۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۶۶۴۴۶۷
استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد؛

ابعاد تحریف دفاع مقدس و راهکارهای مقابله با آن

ابعاد تحریف دفاع مقدس و راهکارهای مقابله با آن
حجت الاسلام سلیمانی با تشریح ابعاد تحریف دفاع مقدس و راهکارهای مقابله با آن، نتیجه تحریف دفاع مقدس را در آینده خطرناک عنوان کرد

حجت الاسلام محمدحسین سلیمانی اردهالی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به بحث تحریف جنگ پرداخت و گفت: برای اینکه خطر تحریف جنگ را احساس کنیم به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب تمسک می کنم که فرمودند:« باید آنچه را که حقیقت است گفت؛ تحریف امر جدی و خطر بزرگی است و دست تحریف وجود دارد.»

وی افزود: اندیشکده رند در کتابی، جمله ای به کار برده که در این زمینه بسیار مهم است؛ نویسنده کتاب می نویسد:« در جنگ فردا کسی پیروز نیست که بزرگ ترین اسلحه ها و تجهیزات نظامی را دارد بلکه پیروز کسی است که بهترین روایت ها را از گذشته دارد» به عبارتی تعیین سرنوشت جنگ های فردا در پی روایت ها گذشته است.

ابعاد تحریف جنگ

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به ابعاد تحریف جنگ گفت: بعد نخست تحریف داخلی است؛ کسانی در داخل به تحریف جنگ می پردازند و در چند زمینه به این امر مشغول هستند.

وی افزود: امر نخست تقدس زدایی از دفاع مقدس است؛ این افراد در صدد هستند تا از برکات دفاع مقدس تقدس زدایی کنند در حالی که جنگ 8 ساله برکات بسیاری برای ایران داشته است و این واقعیت ها باید گفته و به شبهات پاسخ داده شود؛ برای نمونه امروزه بسیار گفته می شود که با ابرقدرت ها سازش صورت گیرد در صورتی که دفاع مقدس بهترین گواه برای این است که مستکبرین شروع به  مبارزه با انقلاب ایران  کردند.

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به آغازگری عراق در جنگ تحمیلی و حمایت همه جانبه ابرقدرت ها از صدام گفت: باید از کسانی که خرده می گیرند پرسید: وقتی انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت چه کسانی جنگ را آغاز کردند؟ سپس این ابرقدرت ها بودند که کنار آغازگر جنگ ایستادند و به دنبال شکست انقلاب ایران بودند.

وی افزود: در حقیقت دشمن، انقلاب ایران را نمی خواست و تمام تلاش خود را کرد و در این راه مستکبرین جهانی به کمک صدام آمدند به گونه ای که برخی می گویند باید این جنگ را جنگ جهانی سوم نام گذاری کرد، البته در این زمینه موفق نشدند و در آینده هم ان شاء الله نخواهند شد.

استاد حوزه و دانشگاه به شبهه دوم در زمینه تحریف جنگ تحمیلی اشاره کرد و اظهار داشت: ما در دفاع مقدس در تولید تجهیزات حتی سیم خاردار ناتوان بودیم اما توانستیم در جنگ پیروز شویم و کارشناسان بدین پیروزی اذعان دارند؛ این پیروزی سندی است برای مسؤولان که برای گشایش مسائل اقتصادی کشور به دنبال غرب هستند.

وی افزود: وقتی در جنگ پیروز شدیم و بعد هم در توان نظامی توانستیم پیشرفت کنیم حتما می توانیم در اقتصاد بدون اتکا به غرب پیشرفت کنیم و پیروزی به دست آوریم.

حجت الاسلام سلیمانی زمینه دیگر برای تحریف جنگ را انکار دستاوردهای جنگ عنوان کرد و گفت: عده ای در داخل به گونه ای از جنگ 8 ساله سخن می گویند که گویا همه چیز را از دست دادیم و با این کار این افراد در میان مردم ایجاد خوف می کنند و مدام می گویند کشور آسیب دید تا مردم را از جنگ های احتمالی بر حذر دارند.

وی افزود: این افراد با تکرار این گزاره مردم را می ترسانند و می گویند نباید با زبان تند سخن گفت؛ هرگز ما به دنبال جنگ نیستیم اما این گونه نیست که در برابر تجاوز دشمن دست روی دست بگذاریم و واکنشی نداشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه سپس به بعد خارجی تحریف جنگ پرداخت و بیان کرد: رسانه ها و سیاستمداران خارجی، ایران را متهم به جنگ طلبی می کنند در حالی که در این زمینه بهترین سند جنگ تحمیلی است؛ در این جنگ مردم ایران با تبعیت از فرمان امام خمینی(ره) برای دفاع از کشور به جبهه رفتند.

وی به زمینه دوم در تحریف خارجی اشاره کرد و افزود: اتهام دیگری که مطرح می کنند این است که نظام مردم را برای حضور در جبهه ها اجبار می کرده است و حتی می گویند نظام بچه ها را مجبور به حضور در جنگ می کرده است در حالی که جزئیات حضور داوطلبانه رزمندگان در دفاع مقدس امر روشنی است.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این شبهه اظهار کرد: سخنان مادران شهدا گواه بر این است که حضور رزمندگان نه از روی اجبار بلکه بر اساس اعتقادات بوده است و نگاه به این امر نگاه به امری واجب و الهی بوده است؛ مادران شهدا همواره در مصاحبه ها می گفتند که اگر رهبر بخواهد حاضر هستند همه فرزندانشان را در این را بدهند.

نتایج و تبعات تحریف جنگ

حجت الاسلام سلیمانی تبعات تحریف جنگ را خطرناک و آسیب زا خواند و گفت: اگر این تحریف را جدی نگیریم مبتلا به تبعات آن خواهیم شد.

وی در ادامه به بیان نتایج و تبعات این تحریف پرداخت و اظهار داشت: جدایی مردم از اهداف نظام اسلامی نخستین نتیجه تحریف جنگ است؛ مردم خوب پای کار اهل بیت(ع) و نظام و ولی فقیه بوده اند و اگر غافل شویم به تبعات تحریف مبتلا می شویم و مردم از اهداف نظام دور شده و فاصله خواهند گرفت.

استاد حوزه و دانشگاه به دومین نتیجه و تبعات اشاره کرد و گفت: فاصله گرفتن از فرهنگ ایثار و شهادت آسیب دیگر این تحریف است؛ ایثار و شهادت در فرهنگ شیعه موج می زند و این به تأسی از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و اگر از تحریف جلوگیری نکنیم این فرهنگ جای خود را به آسوده طلبی خواهد داد که بسیار خطرناک است.

چگونگی مقابله با تحریف جنگ

حجت الاسلام سلیمانی پس از برشمردن تبعات تحریف به راه‌های مقابله با این امر اشاره کرد و اظهار داشت: در هفته دفاع مقدس می توان سفرهای تبلیغی راه اندازی کرد و اساتید و طلاب به مناطق تبلیغی سفر کنند تا در پی آن برای مردم از دستاوردها و آثار دفاع مقدس بگویند و همچنین به روشنگری در این زمینه بپردازند.

وی افزودن ماده درسی در زمینه تبیین آثار و ارزش های دفاع مقدس به دروس دانشگاهی را دومین راهکار برشمرد و افزود: با توجه به حضوری که در دانشگاه دارم مشاهده می کنم در این زمینه درس قوی و مناسبی برای دانشجویان تدوین نشده است و اگر هم ماده ای برای برخی رشته ها قرارداده شده به صورت اختیاری بوده و چندان مهم تلقی نمی شود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اهمیت تدوین این ماده درسی خاطر نشان کرد: نیاز است با تعلیم این ماده درسی برای دانشجویان، برای آنان شرایط آن روز مسؤولان و زمان جنگ و سربازان اسلام تبیین و توضیح داده شود.

وی در پایان آخرین راهکار مقابله با تحریف را تولید آثار نمایشی عنوان کرد و افزود: گرچه تا کنون آثار سینمایی برای دفاع مقدس ساخته شده است اما آثار قوی در میان آنان کم است و نیاز است تا تولیدات بهتر و بیشتری از جمله فیلم و تئاتر برای دفاع مقدس ساخته شود؛ امروزه بسیار شاهدیم که تماشای فیلم و سریال ها رونق یافته است و می توان از این ظرفیت استفاده کرد و جوانان را به تماشای فیلم های دفاع مقدس که دارای غنای کافی است سوق داد که ثمرات آن زیاد خواهد بود./1370/ت300/ق

ارسال نظرات