۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۶۳۳۵۲
از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد؛

همایش "چالش‌های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش"

همایش
همایش علمی «چالش‌های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» در سالن علامه جعفری (ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش علمی «چالش های سند 2030 برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» پیش از ظهر امروز در سالن علامه جعفری(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله علیرضا  اعرافی، حجج اسلام علی ذو علم و سعیدرضا عاملی و آقایان حسین رمضانی و محمود مهام در این نشست علمی به ارائه مطالب و مباحث خود پرداختند.

منظومه فکری و فلسفی لیبرالی، سلطه جویی، نادیده انگاری تفاوت ها و انحصارطلبی سند 2030

آیت الله اعرافی در این جلسه یکی از ابزارهای جنگ نرم دشمن را اسناد بین المللی همچون سند 2030 دانست و خاطرنشان کرد: ما باید اسناد بین المللی را از جهت سند نویسی، رتبه بندی، طبقه بندی، معیارگذاری و سنجه گذاری مورد توجه قرار داده و بررسی کنیم تا زوایا و ابعاد پنهان آن برای افکار عمومی شفاف شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به منظومه فکری و فلسفی لیبرالی، سلطه جویی، نادیده انگاری تفاوت ها و انحصارطلبی سند 2030 تأکید کرد: ما باید منظومه های فکری و فلسفی اسناد بین المللی را به صورت دقیق بررسی کنیم تا ماهیتشان برای ما روشن شود؛ حتی در قسمت هایی که گزاره های مثبت در سند 2030 وجود دارد، نیز شاهد هستیم که دیدگاه های موجود مبتنی بر اصل عدالت نیست.

وی با بیان اینکه مع الاسف نمی توان به طور کامل به نهادهای بین المللی اعتماد کرد، زیرا به راحتی ببه بازیچه دست کشورهای استعمارگر تبدیل می شوند، عنوان کرد: معتقد هستیم که بشر نیازمند اسناد جامع و کلان است، اما باید اسنادی وجود داشته باشند که بتواند رشد و تعالی او را تضمین کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به منظومه اسناد تولید شده در پرتو انقلاب اسلامی بیان کرد: امروز نیازمند نهضت سند نویسی و تولید اسناد مبتنی بر رویکرد عمیق انقلاب اسلامی هستیم؛ همچنین نقش نهادها در اسناد باید برجسته تر شود؛ به عنوان مثال حوزه و دانشگاه، آموزش و پرورش، نهادهای تقنینی و قضایی و فرهنگی در سندها و اجرای آن نقش ویژه دارند؛ ما در برابر دنیا نباید منفعل باشیم، زیرا ما اسناد بزرگی داریم که می توانیم به جهان عرضه کنیم، از این رو نهادهای فرهنگی فعال در عرصه بین الملل به ویژه دستگاه دیپلماسی کشور می تواند با رویکرد فعال و انقلابی اسناد راهبری که بالقوه ظرفیت بین المللی شدن را دارد به جهان ارائه دهد؛ امروز باید به گفتمان سازی ملی، منطقه ای و جهانی در راستای عرضه اسناد اسلامی توجه داشته باشیم.

عمل به سند 2030 چیزی جز نقض قانون اساسی کشور را در پی نخواهد داشت

همچنین حجت الاسلام عاملی در این نشست17 هدف کلان و 169 هدف خرد سند 2030 را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این سند از جنبه مداخله کننده سیاسی در کشورها برخوردار بوده و کشورهای مستقل را با چالش های جدی مواجه می کند؛ این سند هیچگونه احترامی برای ادیان بزرگ الهی قائل نیست و نوعی جهان بینی و نگاه لیبرال که بن مایه تفکر غرب است را بر ملت ها تحمیل می کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سند 2030 تنها دیدگاه مادی داشته و رشد و تعالی انسان را تضمین نمی کند، تأکید کرد: در توسعه پایدار، جایگاه معنوی و الهی انسان نادیده گرفته شده و هیچگونه توجهی به جهان آخرت دیده نمی شود، از این رو نمی توان آن را در کشوری که اعتقاداتش مبتنی بر رشد و سعادت اخروی است، پیاده کرد.

وی به چالش های حکمرانی موجود در سند 2030 اشاره و عنوان کرد: اصول قانون اساسی بر استقلال کشور و اهمیت ولی فقیه تأکید دارند، در حالی که این سند هیچگونه تضمینی نسبت به این موارد ارائه نکرده است؛ سند 2030 تنها به قوانینی تکوینی توجه کرده و هیچگونه توجهی به قوانین تشریعی ندارد؛ عمل به این سند چیزی جز نقض قانون اساسی کشور را در پی نخواهد داشت.

حجت الاسلام عاملی بر ضرورت توجه مسؤولان به مطالبات رهبری تأکید و بیان کرد: امروز باید دانست وجود امام و رهبری بزرگترین سرمایه و نعمت برای کشور محسوب می شود و اگر نهادهای اجرایی و تقنینی نکات راهبردی رهبری را دنبال کنند، پیشرفت و سلامت جامعه به بهترین شکل ممکن محقق خواهد شد.

گفتمان غرب همواره در پی سلطه گری، سلطه جویی، استعمار و غارت ملت های دیگر است

حجت الاسلام ذوعلم نیز در این نشست با تأکید بر اینکه گفتمان غرب همواره در پی سلطه گری، سلطه جویی، استعمار و غارت ملت های دیگر است، سند 2030 را نمونه بارز این گفتمان دانست و خاطرنشان کرد: این سند برای کشورهای غربی در سایر کشورها حق مدیریت در عرصه آموزش در نظر می گیرد.

دبیر علمی این همایش با اشاره به اهداف مخرب سند 2030 و دام هایی که به واسطه این سند برای ایران از سوی دشمن گسترانده شده بود، تأکید کرد: متأسفانه شاهد هستیم که سند 2030 در برخی جاهای کشور مورد اجرا قرار گرفت تا این که رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه سال 96 نسبت به آن اعتراض کردند و جلوی آن گرفته شد.

وی ریشه های روشنفکری و غرب زدگی را در طول تاریخ انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داد وعنوان کرد: واکاوی ریشه های تاریخی اندیشه لیبرالی در ادوار مختلف انقلاب اسلامی بسیار مهم است، زیرا همه ما باید بدانیم که جریان لیبرال بسیاری از فتنه ها را با الهام از اندیشه های غربی کارگردانی کرده و می کند.

حجت الاسلام ذوعلم به مطالبات رهبر معظم انقلاب در تقابل با اندیشه های غربی و لیبرالی اشاره و بیان کرد: امروز مراکز تصمیم ساز و سیاست سازی همچون شورای عالی انقلاب اسلامی باید با اتخاذ تدابیر کارآمد، جلوی نفوذ افکار غربی در زمینه آموزش کشور را بگیرند.

ضرورت مواجهه تمدنی با سند 2030

حسین رمضانی در این جلسه مفهوم توسعه انسانی را مورد توجه قرار داد و به اهداف 17 گانه سند 2030 اشاره و خاطرنشان کرد: دستور کار توسعه جهانی، به لحاظ سیاسی یک معاهده حقوقی و نزاکتی – اخلاقی محسوب می شود و این سند شامل تبعات سیاسی همچون سازوکار گزارش دهی است و ما باید به آن توجه داشته باشیم.

رییس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن تأکید کرد: سند 2030 بدنه نهادی گسترده ای دارد، یعنی به نوعی همه حوزه های توسعه ای در دستور کار این سند قرار گرفته اند و همه نهادهای سازمان های بین المللی پشتوانه نهادی آن هستند؛ حدود 30 نهاد بین المللی برای پشتیبانی از این سند تعهد دارند، از این رو باید دانست امضای سند 2030 تنها امضای یک سند نیست، بلکه به مثابه امضای مجموعه ای از اسناد تلقی می شود.

وی با بیان اینکه غربی ها همه نهادهای بین المللی را با همدیگر پیوند داده اند تا اسناد خود را اجرایی کنند و ما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم، گفت: ما باید سند نویسی و پیاده سازی و اجرای آنها را فرابگیریم؛ امروز بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب مهم ترین وجه مواجهه با سند 2030، مواجهه تمدنی است، زیرا ما در یک مواجهه تمدنی با غرب قرار داریم و مدرنیته می خواهد لایه های معرفتی مدرنیسم خود را از طریق اسناد بین المللی به درون ملت ها نفوذ دهد، بنابراین ما برای شکست آن چاره ای جز مواجهه تمدنی نداریم.

سند 2030 به جای علت یابی به معلول ها پرداخته است

همچنین محمود مهام در این همایش علمی خاطرنشان کرد: سند 2030 گزارش جهانی توسعه پایدار بوده که مبتنی بر داده های جهانی است، بنابراین نگاه سیاست گذارانه دارد و می کوشند دیدگاه های جوامع علمی در سراسر جهان احصا کرده و مسیری را برای توسعه پایدار در آینده ترسیم کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به پیشینه طولانی سند 2030 اشاره و بیان کرد: امروز وارد دوره جدیدی از برنامه ریزی جهانی شده ایم که لازم است در گام دوم انقلاب به آن توجه جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سند 2030 مخالف راهبرد ایران قوی است، عنوان کرد: مجادلات فراوانی در زمینه سند 2030 وجود داشته و سابقه بحث هایی که در این زمینه شده، بسیار جدی است؛ شعار جذاب سند 2030، دگرگون ساختن جهان است، اما در حقیقت این سند عمدتاً به معلول ها پرداخته و به علت ها توجهی ندارد، در حالی که برای دگرگون سازی نیازمند ریشه یابی و علت یابی داریم.

گفتنی است، در این همایش از دو کتاب «بررسی و نقد سند 2030؛ توسعه پای‌دار» نوشته حسین رمضانی و کتاب «مداخله در بافت مجتمع های زیستی» نوشته محمود مهام با حضور آیت الله رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رونمایی شد./841/

ارسال نظرات