۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۶۵۴۰۳

آخرین وضعیت پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها»

آخرین وضعیت پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها»
مدیر گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها» در مرحله پایانی قرار دارد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رساحجت الاسلام والمسلمین محمد صالحی مازندرانی در گفت و گویی به سابقه پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها» اشاره کرد و اظهار داشت: طرح اولیه این تحقیق توسط مرحوم حجت الاسلام نظرپور تهیه و در پژوهشکده تصویب شده بود که متأسفانه در بدو شروع کار، أجل مهلت نداد و نتوانستیم در خدمت ایشان باشیم و پس از آن با مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان جهت ادامه کار قرارداد منعقد شد و ایشان توانست کار را تقریبا به مراحل پایانی نزدیک کند که متأسفانه جامعه علمی از فیوضات علمی و اخلاقی بالای ایشان نیز محروم شد.

وی با اشاره محتوای پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها» گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بر اساس مطالبه عمومی، به منظور اسلامی شدن فعالیت بانک‌ها، ابتدا دریافت بهره ممنوع و سپس قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب شد. 

مدیر گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: عملکرد بانک‌های بدون ربا نشان می‌دهد که لغزشگاه‌های مختلف و گسترده، از جمله لغزشگاه‌های فقهی در بخش‌های مختلف نظام بانکی وجود دارد که از جمله اشکالات و نقدهای فقهی، بحث صوری شدن قراردادهای بانکی است. 

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس، در این تحقیق سعی بر آن است تا اولاً لغزشگاه‌های فقهی قراردادهای بانکی مشخص شود و ثانیاً چگونگی تطبیق صحیح قراردادهای بانکی با فقه معاملات بیان و ثالثاً آثار و تبعات صوری بودن قرارداد استخراج گردد و رابعاً برای برون‌رفت از صوری شدن قراردادها راهکار ارائه شود. 

لازم به ذکر است، این تحقیق که توسط مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان در حال انجام بود و مراحل پایانی خود را طی می کرد، پژوهشکده بنا دارد با کمک یکی از شاگردان وی کار را تمام و به مرحله نشر برساند./822/د102/ق

ارسال نظرات