بر ضرورت مواجهه با سند 2030 گفت: متأسفانه در مواجهه با این سند توجهی به اکولوژی و علم زمین شناسی نشد.

وی ادامه داد: سند 2030 سندی است که در ذیل اسناد توسعه شکل می گیرد و بهبود بخشی را مورد توجه قرار می دهد، بنابراین رویکرد اقتصادی دارد و دارای تبعات سیاسی خواهد بود، از این رو باید به فرهنگ و سرزمین توجه کنیم.

مهام خاطرنشان کرد: سند 2030 گزارش جهانی توسعه پایدار بوده که مبتنی بر داده های جهانی است، بنابراین نگاه سیاست گذارانه دارد و می کوشند دیدگاه های جوامع علمی در سراسر جهان احصا کرده و مسیری را برای توسعه پایدار در آینده ترسیم کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به پیشینه طولانی سند 2030 اشاره و بیان کرد: امروز وارد دوره جدیدی از برنامه ریزی جهانی شده ایم که لازم است در گام دوم انقلاب به آن توجه جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سند 2030 مخالف راهبرد ایران قوی است، عنوان کرد: مجادلات فراوانی در زمینه سند 2030 وجود داشته و سابقه بحث هایی که در این زمینه شده، بسیار جدی است؛ شعار جذاب سند 2030، دگرگون ساختن جهان است، اما در حقیقت این سند عمدتاً به معلول ها پرداخته و به علت ها توجهی ندارد، در حالی که برای دگرگون سازی نیازمند ریشه یابی و علت یابی داریم.

مهام با اشاره به اینکه رهبری در سند 2030 به کشورهای توسعه یافته واگذار شده و سهم سایر کشور ها مصرف گرایی است، گفت: در سند 2030 باید به غذا و خاک، آب و انرژی و زمین توجه کنیم؛ ما وارد دوره جدیدی از برنامه ریزی جهانی شده ایم و با توجه به نقش و اهمیت زمین روز به روز بیشتر شده و جالب است بدانیم تنها چیزی که غربی ها به صورت مستقیم گفته اند آن را در اختیار ما قرار دهید، اطلاعات زمین شناسی است./841/پ202/ق

ارسال نظرات