۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۶۶۴۴۵۹
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد:

طرح ملی «ایران قوی» رونمایی می‌شود

طرح ملی «ایران قوی» رونمایی می‌شود
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از رونمایی از طرح ملی «ایران قوی» به مناسبت هفته دفاع مقدس خبر داد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» درباره برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برای اربعین حسینی (ع)، اظهار کرد: با توجه به لغو حضور زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین به دلیل شیوع کرونا، امسال تمرکز بیشتر ستاد فهما در این حوزه بر امر آموزش است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در این راستا و در پی تفاهم با دانشگاه امام صادق (ع) بسته آموزشی با موضوع معرفت افزایی درباره اربعین تهیه شده و در سامانه بچه‌های مسجد بارگذاری و دوره مرتبط با آن به صورت مجازی برگزار می‌شود. به شرکت کنندگان در این دوره غیرحضوری مدرک مشترکی از سوی دانشگاه امام صادق (ع) و ستاد فهما اعطاء می‌شود.

حجت‌الاسلام ارزانی تصریح کرد: با توجه به آنکه امکان حضور برخی از موکب‌های اربعین برای خدمت رسانی به زائران اربعین در کشور عراق وجود دارد، برخی از مواکب الاتحاد نیز برای این حضور اعلام آمادگی کرده اند و در صورت صدور مجوز، در قالب کانون‌های سلامت در عراق مستقر شده و به زائران عراقی خدمات بهداشتی و سلامتی ارائه می‌کنند.

وی تاکید کرد: محور فعالیت مواکب الاتحاد ستاد فهما خدمت رسانی به زائران امام حسین (ع) است و در این باره تفاوتی میان زائران عراقی و ایرانی قائل نیست از این رو، عدم حضور زائران ایرانی در راهپیمایی عظیم اربعین به دلیل شیوع کرونا، مانع خدمت رسانی آن‌ها نمی‌شود.

حجت‌الاسلام ارزانی درباره دیگر برنامه‌های مواکب الاتحاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام اربعین حسینی (ع)، بیان کرد: در پی هماهنگی با کمیته فرهنگی اربعین قرار است از شبکه گسترده بچه‌های مسجد در برگزاری پویش ها، مسابقات، سوگواره‌ها و ... مرتبط با اربعین استفاده شود. علاوه بر این، در نقاط سفید از نظر شیوع کرونا (البته تعدادشان محدود است) برخی از این موکب‌ها فعال شده و بسته‌های بهداشتی را میان مردم توزیع می‌کنند.

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فرصت‌هایی که می‌توان از این عدم امکان حضور در راهپیمایی اربعین به دلیل شیوع کرونا ایجاد کرد، گفت: «بُعد منزل نبُوَد در سفر روحانی» ما باید همچون اویس قرنی محضر معصومان (ع) را درک کنیم او که شیفته زیارت پیامبر (ص) بود، چون به مادرش قول داده بود نتوانست منتظر بازگشت رسول خدا (ص) از سفر بماند و به قریه اش برگشت و به این دیدار توفیق نیافت، اما پیامبر (ص) به محض بازگشت از سفر فرمودند: بوی بهشت را استمشام می‌کنم.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) از اصحابی که همراهش شان بودند، بوی بهشت را درک نکردند، اما از اویسی که اهل قریه و بادیه بود این رایحه را استشمام کردند و این نبود مگر به دلیل برقراری ارتباط دلی و معنوی.

حجت‌الاسلام ارزانی در ادامه ابراز کرد: زمانی مسیر برای زیارت هموار است، اما زمانی دیگر نه، مثل وقتی که راه برای شهدا بسته بود و نتوانستند به زیارت امام حسین (ع) بروند، اما آن‌ها رهرو واقعی راه سیدالشهداء (ع) بودند. علاوه بر این، ما در آموزه‌های دینی مسئله «زیارت از بعید» را داریم تا در شرایطی مثل کهولت و بیماری، سنگین بودن هزینه‌های سفر و ... بتوان از طریق آن به زیارت معصومان (ع) نائل شد؛ اینجا است که می‌توان از وجه فرابعدی زیارت بهره‌مند شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: البته این به معنای نفی زیارت نیست بلکه راهی است تا در شرایط غیرمعمول فیض زیارت را کسب کنیم. علاوه بر این، بعضاً نعمتی در اختیار ما است و قدر آن را نمی‌دانیم تا می‌رسد زمانی که در فراق آن سوز و گداز می‌یابیم که چه بسا ارزش بسیار بالاتری دارد و مقدس است.

وی افزود: این حسرت و سوز مقدس به قدری ارزش دارد که شاید چیزی با آن برابری نکند چراکه باعث خودنگری و ژرف اندیشی در اعمال و نعمت‌ها و جهان پیرامون از سوی انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام ارزانی همچنین از رونمایی از طرح ملی «ایران قوی» به مناسبت هفته دفاع مقدس خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح ذیل رویداد فهما طراحی شده است، اما چون امسال انتخاب پایتخت فهما نداریم آن را همزمان با هفته دفاع مقدس و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می‌کنیم تا بچه‌های مسجد و همه علاقمندان در شبستان‌های سه‌گانه فرهنگ، هنر و نوآوری با آن همراه شوند./د102/ق

ارسال نظرات