۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۶۶۳۴۵۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

قیام عاشورا و ظرفیت وحدت بخشی میان جوامع و مذاهب

قیام عاشورا و ظرفیت وحدت بخشی میان جوامع و مذاهب
حجت الاسلام والمسلمین لونی گفت: قیام امام حسین(ع) قیامی همه جانبه و فراگیر، در مکتب تعالی بخش توحید است و این اندیشه با گذشت زمان دچار فرسودگی نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی الیگودرزی عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اصل وحدت بین فرق و مذاهب را امری عقلایی و غیر محدود به زمان و شرایط خاص دانست و گفت: البته گاهی شرایط خاص زمانه مانند شرایط کنونی دنیا و منطقه این وحدت را حساس تر و نقش آن را پرنگ تر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان اینکه شخصیت امام حسین(ع) از ظرفیتی جامع و کامل برای وحدت بخشی به جوامع و مذاهب برخوردار است، عنوان کرد: تاریخ عزاداری محرم به خوبی نشان می دهد که وجود مبارک امام حسین(ع) سبب ایجاد وحدت میان مذاهب اسلامی، پیروان ادیان الهی بلکه تمامی جوامع بشری دارای فطرت توحیدی شده است.

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین اظهار داشت: امام حسین(ع) انسان کامل و قیام او قیامی همه جانبه و فراگیر، گسترده و عمیق در مکتب تعالی بخش توحید است و این اندیشه با گذشت زمان دچار فرسودگی نخواهد شد.

عضو هیأت رییسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلا ابراز کرد: قیام امام حسین(ع) در شرایط اجتماعی خاص سبب جلوه گرشدن ظرفیت های ایشان در تاریخ انسانیت شد؛ البته اگر هرکدامیک از ائمه دیگر در چنین شرایط واقع می شدند به همین میزان مورد توجه قرار می گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین لونی خاطر نشان کرد: اگر شخصیت جامع امام حسین(ع) و عملکرد او به درستی در منظر عموم قرار گیرد، هر انسانی را که دارای کم ترین ظرفیت فطری و توحیدی باشد به خود جذب می کند.

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه روح والای امام حسین(ع) در آخرین لحظات عمر نیز به دنبال هدایت و دستگیری از قاتلین خود بود، گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا پس از شهادت نزدیکان خود، عبا، عمامه و لباس تبلیغ به تن کرد و به دشمنان به شرط بازگشت از راه خطای خود، وعده ضمانت در آخرت را داد.

عضو هیأت رییسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلا، علت اصلی گرایش به امام حسین(ع) را تجلی همه جانبه انسان کامل در صحرای عاشورا دانست و اظهار داشت: همه حوادث کربلا پیام های سازگار با فطرت انسانی است؛ البته برای کسانی که فطرت خود را با گناه آلوده نکرده باشند.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان اینکه باید از ظرفیت قیام عاشورا برای اداره صحیح جامعه بهره برد، به سخنان فوکویاما اندیشمند ژاپنی در خصوص مذهب تشیع اشاره کرد و افزود: براساس سخنان فوکویاما تشیع پرنده ای است که از دوبال کربلای حسینی و انتظار مهدوی برخوردار است و با زره ولایت فقیه که بر تن کرده می تواند پیام های قیام عاشورا را به جهانیان برساند./1350/ت302/ق

ارسال نظرات