۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۶۴۰۴۰

محورهای مهم دیدار فتح و حماس در ترکیه

محورهای مهم دیدار فتح و حماس در ترکیه
یک روزنامه عربی به تشریح مهم‌ترین محورهای دیدار امروز (سه‌شنبه) دو جنبش فتح و حماس در استانبول ترکیه پرداخت.
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس دوشنبه (دیروز) از نشست این جنبش و فتح در استانبول ترکیه خبر داد و از تمایل حماس به تحقق وحدت ملی و حصول یک راهبرد ملی فراگیر برای مقابله با چالش‌های کنونی علیه مسأله فلسطین سخن گفت.

در همین زمینه روزنامه «العربی الجدید» به نقل از منابع فلسطینی نوشت، در این نشست (که قرار است امروز برگزار شود) درباره سرنوشت انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانونگذاری فلسطین رایزنی خواهد شد و اگر دو طرف به توافق برسند فرمان ریاستی درباره تاریخ انتخابات صادر می‌‎شود.

در ادامه این گزارش تأکید شده، در نشست مذکور درباره تاریخ اجرای انتخابات در کرانه باختری و نوار غزه و تشکیل کمیته‌هایی که در نشست بیروت درباره آن تصمیم‌گیری شد، تبادل نظر‌ می‌شود؛ مهم‌ترین این کمیته‌ها، کمیته اصلاح سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» و کمیته‌ای درباره مقاومت مردمی است.

العربی الجدید افزود: دیدار مستقیم و رو در رو خواهد بود و از طرف فتح «جبریل الرجوب» و «روحی فتوح» و از طرف حماس «صالح العاروری»، «حسام بدران» و غیره در آن مشارکت دارند.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع آگاه آمده، دو طرف از اشتباهات گذشته درس خواهند گرفت و وارد بحث درباره پرونده‌هایی که عامل اختلاف بود، نخواهند شد؛ این پرونده‌ها شبیه به مین‌هایی هستند که در مذاکرات پیشین منفجر می‌‎شد و دو طرف را به نقشه صفر بازمی‌گرداند.

منابع مذکور تأکید کردند، اگر این دیدار موفقیت‌آمیز باشد «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان طی روزهای آینده دستور ریاستی برای انتخابات را صادر خواهد کرد و وی تمایل دارد صدور این دستور قبل از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در جمعه آینده (25 سپتامبر) صورت بگیرد.

حدود دو هفته پیش نشست گروه‌های فلسطینی در بیروت برگزار شد. گروه‌های مقاومت فلسطینی ضمن استقبال از برگزاری نشست گروه‌های فلسطینی در بیروت، آن را گامی مهم برای تجدید وحدت خواندند و بیانیه‌ای هفت بندی در این باره صادر کردند.
ارسال نظرات