۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۶۶۳۴۷۹

راه‌ها و موانع استجابت دعا چیست؟

راه‌ها و موانع استجابت دعا چیست؟
انتشارات زائر، کتاب دعاهای مستجاب نوشته قباد محمدی شیخی که به بررسی دعا و اجابت آن پرداخته را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، رابطه انسان با خدای متعال چیزی فراتر از الفاظ و عبارات است و هرگز آن را با کلمات مادّی و این دنیایی نمی توان بیان کرد. همه مکتب های اخلاقی همّ خود را به اصلاح رابطه انسان با خداوند، رابطه انسان با دیگران و رابطه انسان با طبیعت معطوف کرده اند. اما مهم ترین رابطه، پیوند انسان با خالق خود می باشد. واصلاح این رابطه، اصلاح و تضمین کننده رابطه های دیگر است.

مسئله  دعا بیانگر نوع رابطه انسان با خداوند است و در دل خود استجابتی را به همراه دارد که رابطه خدا را با انسان تحلیل می کند. گاهی دعا برای وصول به حاجتی خوانده می شود و در واقع دعا کننده، خواسته ای دارد که از خداوند آن را می طلبد و در واقع دعا را مقدمه و وسیله ای برای رسیدن به هدفی از اهداف دنیوی یا اخروی قرار می دهد. و گاهی دعا خودش هدف است و مقصود با لذّات و غایه القصوی آرزوها است. در این صورت دعا فقط برای عرض بندگی و اظهار فقر و حاجت بوده و هرگز در آن چشم داشتی به اجابت نیست یعنی دعا خودش ارزش و هدف است نه آن که دستمایه ی رسیدن به چیز دیگر باشد.

باید توجه داشت که دعا تبلور بندگی انسان است، دعا بیان فقر ذاتی و وابستگی درونی همه هستی به خدای متعال است، دعا بیان هماهنگی زبان تشریع با زبان تکوین است یعنی اگر همه موجودات عین افتقار به خدای متعال هستند، در دعا این احتیاج و افتقار به زبان می آید و به همین جهت دعای سحر - که در آن چیزی از خداوند طلب نشده است - از بهترین دعاها به شمار می رود.

انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، کتاب دعاهای مستجاب را که نوشته قباد محمدی شیخی بوده به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب دعاهای مستجاب دارای فصل بندی مشخصی نیست و مطالب آن به این ترتیب بیان شده است: انواع دعا، انواع اجابت و استجابت دعا، اثر دعای انسان، جایگاه و ارزش دعا، آداب دعا و اوقات استجاعت آن، دعای کن فیکون، دعایی شگفت انگیز جهت تسلیم گردنکشان، دعایی که هنگام سختی ها و گرفتاری ها خوانده می شود، دعا برای کسی که چیزی را از دست داده یا حاجتی داشته باشد، حرزی که مانع برّش تیغ شمشیر شد، دعا برای سعادت دنیا و آخرت و پرداختن وام و قرض و بی نیازی از آن ها، دعا برای برطرف شدن نیازها، حرز دفع همه ی بیماری ها و آسیب ها، حرز تب بُر، دعا هنگامی که انسان از نابودی نعمتی یا آمدن بلایی ناگهانی یا از بین رفتن سلامتی می خواند، دعای آزادی از زندان، دعا هنگام گرفتاری ها و سختی ها، دعای ایمنی از ترس دعا جلوگیری از غلبه ی دشمن، دعایی که انسان به وسیله آن می تواند در هر شرایطی نجات پیدا می کند، دعا برای ریشه کن کردن دشمن و گرفتار آوردن او، دعا در شرایط اضطراری، دعای درخواست آمرزش گناهان، دعای برطرف ساختن سختی ها و گرفتاری ها، دعا برای بازپرداخت وام و بدهکاری ها، دعا برای ستمدیده و کسی که حاجت مهمّی دارد، دعای برآورده شدن حاجات و دور ساختن گرفتاری ها.

ویژگی های اثر

1. توجه دادن به دعا به عنوان وسیله برای ارتباط بین خالق و مخلوق

2. بررسی انواع دعا

3. راه های استجابت دعا

4. موانع استجابت دعا

5. ارزش دعا و آداب آن

6. اوقات استجابت دعا

برشی از کتاب

در صفحه 20 و 21 این کتاب درباره استجابت دعا این مطالب نگاشته شده است:

الف. گاهی اثر دعای انسان، بخشش و پوشش گناهان اوست.

ب. گاهی اثر دعای انسان این است که خداوند به او می گوید: «بله بنده ی من، گوش درخواست تواَم».

پ. این عبارت «بله بنده ی من، گوش به درخواست تواَم لبّیک» گاهی تنها اثر و نتیجه ی دعای انسان است که برای برخی، همین لبّیک گفتنِ خداوند، لذّت بخش ترین چیز برای انسان است. البته انسان های اهل بصیرت هم اکنون این لذّت را ادراک می کنند ولی آنان که در آخرت چشم بصیرتشان باز می شود و با امید به این که روزی خداوند پاسخ دعای آنان را می دهد، به دعا می پردازند وقتی چشم دل آنان در آخرت باز می شود، اوج لذّت را از لبّیک الهی می برند و لبّیکی را که خداوند در دنیا گفته بود و نشنیده بودند، آنجا می شنوند.

گاهی هم لبّیک به تنهایی پاسخ دعای انسان نیست، بلکه معنایش این است که ای بنده ی من هر چه می خواهی بگو تا برآورده سازم کهاگر انسان مقامی متوسط یا ضعیف داشته باشد و از اولیای کامل الهی نباشد، چیزی غیر از خداوند را آرزو می کند امّا اگر از اولیاء الهی باشد، جز خداوند چیزی را نمی خواهد.

جان کلام این که در برابر هر دعایی - خواه به زبان گفتاری، زبان حال و زبان استعداد - استجابت و اجابت مخصوصی قرار دارد. بنابراین، میزان آگاهی و اعتقاد دعاکننده و وصف وحالی که بر او غالب است، اثر ویژه ای در اصل دعا، استجابت و اجابت آن دارد.پس آنگاه که انسان دعا می کند، باید سعی کند تصوّر و پندار درست و توجّه و اعتقاد مستحکمی داشته باشد.

انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام کتاب «دعاهای مستجاب»، نوشته قباد محمدی شیخی را در قطع رقعی و 140 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام با شماره 37175566 025 انتشارات زائر آستانه مقدسه قم تماس حاصل کند./826/ن601/ق

ارسال نظرات