۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۶۴۴۳۳

آزادسازی مأرب یمن، آمریکا را نگران کرده است

آزادسازی مأرب یمن، آمریکا را نگران کرده است
آمریکایی‌ها پس از اینکه بر طبل حمایت از غیر نظامیان یمنی می‌کوبیدند، این بار حمایت نیروهای خود در برابر انصار الله را بهانه‌ای برای مداخلات خود در یمن عنوان کرده‌اند.
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، عملیات کنونی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان «مأرب» که ائتلاف سعودی را عقب رانده، آمریکا را نگران کرده است. 

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که باید «حمله به مأرب به سرعت متوقف شود» و این بهانه را مطرح کرد که حدود یک میلیون آواره در این شهر حضور دارند.

تا امروز آمریکا نگران آوارگان یمنی نبود که در نتیجه حملات هوایی سعودی‌ها و اماراتی‌ها از کاشانه خود کوچانده شده‌اند اما اکنون که ارتش یمن حود را به نزدیکی میادین نفتی این استان رسانده و به اردوگاه راهبردی «الرویک» که نیروهای سعودی در ان حضور دارند، نزدیک شده،‌ آمریکا نگران آوارگان یمنی شده است.

روزنامه الاخبار لبنان به این تحولات پرداخت و نوشت، میادین نفتی مأرب در تیررس نیروهای یمنی قرار دارد و این بدین معناست که اصول راهبردی عملیات فشار بر جنبش انصار الله، متزلزل خواهد شد؛ زیرا کارآیی یکی از مهم‌ترین ابزارهای اقتصادی که علیه این صنعاء استفاده می‌شد، از دست رفته است.

به گزارش این روزنامه، با این پیشروی، مشخص می‌شود که سعودی‌ها به عنوان جانشین آمریکا در جنگ علیه ملت یمن، به نقطه صفر رسیده‌اند. این عملا به معنای پایان یافتن گزینه نظامی به عنوان ابزارهایی برای تحقق اهداف تعیین شده این جنگ است.

بنا بر این گزارش، به همین دلیل، این سؤال مطرح است که آیا امکان دارد واشنگتن مداخله مستقیم در جنگ یمن را در دستور کار قرار دهد یا اینکه، برای رسیدن به یک آتش‌بس، امتیاز خواهد داد؟ در پاسخ باید گفت که احتمالا تا انتخابات پیش روی آمریکا، این دو گزینه بعید است و واشنگتن، گزینه میانه‌ای را انتخاب خواهد کرد؛ گزینه «چماق و هویج». بدین معنا که در عین تهدید مداخله نظامی، با طرح امتیازهای اقتصادی سعی در جذب صنعاء خواهد کرد.

الاخبار در ادامه می‌نویسد، این مسئله در بیانیه دو روز پیش وزارت خارجه آمریکا مشخص بود. واشنگتن در این بیانیه از طرف‌های یمنی خواست که با پیشنهادهای «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل موافقت کنند. این پیشنهادها شامل برنامه‌های اقتصادی، انسانی و وعده‌های سیاسی بود.

به گزارش این روزنامه، سران صنعاء سه ماه پیش، این پیشنهادات را رد کردند؛ زیرا ضمانت اجرایی نداشت و «نیت حسنه‌ای» در آن نبوده است. کما اینکه، سران یمن، عهدشکنی‌های گذشته ریاض را نیز تجربه کرده بودند. انصارالله به همین دلیل، طرح سیاسی، اقتصادی و انسانی را در ازای توقف حمله به مأرب ارائه کرد. برخی از منابع گفتند که میانجیگری کویت در راستای همین طرح است.

درباره آمریکا نیز باید گفت که انتخابات باعث شده است توجهی به جنگ یمن صورت نگیرد؛ کما اینکه بسیاری از مسئولان آمریکایی مخالف تداوم مشارکت در جنگ یمن هستند. دولت آمریکا اما مدعی است که با ادامه حمایت از سعودی در جنگ علیه مردم یمن، «شماری قربانیان غیر نظامی کاهش خواهد یافت». ولی مسئولان آمریکایی تأید دارند که این اقدام، در حمایت از غیرنظامیان یمنی فایده‌ای ندارد.

بنابراین گزارش، دولت آمریکا همچنین بهانه جدیدی برای ادامه مداخله یمن در پیش گرفته و مدعی است که «همکاری با عربستان سعودی، از نیروهای آمریکایی در برابر حوثی‌ها حمایت می‌کند». این در حالی است که بسیاری از نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات آمریکا مخالف مداخله (مستقیم) آمریکا در جنگ یمن هستند.

الاخبار در پایان نوشت، آمریکا در هیچ مرحله‌ای از جنگ یمن، از حوادث میدانی و سیاسی دور نبوده است؛ زیرا این جنگ، از واشنگتن اعلام شد، دولت کنونی آمریکا، از ارتش‌های سعودی و اماراتی حمایت اطلاعاتی به عمل آورد، تصاویر ماهواره‌ای در اختیار اتاق عملیاتهای آنان گذاشت و معاملات سلاح با آنان امضا کرد. البته مشارکت غربی‌ها محدود به آمریکا نبوده، بلکه شش هزار و سیصد کارشناس انگلیسی در اتاق‌های عملیات سعودی و در یمن و فرودگاه‌ها و پایگاه‌های این کشور حضور دارند.
ارسال نظرات