۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۶۶۳۶۳۰
در آیین اختتامیه طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه مطرح شد؛

هفت‌سین تربیت از منظر نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی

هفت‌سین تربیت از منظر نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: مربی باید برای تربیت هفت‌سین سلامت نفس، سواد و دانش بالا، سلیقه، سعه‌صدر، سدید القول، سوز و سودآوری سرمایه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در آئین اختتامیه کلاس‌های تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به ویژگی بارز پیامبر (ص) که به‌عنوان مربی در قرآن یاد شده است، گفت: یکی از بارزترین ویژگی پیامبر (ص) این است که از جنس شما و همفکر و همسو با شماست که این ویژگی تأثیر زیادی در تربیت متربی دارد.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه 128 سوره توبه می‌فرماید: «لَقَدْ جَاءَکمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکمْ عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیکمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» و تأکید می‌کند به یقین، رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج‌های شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: باید مربی با متربی اظهار همدردی کرده، از مشکلاتش باخبر باشد و از حوزه کاری او آگاهی داشته باشد؛ به این معنا که رابطه صرف استاد و شاگردی نباشد.

وی افزود: مربی به تعبیر قرآن باید نسبت به متربی حرص مثبت که حرص در دانش‌اندوزی است داشته باشد یعنی تمامی هم‌وغمش این باشد که متربی تلاش کند و خودش را گام‌به‌گام جلوتر بیاورد تا به قله برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به ویژگی‌های مربی نسبت به متربی در قرآن، اظهار کرد: مربی نسبت به متربی باید مهربانی و مهرورزی داشته باشد؛ مانند پدر نسبت به فرزند که مهربان است.

وی با اشاره به اینکه در روایات ما به کادر سازی و تربیت اهمیت ویژه‌ای داده‌اند، افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «أدَّبَنِی رَبِّی فأحسَنَ تأدِیبی» و این روایت بیان‌کننده این است که پیغمبر (ص) خودش را دست‌پرورده خدا می‌داند «أَنَا أَدِیبُ اَللَّهِ وَ عَلِی أَدِیبِی» و خود را مربی اخلاق امام علی (ع) می‌داند که خروجی کلاس‌ها نشان‌دهنده کادر سازی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی اظهار کرد: مربی که می‌خواهد در تربیت گام بردارد باید به نکاتی در تربیت دقت کند که آن‌ها را به هفت‌سین تعبیر کرده‌ام، ازجمله اینکه مربی باید سلامت نفس، سواد و دانش بالا، سلیقه، سعه‌صدر، سدید القول، سوز و سودآوری سرمایه داشته باشد و این موارد در مشی و مرام مربی وجود داشته باشد.

وی افزود: امام هادی (ع) می‌فرماید «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ الآخَرُونَ»؛ ازاین‌رو در بازار دنیا که متربی را در اختیار مربی قرار داده‌اند باید متربی را طوری تربیت کند که سودآور و دارای منفعت باشد تا هر جا قدم می‌گذارد منشأ برکات باشد./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات