۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۶۶۵۲۰۶
منابع لبنانی:

اسرائیل اراضی لبنان را در مناطق مورد مناقشه اشغال کرده است

اسرائیل اراضی لبنان را در مناطق مورد مناقشه اشغال کرده است
منابع لبنانی به روزنامه الشرق‌الاوسط گزارش دادند که اسرائیل اراضی لبنان را در مناطق مورد مناقشه اشغال کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، منابع رسمی لبنانی به روزنامه الشرق‌الوسط اعلام کردند که بعد از جنگ جولای و ترسیم خط آبی میان این کشور با رژیم صهیونیستی که در آن زمان به عنوان خط عقب‌نشینی اسرائیل از لبنان شناخته شد٬ این رژیم به شکل کامل از اراضی لبنان خارج نشده و در 13 نقطه با نقض گسترده حریم لبنان و در 27 نقطه این کشور به شکل محدود حضور دارد.

این منابع تأکید کردند که رژیم صهیونیستی همچنان اراضی لبنان را در مناطق مورد مناقشه و به ویژه در 13 نقطه خط عقب‌نشینی (آبی) اشغال کرده و باید مرزها در این مناطق بار دیگر ترسیم شوند. به گفته منابع مذکور مشکلی در ترسیم دوباره مرزها در مناطق دیگر که به 27 منطقه می‌رسد وجود ندارد و شدت تجاوزات و نقص حریم این مناطق نسبتاً کمتر بوده و شاید بتوان آن را تحت نظارت سازمان ملل حل کرد.

از سوی دیگر یک منبع سیاسی آگاه به روزنامه الشرق‌الاوسط گزارش داد که ناچاریم به تعهد به ترسیم مرزهای دریایی و زمینی و تعامل با آن به عنوان اصل آغاز مذاکرات غیر مستقیم لبنان با رژیم صهیونیستی تحت نظارت سازمان ملل و میانجی‌گری آمریکا برای رسیدن به یک راه حل جهت حل اختلاف در این پرونده اعتماد کنیم.

این منبع تصریح کرد که اختلاف میان لبنان و رژیم صهیونیستی درباره نقطه آغاز ترسیم مرزهای دریایی موجب ایجاد یک درگیری دائمی میان آنها در مساحتی به اندازه 860 کیلومتر مربع شده است.

منبع مذکور خاطرنشان کرد که در این مذاکرات به هیچ وجه به خط «هوف» (خطی که فردریک هوف٬ دیپلمات آمریکایی در سال 2012 ترسیم کرده بود) استناد نمی‌شود و همچنین راه حل‌های «ساترفیلد» سفیر سابق ایالات متحده در لبنان نیز تاثیری در روند مذاکرات مذکور نخواهد داشت.

این منبع گفت که مأموریت واسطه آمریکایی در این مذاکرات یعنی «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه این است که مذاکرات غیرمستقیم لبنان با اسرائیل را از نقطه صفر آغاز کند.

سه روز قبل «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد، توافقی بر سر چارچوب مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و اسرائیل حاصل شده و وی پس از این در پرونده مذکور نقشی نخواهد داشت. بری گفت، این توافق بر سر چارچوب توافق ابتدایی است نه نهایی. افسرانی از ارتش و تحت نظارت «میشل عون» رئیس‌جمهور این پرونده را بر عهده دارند و وی پس از این نقشی در پرونده مذکور ایفا نخواهد کرد.

بری درباره توافق اخیر میان لبنان و فلسطین اشغالی بر سر چارچوب ترسیم مرزهای مورد اختلاف هم گفت: اقدامی ضروری بود اما کافی نیست. باید همراه با این اقدام، دولتی که قادر به نجات کشور در سریعترین زمان ممکن باشد، تشکیل شود. این توافق بر سرچارچوب ترسیم مرزی است نه بیشتر و نه کمتر.
ارسال نظرات