۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۶۶۳۶۰۰
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تبیین کرد؛

گره زدن تفسیر به تاریخ؛ گره‌گشای مسائل پیچیده قرآن

گره زدن تفسیر به تاریخ؛ گره‌گشای مسائل پیچیده قرآن
مدیر حوزه علمیه خواهران معتقد است در بعضی از مطالب که درک درستی از آنها نیست و نیاز به تفسیر دارد، با تبادل میان آموزه‌های قرآنی و تاریخی این مطالب به درستی فهم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، جلسه نسبت سنجی مطالعات تاریخی و تفسیر تنزیلی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی و حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور و جمعی از طلاب و علاقه مندان به همت مؤسسه تمهید، در بیت آیت الله معرفت برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران درباره تفسیر تنزیلی قرآن کریم اظهار داشت: قرآن کریم متنی است که نازل به وقایع خارجی است. یعنی مطالبی که در آن مطرح شده است بر اساس حوادثی است که در مکه و مدینه اتفاق می افتد و بر اساس آن آیات قرآن نازل می شوند.

وی در ادامه گفت: آیاتی که در قرآن درباره افراد آن زمان مانند ابوجهل، ابولهب آورده شده به خاطر اتفاقات و وقایع تاریخی بوده که در زمان پیامبر(ص) رخ داده است.

حجت الاسلام بهجت پور درباره پیوند تفسیر و تاریخ اظهار داشت: قرآن کریم در واقع پژواک حوادث دوره پیامبر(ص) است و این حوادث تاریخی به مدد قرآن راهبری می شوند.

وی افزود: مرحوم طبرسی بعد از تفسیر قرآنی مجمع البیان به این نتیجه می رسد که بدون تاریخ نمی شود سراغ قرآن رفت.

مدیر حوزه علمیه خواهران درباره توجه کردن به قرائن در تفسیر قرآن گفت: حضرت آیت الله جوادی(حفظه الله) درباره تفسیر قرآن می گفتند در تفسیر باید فضا و جو نزول آیات مشخص شود زیرا دانستن این فضا کمک به فهم بهتر آیات می کند.

وی در ادامه بیان کرد: نمی توانیم برای تفسیر کردن توجهی به تاریخ نکنیم و باید سعی کنیم قرآن را با تاریخ پیوند زنیم تا بتوانیم تفسیر صحیحی از آیات قرآن انجام دهیم.

این استاد حوزه علمیه درباره جامعه پردازی قرآن کریم گفت: بحث جامعه پردازی قرآن از مدینه شروع می شود و آیات سوره بقره که نازل می شود به این مسأله اشاره دارد. در این آیات به مسلمانان تذکر داده می شود که بر سر میثاق هایی که بسته اند پا برجا باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: چینش آیات قرآن و اینکه سوره فتح چه زمانی نازل شده و بعد از آن سوره مائده و توبه آمده است یا مسأله ارتداد و مسأله امامت همه اینها احتیاج به یک نگاه تاریخی دارد که بتوان با شناخت این وقایع تاریخی تفسیر درستی از آیات قرآن بدست آید.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: قرآن هادی به تاریخ است و اگر تاریخ درست شناخته نشود قرآن کریم درست فهمیده نمی شود. از طرف دیگر بعضی از مطالب که درک درستی از آنها نیست با تبادل آموزه های قرآنی با تاریخی این مطالب به درستی شناخته می شود.

وی در پایان این نشست ضمن تشکر از مؤسسه تمهید و حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی گفت: به نظر من این آغاز یک کار مهم است و این نشست این مطلب را می رساند که هم تفسیر به تاریخ احتیاج دارد و هم تاریخ به تفسیر./826/پ202/ف

ارسال نظرات