۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۶۵۵۷۵
اربعین شناسی (۴)؛

اربعین نماد مبارزه حق علیه باطل

اربعین نماد مبارزه حق علیه باطل
انتشارات شهید کاظمی، کتاب مبارزه حق علیه باطل، را که به تبیین نقش اربعین حسینی در مبارزه حق علیه باطل پرداخته به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت نزدیک شدن به اربعین حسینی و به منظور شناخت هر چه بیشتر این واقعه مهم طی چند شماره به بررسی ابعاد مهم این واقعه می پردازیم.

انتشارات شهید کاظمی، بسته مطالعاتی سرآغاز که نوشته سید محمد صادقی آرمان بوده را در 6 جلد، منتشر کرده است. در اینجا کتاب چهارم این مجموعه با عنوان مبارزه حق علیه باطل، معرفی و مورد بررسی قرار می گیرد.

پیاده‌روی در مراسم اربعین یک توفیق عظیم و وصف ناپذیر است. توفیق رفتن به زیارت سید و سالار شهیدان در مراسم اربعین آن هم با پای پیاده، شامل عاشقان شوریده حالی می‌شود که با شیدایی خاص خود این سفر عشق را در می‌نوردند تا نهایتا کام تشنه خویش را با وصال به معشوق سیراب کنند. بنا به فرموده امام عسکری (ع)؛ یکی از نشانه‌های مومن که در این روایت مقصود شیعه است زیارت سیدالشهدا در روز اربعین است.

زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد چرا که امام صادق (ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین (ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود خداوند به هر قدمى که برمیدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌ اش را بالا مى ‌برد.

ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین (ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین ثبت می کند.

وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا (ص) به شما سلام می‌رساند و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است.

از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه‌ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است،، اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود. ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین (ع) رفت. با اینکه زیارت سید‌الشهدا (ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین (ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.

امسال به خاطر ویروس کرونا و مشکلات پیش آمده آن توفیق زیارت از زائران حسینی گرفته شده است. رهبر معظم انقلاب با اشاره به همین مشکلات برای راهپیمایی اربعین امسال فرمودند: ملت ایران عاشق امام حسین(ع) و زیارت اربعین‌اند اما قضیه راهپیمایی اربعین صرفاً متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا است که تاکنون با انجام آن مخالفت کرده‌اند، بنابراین همه باید تابع و تسلیم باشند.

ایشان همچنین فرمودند: اظهار ارادت باید از منازل انجام شود همچنان‌ که در روز اربعین چند زیارت وارد است و مردم می‌توانند با خواندن آنها، به پیشگاه حضرت سیدالشهداء(ع) شکوه کنند که ما آرزوی حضور داشتیم اما با این وضع مقدور نشد تا ان‌شاءالله آن حضرت عنایت و کمکی بفرمایند. "گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم".

ساختار کتاب

کتاب مبارزه حق علیه باطل ساختار مشخصی ندارد بلکه بنا به موضوعات درباره مبارزه حق علیه باطل عناوین آن مشخص شده است. عناوین این کتاب عبارت است از:

دیباچه، سیر گسترش دایره زوار اربعین، تبیین جایگاه اربعین در مبارزه حق علیه باطل، اربعین، مدرس آزادی خواهان، مطالبه ی اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی است، بخش اول: مبارزه حق علیه باطل، جبهه حق و جبهه باطل، قرآن جریان هستی را بر اساس حق می داند، امام حسین (علیه السلام)؛ حرکتی از زمان آدم (عليه السلام) تا آخر الزمان، کربلا سرمشق مبارزه حق علیه باطل، ابعاد، حرکت امام حسین (ع) برای اقامهی حق و عدل بود، امام حسین (ع) به ما روش مبارزه را می آموزد، شهادت؛ آموزه قیام اباعبدالله، یکی از نیازهای اساسی، زنده نگه داشتن نام شهدا است، اگر امام حسین (ع) نبود، چیزی از دین پیامبر باقی نمی ماند، پیامدها، سوء طن.

بخش دوم: طریقه مبارزه حق علیه باطل، جایگاه تبلیغات در مبارزه حق علیه باطل، در کربلا، مسئله تبلیغ دین است، از ظرفیت تبلیغی اربعین استفاده نمی شود، اسوه ها، امام حسین (ع)، حضرت زینب (ع)، انقلاب اسلامی ایران، وظیفه امت اسلامی، راهکارهای عملی برای استفاده از ظرفیت اربعین، بهره گرفتن از هنر، تکالیف، تبيين تفاوت سیر حرکت اربعین با وضع طبیعی عالم و خاموش نشدن آن طی مرور زمان، تبیین سیر گسترش دایره زوار اربعین، رفتارسازی، کمک به بشریت در راستای به دست آوردن فضائل، کمک به بشر برای خلاصی از سرگردانی و گمراهی از دست شیطان های بزرگ و کوچک، ایجاد نگاه امیدوارانه به آینده مبارزه حق علیه باطل، اشاعه روحیه شهادت و شهیدپروری، ایجاد جرأت بروز حق برای ملت هایی که در محیط اختناق به سر می برند، روش ها، بهره مندی از قالب های هنری و تبلیغاتی کارآمد جهت احیا قیام حسینی.

ویژگی های اثر

1. بررسی و تبیین جایگاه اربعین در مبارزه حق علیه باطل

2. مشخص کردن جبهه حق و جبهه باطل

3. معرفی امام حسین(ع) به عنوان سرمشق برای مبارزه حق علیه باطل

4. مشخص کردن رفتارسازی برای بشریت در راستای به دست آوردن فضائل

5. معرفی عاشورا به عنوان نمادی برای شهادت و شهیدپروری

برشی از کتاب

در صفحه 8 این کتاب درباره سیر گسترش دایره زوار اربعین این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

آنچه که از مشاهده سیر تاریخی اربعین برای ما مشهود است، افزایش این سیر به خصوص در سال های اخیر است. از آن زمان که جابر ابن عبد الله و اهل بیت امام حسین(ع) را در اولین اربعین، آن اجتماع کوچک را شکل داده اند تا امروز که شاهد اربعین بیست میلیونی هستیم حکومت های جبار همواره تلاش کرده اند که مانع این اجتماع عظیم شوند اما هرگز موفق نشده اند.

در سالهای اخیر نیز با وجود تهدیدات گروه های تکفیری نه تنها این سیر کاهش نیافته است، بلکه شاهد افزایش چشمگیر حادثه پیاده روی اربعین هستیم. «انسان وقتی این ماجراها را کنار هم می گذارد، می بیند که خدا خودش کار را پیش می برد تا برسد به نقطه ای که اربعین بیست میلیونی شکل می گیرد، بزرگ ترین مانور تجمع تاریخ بشر و نماد وحدت ادیان و مذاهب» امروز ما شاهد آن هستیم که محبت سیدالشهدا با موجب شده حتی مسیحیان و اهل سنت نیز در پذیرایی از زائرین اربعین نقش ایفا کنند و یا عشایر اهل سنت سامرا با ایجاد موکب از زائران پذیرایی کنند، در اربعین زائر به چشم ملیت خود دیده نمی شود، بلکه او را با نگاه زائر امام حسین(ع) می بینند.

در سال های اخیر این وحدت ادیان حتی به پذیرایی خلاصه نشده و ما شاهد حضور سایر ادیان در راه پیمایی اربعین هستیم، یکی از متولیان این حوزه، در خاطره ای نقل می کرد «من در تصویری دیدم که کشیشی در میان کسانی که به طرف کربلا حرکت می کردند، حضور داشت. به او گفته شد که «شما به چه مناسبت اینجا آمدید؟». او در جواب گفت: «پیغمبر ما و شما دو تا است، ولی امام حسین ما یکی است!»

انتشارات شهید کاظمی، کتاب «مبارزه حق علیه باطل» را در در قطع رقعی و 102 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات شهید کاظمی به آدرس: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد 131 تلفن: 37840844 025 مراجعه نمایند./826/ن601/ق

اربعین نماد مبارزه حق علیه باطل

ارسال نظرات