۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۶۶۳۳۷۵
واکنش ها به تغییرات کتب درسی آموزش و پرورش؛

از بی‌تفاوتی به قتل میترا استاد تا شانتاژ رسانه‌ای برای حذف تصویر دختران

از بی‌تفاوتی به قتل میترا استاد تا شانتاژ رسانه‌ای برای حذف تصویر دختران
تغییرات جدید کتب درسی آموزش و پرورش همه ساله با واکنش‌هایی در فضای حقیقی و مجازی مواجه بوده است، امسال، اما این واکنش‌ها قدری متفاوت و جنجالی‌تر بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، تغییرات جدید کتب درسی آموزش و پرورش همه ساله با واکنش هایی در فضای حقیقی و مجازی مواجه بوده است، امسال اما این واکنش ها قدری متفاوت و جنجالی تر بود.

در پی تغییراتی که در کتاب ریاضی سوم دبستان و حذف تصویر دو دختر از جلد این کتاب رخ داد، گروهی که همواره به دنبال حاشیه سازی و نشر افکار فمنیستی هستند، بر این مسأله تمرکز کرده و در راستای بزرگنمایی آن و القای تفکر «حذف دختران» محتواها و پوسترهایی را طراحی و منتشر کردند.

////////////////////////

برخی نیز انتقاد خود را به شکلی دیگر و با پرداختن به شخصیت مرحومه «مریم میرزاخانی» ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد ایالات متحده آمریکا نشان داده و به گونه ای موضوع را جلوه دادند که گویا در کشور ما هیچگونه توجهی به زنان از لحاظ علمی صورت نمی گیرد، در حالی که به گواه کارشناسان بیش از نیمی از نیروهای انسانی وزارت آموزش و پرورش و معلمان را زنان تشکیل می دهند و کسی نمی تواند منکر توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی به جایگاه زنان شود که تصویر زیر نمونه ای از آنها است:

////////////

این در حالی است که در کتاب علوم تجربی و هدیه های آسمانی سوم دبستان فقط تصویر دختر است و هیچ پسری نیست؛ همچنین در کتاب آموزش قرآن، مطالعات اجتماعی و فارسی سوم دبستان هم تصویر دختران و هم تصویر پسران است.

////////////

تصاویر کتب درسی سوم ابتدایی

حال جای سؤال است که چرا جریان رسانه ای خارجی و بعضاً داخلی تنها درباره جلد ریاضی سوم دبستان صحبت و بقیه را سانسور کرده اند؟ واضح است که آنها نگران حقوق دختران و زنان نیستند بلکه دنبال بهانه ای هستند که با آن ضمن ایجاد حساسیت کاذب، دوقطبی جنسیتی زنانه و مردانه و مواردی از این دست ایجاد کنند و به دختران و زنان کشور القا کنند که نگاهی درپی حذف شماست.

وزیر آموزش و پرورش: بی سلیقگی کردیم، ببخشید | سایت انتخاب

واکنش های مختلف سبب شد تا وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی تأکید کند که "در آموزش‌وپرورش تربیت نسل آینده را به زنان محول کرده ایم زیرا بیش از ۶۰ درصد نیروهای آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند لذا ساختن آینده، نسل نو و شکل گیری شخصیت و هویت نسل آنان چه در مقام مادر چه در مقام معلم، زنان نقش ویژه‌ای دارند.

همچنین بیش از نیمی از دانش آموزان کشور هم دختران هستند لذا تبعیض دیرینه جنسیتی که در دسترسی به آموزش وجود داشت به طورکامل بر طرف شده است و امروز هیچ دختری در هیچ نقطه‌ای از ایران، محروم از تحصیل نیست و اگر فکر کنیم که پایه اصلی عدالت اجتماعی در توزیع برابر فرصت‌های یادگیری است، فرصت‌های یادگیری خوبی را در برابر دختران قرار دادیم و آثارش را نیز مشاهده می‌کنیم و در مسابقات و المپیادها بیش از نیمی از شرکت کنندگان دختران هستند.

یک بی‌سلیقگی در حذف تصویر دختران از کتاب سوم ابتدایی انجام ‌شده است لذا از این بابت عذرخواهی می‌کنیم و آن را اصلاح می‌کنیم. اعتقاد داریم که در این شرایط سخت به تمام فعالیت‌هایی که آموزش‌وپرورش با تمرکز بر دختران انجام می‌دهد توجه شود."

واکنش کاربران فضای مجازی

هجمه برخی کاربران فضای مجازی به تغییرات کتب درسی آموزش و پرورش سبب شد تا برخی دیگر از کاربران این فضا پاسخ هایی به آن هجمه ها بدهند که در زیر چند نمونه از آنها را مشاهده می کنیم.

////////////

علی اکبر رائفی پور در واکنش به هجمه ها به حذف تصویر دو دختر از کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی در حساب توئیتری خود نوشت: «بنده نیز شدیداً با حذف تصویر دختران آن هم از نوع محجبه اش از روی جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی مخالفم، منتها قبل از این که بیش ازین مانند دیگر موضع گیری هایتان رطب و یابس را به هم ببافید، کتاب علوم و هدیه های آسمانی همان پایه تحصیلی را هم نیم نگاهی بیاندازید».

////////////

همچنین حجت الاسلام حمید رسایی نیز در حساب توئیتری خود تأکید کرد: «پذیرش چنین بهانه ای که نقاشی شلوغ بود، تصویر دختران حذف شد نشانه حماقت است، شاید کسانی در آموزش و پرورش با پذیرش این بهانه مشکلی نداشته باشند، ولی ما مشکل داریم؛ آنچه از روی جلد کتاب ریاضی حذف شده تصویر دختران نیست، بلکه حذف تصویر حجاب آنهاست؛ با یک تیر دو نشان زدند: بهانه برای تخریب و حذف حجاب».

////////////

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نیز نوشت: «منافقین خلق نیز اینگونه بودند، اعضای خود را شکنجه می کردند و از نظام طلبکار می شدند؛ امروز تصویر دختران روی جلد توسط هم‌فالگی‌های جناب تاجزاده حذف می شود و ایشان از نظام طلبکار می شوند؛ ظاهراً بازماندگان مجاهدین انقلاب پاجای پای منافقین خلق گذاشته اند و در کسوت منافقین مدرن ظاهر شده اند».

هجمه به حذف تصویر دو دختر از کتاب ریاضی سوم دبستان و نسبت دادن آن به بی توجهی نظام مقدس جمهوری اسلامی به حقوق زنان، به اندازه ای مضحک و بی پایه بود که حتی شبکه ضد انقلاب «من و تو» نیز نتوانست منکر آن شود:

تعداد بازدید : 8

جا دارد خطاب به کسانی که برای ایجاد حساسیت و دوقطبی در جامعه شانتاژ می کنند بگوییم شما که برای «حذف» تصویر کارتونی دو تا دختر موج رسانه ای به راه می اندازید، چرا موقع قتل «میترا استاد» توسط شهردار سابق تهران با سلاح گرم خفقان گرفته بودید و موج رسانه ای راه نیانداختید و فریاد نزدید؟

این موضوع نیز در فضای مجازی مورد توجه کاربران قرار گرفته است که چند نمونه از آنها را مرور می کنیم:

 

////////////

////////////

 

برخی دیگر از کاربران فضای مجازی نیز از تغییراتی که در کتب درسی آموزش و پرورش به وجود آمده است، حذف قرآن کریم از برخی دروس کتاب اول دبستان را از دیدگاه اجرایی شدن سند 2030 در کتب درسی مورد توجه قرار دادند:

 

////////////

یکی از کاربران توئیتر نسبت به هجمه های اخیر به حذف تصویر قرآن کریم از کتاب درسی اول ابتدایی و حذف تصویر دو دختر با حجاب از جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی نوشت: «اینقدر دقیق هستند که به تأثیر وجود یک نماد مثبت در یک تصویر هم اهمیت می دهند؛ این نفوذ شیطان است در آموزش و پرورش؛ وای به روزی که سند 2030 اجرایی شود، هرچند که اینها (حذف قرآن؛ حذف دختران با حجاب) خود پیشواز این سند هستند؛ فی قلوبهم مرض».

////////////

این موضوع سبب شد برخی از معلمان دلسوز که دغدغه دینی دارند، درصدد تعریف جایگاه قرآن کریم برای دانش آموزان اول ابتدایی برآمده و آنها را نسبت به این کتاب آسمانی آشنا سازند که این اقدام شایسته به نوبه خود شایسته تقدیر است؛ به عنوان مثال یکی از معلمان ابتدایی در یکی از مدارس کشور در اقدامی جالب، ابتدا جایگاه قرآن کریم را به دانش آموزان می شناساند و سپس به آنها تصویرهای کوچک از قرآن می دهد تا به جای قسمتی که در حال حاضر قرآن از آن حذف شده بچسبانند.

تعداد بازدید : 8

البته قابل ذکر است که برخی از کاربران فضای مجازی نیز از باب طنز در مقابل هشتگ « #دختران_را_حذف_نکنید»، هشتگ «#پسران_حذف_شدنی_نیستند» را راه انداختند که برخی از آنها مشاهده می کنیم:

////////////

////////////

مجید مرادی یکی از کاربران فضای مجازی است که در حساب توئیتر خود از باب طنز نوشت: «شاید تلخ باشه که عکس دو تا دختر رو از جلد یه کتاب حذف کردن، ولی تلخ تر از اون اینه که از یه جلد کتاب، پسرا رو حذف کردن هیچکی نفهمیده»!

////////////

از دیگر کاربرانی که به شیوه طنز به ماجرای حذف تصویر دو دختر از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان پرداخته، محمد حسین رجبی است که در حساب توئیتری خود نوشت: «اجازه بدید این نفهمی مو با شما به اشتراک بذارم: نمی فهمم چرا وقتی در کتاب‌های درسی، از جلد یه کتاب عکس دختران حذف میشه و از جلد کتاب دیگری عکس پسران، برای اولی شیون و زاری می کنند، اما برای دومی نه؟»

/841/ز503/ق

گزارش از حسین ثالث موید

ارسال نظرات