۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۶۶۴۷۹۴

۹ جلد از «تقویم تاریخ دفاع مقدس» رونمایی شد

۹ جلد از «تقویم تاریخ دفاع مقدس» رونمایی شد
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در مراسم رونمایی تقویم تاریخ دفاع مقدس گفت: ما به نهضت فرآوری وقایع دوران دفاع مقدس مثل نگارش اصل وقایع نیازمندیم.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی و معرفی ۹ جلد از مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس صبح امروز (سه‌شنبه ۸ مهر) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

رمضانی: مرحوم حسینیان مجدانه پیگیر تقویم تاریخ دفاع مقدس بود

بر اساس این گزارش مهدی رمضانی مشاور رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در این مراسم اظهار داشت: از سال ۸۴ به عنوان معاون انتشارات کار را آغاز کردم. یکی از اقداماتی که در بدو ورود به کارم توسط مرحوم حسینیان بسیار مورد توصیه بود، پویایی تقویم تاریخ دفاع مقدس در آن سال‌ها بود که به حمدالله و یاری ایشان و زحمات مستمر دوستانم و نیروی زمینی ارتش این کار به امروز رسید که مجلدهای ۵۸ و ۵۹ رونمایی شود.

وی افزود: با شکوه‌ترین و عظیم‌ترین مراسم رونمایی مرکز اسناد متعلق به این مجموعه بود که جزو جلسات خوش حس ما محسوب می‌شد و یکی از بانیان آن شخص مرحوم حجت‌الاسلام حسینیان بود که مجدانه پیگیر ماجرا بودند تا به سرانجام برسد.

مشاور رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس منظم و مستمر منتشر می‌شود و نتیجه زحمات دوستانمان در ارتش است، تصریح کرد: توزیع این مجموعه در کتابخانه‌ها انجام شده و به عنوان مرجع شناخته می‌شود. این کتاب را از جلد اول آغاز و به جلد ۵۹ رسیده‌ایم. این نظم موجب شده این مجموعه به عنوان مرجعی پایدار شناخته شود.

رمضانی با تأکید بر اینکه مرکز اسناد در حوزه تاریخ اقدامات متنوعی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس انجام داده، گفت: این اقدامات متنوع در بخش خاطرات، تاریخ شفاهی، محصولات تصویری و ... انجام شده که بخشی از آن را امروز به تماشا می‌نشینیم.

این مقام مسئول در مرکز اسناد انقلاب اسلامی از مرحوم حسینیان به عنوان پدری دلسوز یاد کرد و گفت: من در سن ۲۱ سالگی معاونش شدم. کار را در کنار ایشان آموختم و تا امروز ارتباطم با مرکز اسناد قطع نشده است. آقای حسینیان برای ما و تاریخ انقلاب مرد بزرگی بود. ایشان مدال خود را در بیان و پیام حضرت آقا گرفته‌اند چرا که رهبر انقلاب در پیامشان از عنوان مجاهد و انقلابی یاد کردند.

محمدحسنی: پس از جنگ سخت، دشمن جنگ نرم را آغاز می‌کند تا دستاوردهای جنگ سخت را زیر سؤال ببرد، نگارش درست تاریخ مانع از تحریف می‌شود

در بخشی دیگر از این مراسم حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: امروز سالروز شهادت شهید آبشناسان است. ضمن گرامیداشت یاد این شهید بزرگوار یاد و نام مرحوم حسینیان را نیز گرامی می‌داریم. زیرا جای او در این مجلس خالی است و به راحتی پر شدنی نیست. ما در روایات داریم وقتی یک عالم راستین از دنیا می‌رود رخنه‌ای در جهان اسلام پدید می‌آید که هیچ چیز آن را نمی‌تواند تا روز قیامت پر کند. این روایت درست است چرا که جای شهید مطهری و بهشتی نیز پر نشد. جای شهدا نیز پر نشد. مرحوم حسینیان از آن جمله عالمان راستین است که با مرگش رخنه‌ای در جهان روحانیت پدید آمد که تا روز قیامت پر نمی‌شود. پیام رهبر انقلاب نیز صحه بر این مطلب است.

وی با بیان اینکه مرحوم حسینیان از مصادیق روشن و عالمان راستین روشنگر بود، گفت: ایشان مبارزی خستگی‌ناپذیر، انقلابی، با مواضع روشن تا آخرین روز بود. این موارد توصیفاتی بود که رهبر انقلاب به آنها اشاره کرد. ایشان هرگز از مسیر انقلاب نلغزید و در برابر هجمه‌ها نترسید. به معنای واقعی روحانی پای کار انقلاب بود. اینک که چهلمین روز فقدان او را پشت سر می‌گذاریم داغش تازه و یادش در خاطرات زنده است و قابل فراموشی نیست. نام مرحوم حسینیان با انقلاب اسلامی پیوند خورده است. با تاریخ نگاری و دفاع مقدس هم پیوند دارند. اینها جزو ارزش‌های بزرگ است و فردی که با ارزش‌های بزرگ گره می‌خورد بزرگ می‌ماند.

وی افزود: این آئین مربوط به رونمایی از تاریخ دفاع مقدس و کتاب‌هایی است که به حماسه آفرینی ارتش جمهوری اسلامی در دوران پرافتخار ۸ سال دفاع مقدس اختصاص دارد. نگارش تاریخ اهمیتش انداره آفرینش تاریخ است. چرا که اگر بهترین قطعات تاریخ آفریده شود ولی نگارش و ثبت نشود دستخوش تحریف خواهد شد و به ضد خود مبدل می‌شود. افرادی که قلم به دست  می‌گیرند و درست می‌نویسند چیزی را که رخ داده آن وقایع را ماندگار می‌کند. گاهی ارزش آنها از واقعه به وجود آمده بیشتر است. بنابراین آن دسته از عزیزانی که دیروز سلاح به دست داشتند و امروز به جای آن سلاح، قلم به دست گرفتند کارشان اگر نگوییم با ارزش‌تر از روزی است که سلاح به دست گرفتند باید گفت همسنگ همان سلاحی است که در برابر دشمن ایستاد.

 رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نوشتن را نگارش درست و تحقیقی را بخش مهم مقابله با جنگ نرم دانست و گفت:‌ پس از جنگ سخت دشمن جنگ نرم را آغاز می‌کند تا دستاوردهای جنگ سخت را زیر سؤال ببرد، نگارش درست تاریخ مانع از تحریف دستاوردهای ارزشمند دوران دفاع و نبرد می‌شود.

وی ادامه داد: در ماجرای نهضت کربلای امام حسین (ع) هم اگر امام فقط می‌جنگید و کسی نبود آن نهضت و فداکاری‌ها و شهادت طلبی را ثبت کند تا به ما برسد، حتماً در تاریخ دفن می‌شد. در دنیا حوادث غم‌بارتر و جانسوزتر از ماجرای کربلا ممکن است محقق شده باشد اما خبری از آنها نیست چون ثبت نشده اما امام حسین به نحوی برنامه‌ریزی کردند که پس از خودش وقایعی که در کربلا رخ داده در خطبه‌ها و تاریخ نگاری‌ها بیان شود تا مانا بماند.

 

حجت‌الاسلام محمد حسنی با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های رهبر انقلاب مسئله تحریف است گفت: این دغدغه چه درباره انقلاب و چه دفاع مقدس در بیانات اخیر ایشان هم که همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس بیان شد،  مورد اشاره و تاکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه عزیزانی که دست به قلم شدند مجاهدان عرصه نگارش هستند که در حقیقت ادامه دهندگان مجاهدان عرصه نبرد محسوب می‌شوند، گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی که با مدیریت عالی مرحوم حسینیان جان گرفت و کارهای بزرگی را انجام داد همچنان ادامه‌دار است و در این زمینه نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کند. خیلی از ما نگران بودیم که شاید تاریخ دفاع مقدس نوشته نشود. اما با یک کار جهادی این کار انجام شد. هر چند باید به دو نکته اصلی توجه کرد.اول نگارش اصل وقایع و دوم فراوری این نگارش‌ها.

حجت‌الاسلام محمد حسنی با بیان اینکه تقویم تاریخ دفاع مقدس یعنی روز شمار وقایع، گفت: این مسئله همانند یک گنج است. آقا فرمودند: جنگ گنج است، پس باید گنج را کشف کرد و ثانیا آن را تبدیل کرد. آنچه الان رخ می‌دهد نگارش اصل حماسه‌های دفاع است. ما به نهضت فرآوری وقایع دوران دفاع مقدس مثل نگارش اصل وقایع نیازمندیم وگرنه به هدف اصلی خود نخواهیم رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر ما نتوانیم تاریخ دوران دفاع مقدس را درست بنویسم و از نوشته‌هایمان محصولات مورد نیاز نسل جدید را فرآوری کنیم، یعنی جنگ را ناتمام گذاشته‌ایم، گفت:‌ این کار ناتمام باید با کسانی تمام کنند که در جنگ بودند همان نسلی که شاهد ماجرا بوده باید دست به قلم شود و دفاع ناتمام را تمام کند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ضمن بیان اینکه در عرصه‌های مختل و سال‌های پیش از پیروزی انقلاب سه برابر از سرزمین‌مان کم شد، گفت: سرزمینی که الان در اختیار ملت ایران است در اصل سه برابر این بوده است. سه و نیم میلیون کیلومتر مربع یعنی بیش از دو برابر مساحت سرزمین کنونی کاسته شده آن هم در ۲۰۰ سال قبل از پیروزی انقلاب آن را از ایران جدا کردند که آخرین آنها بحرین بود. به نخست‌وزیر وقت گفته شد چرا بحرین را از دست دادیم، او پاسخ داد بحرین دختر ایران بود ما او را شوهر می‌دهیم.

وی گفت: افتخار برای ارتش است چرا که تا آمدن سایر قوای مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرمان امام پادگان‌‌ها را خالی کرد و در حقیقت با هدف تسریع در پیروزی انقلاب ارتش دست به این اقدام زده بود و صدام می‌دانست این ارتش به امر امام و برای پیوستن به مردم پایگاه‌ها را خالی کرده است اما  برخی شعار انحلال ارتش را می‌دادند اما امام و حضرت آقا که ارتش را خوب می‌شناختند در چنین زمانی که ساماندهی‌ها کامل نشده بود اقدامی درست انجام دادند. چرا که دشمن فکر می‌کرد می‌تواند ارتش را غافلگیر کند اما صدامی که آمده بود ارتش ایران را غافلگیر کند در همان روزهای نخست با غیرتی که ارتشی‌ها از خود نشان دادند دشمن در صحنه غافلگیر شد.

گلفام: باید اقدامات روزهای ابتدایی دفاع مقدس ثبت و بیان شود/ضربه‌ نیروی هوایی به رژیم بعث عراق برای آنها قابل پیش‌بینی نبود

در این مراسم امیر گلفام معاون فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح در این مراسم گفت: حدود ۱۶ سال قبل اقداماتی که در نیروی زمینی برای ثبت وقایع صورت گرفت بسیار سخت بود. کار سختی شروع شد چون نیروی زمینی مشکلات خود را داشت. فضا نامناسب بود اما در عین حال عزم کسانی که کار می‌کردند برای ثبت وقایع درست و به جا بود. گستردگی کار در حوزه نیروی زمینی به حدی زیاد است که با دنیای از این اطلاعات مواجه بودیم اما استخراج از آنها مهم بود. بعضا بزرگان دفاع مقدس مثل سربازان عرصه، تاریخ نویسی هستند. زحمات زیادی کشیدند همان افراد بزرگی که برای ثبت کوچک‌ترین اتفاقات کارهای بزرگی کردند.

وی با بیان اینکه باید اقدامات روزهای ابتدایی دفاع مقدس ثبت و بیان شود، گفت: در برخی موارد خودم شاهد ماجراها بودم. انقلاب که پیروز شد برخی وقایع را باور نمی‌کردم. من یادم هست میز مناظره تلویزیونی مبدل به میز محاکمه شهید فلاحی شد اما او شجاعانه غائله گنبد را ختم کرد.

معاون فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح به روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اشاره کرد که بخشی از آن به غائله کردستان مربوط می‌شد، توضیح داد: تصمیمات سیاسی دولت موقت ضربات بسیاری به کشور وارد کرد خصوصا به ارتش و نیروی زمینی. چرا که نیروی زمینی در جنگ در تمام جبهه‌‌ها حضور داشت هر جا که نیاز بود غیرتمندان نیروی زمینی وارد می‌شدند.

وی بابیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس توضیح داد: ضربه‌ای که نیروی هوایی به بعثی زد برای آنها قابل پیش‌بینی نبود اگر نیروی هوایی در روزهای اول بمباران مهم و سنگین را انجام نمی‌داد آیا سرعت حرکتی که داشت کم می‌شد؟ واقعا کم نمی‌شد. نیروی زمینی و هوایی کاری کردن که تفکر راهبردی صدام حسین و تمام تمرکز ارتش‌های بزرگ دنیا به هم ریخت. ارتش، رژیم صدام را غالگیر کرد. اولین مقاومت فعال از ارتش شروع شد و شهدای ابتدای جنگ جزو مظلوم‌ترین‌ها بودند.

امیر گلفام با بیان اینکه برخی می‌گویند می‌شد کاری کرد که جنگ به وجود نیاید، گفت: اما بدانید هر کاری می‌کردیم این جنگ اتفاق می‌افتاد. صدام گفته بود اگر این فرصت را از دست بدهند تا ۴۰۰ سال آینده مهلتی محقق نخواهد شد. تا به پیروزی برسیم و این جنگ به ایران تحمیل شد زیرا او فکر می‌کرد ارتش در ضعیف‌ترین حالت است. اما از نظر تئوری و روی کاغذ شاید اینگونه بوداما نقش ارتش بی‌بدیل بود. و کل نیروهای مسلح ظرف دو سال تمامی اراضی اشغال شده توسط دشمن را پس گرفتند.

اسماعیلی: مهمترین کار مرکز اسناد انقلاب اسلامی این است که اجازه ندهد تاریخ انقلاب تحریف شود

در پایان این مراسم محمدمهدی اسماعیلی معاون پژوهش مرکز اسناد ضمن یادی از مرحوم حسینیان گفت: ما در مرکز اسناد بحث جنگ روایت را داریم و اینکه با همکاری عزیزانمان در ارتش توفیق شد این مجلدات نوشته شود و امروز ۹ جلد از آنها رونمایی می‌شود. انتشار تکلیف مرکز اسناد است تا روایت دقیق و کامل از اتفاقاتی که نهضت امام از سال ۴۱ آغاز کرد و سال ۵۷ به پیروزی رسید و حتی مقطع سرنوشت ساز ۸ سال دفاع مقدس را به درستی ثبت کند و ۱۳۰۰ عنوان کار ارزشمند تاکنون تحویل به جامعه علمی و پژوهشی کشور دهد.

وی در پایان گفت: مهمترین کار مرکز اسناد انقلاب اسلامی این است که اجازه ندهد تاریخ انقلاب تحریف شود. باید با تولیداتی که در تراز جامعه علمی کشور است حرکت کند تا مرجعیت اتفاقات مهم آثاری باشد که از سوی مرکز تولید می‌شود. مرحوم حسینیان ۲۵ سال مسئولیت این کار را عهده‌دار بود./826/د101/ق

منبع: فارس
ارسال نظرات