۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۶۵۶۶۵
مدیر حوزه علمیه استان سمنان:

آرمان اربعین حسینی ظهور مهدی آل محمد است

آرمان اربعین حسینی ظهور مهدی آل محمد است
سمنان - مدیرحوزه علمیه استان سمنان ظهور مهدی موعود(عج) و حاکمیت انسان‌های شایسته برزمین را آرمان اربعین حسینی عنوان و چهار شرط لازم برای تحقق این آرمان الهی را تبیین کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از سمنان، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان در مراسم بزرگ عزاداری مردم دیندار سمنان در اربعین شهادت سید و سالارشهیدان با تسلیت این ایام و پاس داشتن شکوه‌های عاشقانه جاماندگان راهپیمایی اربعین به واسطه شیوع ویروس منحوس کرونا، به موضوع تبیین آرمان متعالی اربعین حسینی پرداخت و اظهار داشت: در بین همه معصومین و ائمه اطهار (ع) تنها کسی که اربعین شهادت او هرساله عزاداری می‌شود، وجود نازنین امام حسین (ع) است و به این مهم در احادیث و روایات متعددی اشاره شده است.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان اضافه کرد: امام جعفرصادق (ع) وقتی خواستند ماهیت اربعین حسینی را ترسیم کنند، فرمودند: "إِنَّ السَّمَاءَ بَکَتْ عَلَى الْحُسَیْنِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالسَّوَادِ وَ إِنَّ الشَّمْسَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالْکُسُوفِ وَ الْحُمْرَةِ. " " آسمان تا چهل روز، برشهادت حسین بن علی (ع) خون گریست و زمین تا چهل روز، با [وزش بادِ]سیاه گریست و خورشید تا چهل روز، با گرفتگى و سرخ شدن بر شهادت او گریه کرد"، این بیان نورانی نشان دهنده عظمت مصیبتی است که عالم را متأثر کرد و تا ۴۰ روز این اثر بجا ماند؛ اتفاقی که هرسال رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری (ع) در تشریح علامت مؤمن، یکی از نشانه‌های مؤمنین را زیارت اربعین سیدالشهدا (ع) عنوان می‌کنند و صادق آل محمد (ع) نیز یکی از یاران صدیق خود را به خواندن این زیارت شریف در روز اربعین توصیه فرمود؛ حال این سؤال مطرح می‌شود که راز این تکرار هرساله عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) و عاشورا و اربعین حسینی چیست؟

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پاسخ این سؤال در متن زیارت اربعین امام حسین (ع) آمده است، گفت: اربعین اباعبدالله الحسین (ع) در واقع یک آرمان است که باید محقق شود، آرمان حاکمیت برگزیدگان این عالم بر سرنوشت بندگان خدا؛ آنگاه که خداوند آدمیان را آفرید، برای هدایت و حاکمیت برآن‌ها انسان‌های پاکی را برگزید که هدایت و حکومت بر بشر شایسته آنان است، اگر حاکمیت بشر به دست یزید و یزیدیان بیفتد، بشریت از فلسفه خلقت و معنویت و انسانیت دور خواهد شد.

رجعت یکی از اعتقادات مسلم شیعه است

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان افزود: اگر بشر بخواهد درمسیر هدفی که خداوند بدان منظور او را خلق کرده حرکت کند، باید حاکمانی داشته باشند که برگزیده خداوند هستند؛ در فرازی از زیارت اربعین خواندیم " وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ ... " شهادت می‌دهم که من به شما ایمان دارم، به اینکه شما برگزیده خداوندید و امامت و ولایت جامعه باید به دست شما باشد، ایمان دارم به اینکه شما برای حکومت بر انسان‌ها و جاری ساختن عدالت و ایمان در جهان بازمی گریدید.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان یادآور شد: مسئله رجعت و حکومت اهل بیت (ع) پس از ظهور و رسیدن بشر در سایه ولایت و حکوکت حقه آنان به جایگاه واقعی انسان و مقام حقیقی بندگی خداوند، یکی از اعتقادات مسلم شیعه است؛ پس از ظهور حضرت، ولی عصر (عج) نخستین امامی که برمی گردد و حکومت می‌کنند، وجود مبارک حضرت اباعبدالله (ع) است.

چهار شرط تحقق آرمان اربعین حسینی

وی با طرح این پرسش که، برای تحقق آرمان اربعین چه تکلیفی برعهده ما است؟ اظهار داشت: این همان حرکت جهانی اربعین است که میلیون‌ها نفر انسان را در جای جای جهان پای کار این حماسه آورده؛ چهارشرط در زیارت اربعین امام حسین (ع) برای تحقق این آرمان الهی بیان شده است، آنچنان که می‌خوانیم، " وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ ".

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در این فراز نورانی از زیارت اربعین می‌گوییم " قلبم تسلیم قلب پاک شما و همه کارم پیرو امر شماست "، همانا نخستین شرط تحقق آرمان اربعین و فرج حضرت، ولی عصر (عج) این است که انسان مؤمن با آشنایی کامل نسبت به سیره فکری اهل بیت (ع) تسلیم این تفکر نجات بخش باشد، به ویژه در دنیای امروز که فضای باز و گسترده اطلاعاتی تمایز حق و باطل را برای آدمیان دشوار کرده و دشمن دنیایی از شبهات را برای گمراه کردن ما مطرح می‌کند، مصونیت فکر ما و جوانان ما در گرو پیروی بی کم و کاست و تبعیت عملی در برابر مکتب فکری اهل بیت (ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان با اشاره به دیگر فراز نورانی زیارت اربعین، " وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ " گفت: دومین شرط لازم برای تحقق آرمان اربعین حسینی، آمادگی همه جانبه در برابر هجمه‌های دشمنان است؛ هنگامی که ظهور موعود محقق شود، جبهه مقاومت باید آنچنان توانمند باشد که بتواند در برابر دشمنی‌های دنیای کفر نسبت به امام زمان (عج) ایستادگی کند؛ بی تردید راه شهادت بسته نیست تا هنگامی که شهدایی را در رکاب امام زمان (عج) تقدیم این راه و آرمان مقدس کنیم.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره این فراز از زیارت پرفیض اربعین که در آن آمده است: " فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لاَ مَعَ عَدُوِّکُمْ‏ "، همراهی با ولایت را چهارمین شرط تحقق آرمان اربعین برشمرد و اضافه کرد: این فراز از زیارت اربعین پیامش آن است که برای تحقق آرمان اربعین حسینی نباید چشممان به دست دشمنان باشد؛ دشمن هیچ گاه خیرخواه ما نیست، همراهی با ولایت راه رسیدن به عزت و سعادت است و اعتماد به دشمن عهد شکن با فرهنگ انتظار و آرمان اربعین سیدالشهدا، یعنی ظهور و تحقق حاکمیت انسان‌های پاک و شایسته بر زمین سنخیتی ندارد. /۹۷۷/پ202/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات