۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۶۶۵۷۰۷
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

مسؤولان با اخلاق یکدیگر را نصیحت کنند نه با زبان تلخ و گزنده

مسؤولان با اخلاق یکدیگر را نصیحت کنند نه با زبان تلخ و گزنده
امام جمعه موقت تهران گفت: مسؤولان کشور با زبان یکدیگر را نصیحت نکنند که این زبان‌های تلخ و گزنده، نصیحت نیست، بلکه تخریب کننده فضای عمومی جامعه است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در ویژه برنامه رادیویی «در ساحت حضور» با تأکید بر اقامه نماز با توجه و مراقبه بر نوافل اظهار داشت: نماز، مهمترین و برجسته ترین عمل برای تحکیم رابطه با خداست.

وی با بیان این که بزرگداشت اربعین، بزرگداشت مدرسه انبیای الهی و راه پیامبران است، گفت: اربعین به معنای شناخت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و راه او و قدم برداشتن در مسیر اوست.

پیوند امت اسلام با اربعین راه فراهم آوردن بستر سعادت و تعالی جامعه است

امام جمعه موقت تهران با بیان این که امروز زیارت اربعین به بزرگترین اجتماع بشری تبدیل شده است، تصریح کرد: هر چند که بیماری کووید 19 اجازه نداد که امت اسلام و ملت بزرگ ایران با عشق و علاقه وافر در این اجتماع عظیم الهی، انسانی، معنوی، سیاسی و اخلاقی حضور پیدا کنند اما پیوند امت اسلام و پیروان آن حضرت با اربعین، راه ماندگاری این مکتب و فراهم آوردن بستر سعادت و تعالی جامعه است.

وی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص فرازهایی از زیارت اربعین افزود: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیت آن حضرت و اصحاب‌شان، خدا را می دیدند و تمام عزم و اراده شان، حرکت در راه رضای حق بود؛ آن حضرت با تلاش، عزم و جدیت در دعوت به سمت خدا، خون خود را بذل کرد تا جامعه بشری از جهالت نجات پیدا کنند.

جریان اربعین در 1400 سال پیش، نشان دهنده راه حیات امت اسلام

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که رسالت حضرت سید الشهدا(ع) دقیقاً رسالت پیامبر اکرم(ص) است، اظهار داشت: جامعه زمان امام حسین(ع) در شرایطی بود که آن حضرت برای نجات جامعه از جهل و جهالت باید خون مقدس خویش را تقدیم می نمود تا زمینه آگاهی و بیداری امت و جامعه بشری را فراهم کند؛ این کار بزرگ در بیش از 1400 سال قبل، امروز راه را برای حیات امت اسلام فراهم کرده است.

وی، بیداری امت اسلام در این عصر و آگاهی ملت بزرگ عراق و ایران و اسلام را دستاورد حماسه بزرگ عاشورا دانست و گفت: دغدغه انبیای الهی و امامان، جهل فکری و عملی بود؛ حضرت علی(ع) می فرماید که به خدا پناه می برم از جامعه ای در جهل زندگی می کند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که تمام مشکلات جوامع بشری در جهل آن ها ریشه دارد، تصریح کرد: سخنان حضرت سید الشهدا(ع) در عاشورا برای مردم کوفه اثری نداشت و بعد از سخنرانی های فراوان و گفت وگوهای بسیار، آن حضرت در صبح روز عاشورا رو به سوی دشمن فرمودند سخن مرا گوش کنید و در قتل من عجله نکنید تا بار دیگر شما را موعظه کنم.

حرکت مسؤولان بر مقدار عقل و علم و وحی؛ لازمه قرارگیری نظام اسلامی در جایگاه خود

وی افزود: امروز رسالت انقلاب اسلامی، دین باوران و دین داران آن است که جامعه بشری بر مدار عقل، علم و آموزه های وحیانی و انسان ساز حرکت کند؛ نظام اسلامی آنگاه در جایگاه خود قرار می گیرد که حرکت هر مدیر و مسؤولی در هر نقطه ای که قرار دارد، بر مدار عقل، علم و وحی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که باید یکدیگر را به مصالح دین و دنیا ارشاد کنیم، اظهار داشت: باید دلسوز یکدیگر باشیم، نه رقیب و دشمن یکدیگر؛ بنابراین، رسالت حوزه و دانشگاه و همه کسانی که آراسته به علم و دانش هستند، این است که باید راه برای تعالی علمی جامعه فراهم کنند.

نصیحت گزنده مسؤولان به یکدیگر تخریب کننده فضای عمومی جامعه

وی با بیان این که زبان تلخ و گزنده مسؤولان نسبت به یکدیگر نصیحت نیست، گفت: ادبیاتی که انسان در فضای رسانه می بیند، حاکی از اخلاق نیست؛ مسؤولان کشور با زبان یکدیگر را نصیحت نکنند و این زبان های تلخ و گزنده، نصیحت نیست، بلکه تخریب فضای عمومی جامعه است و با عمل خود یکدیگر را نصیحت کنید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه 41 سوره فصلت تصریح کرد: باید در مقابل میز صدارت، ریاست، وزارت و نمایندگی این آیه باید باشد که «وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ»؛ اگر قرار است که به این آیه عمل شود، مسؤولان کشور اولین کسانی هستند که مخاطب این آیه قرار می گیرند؛ اگر دیگران به شما بدی کردند، شما با خوبی، گذشت و اخلاق به آنها پاسخ دهید و با اخلاق یکدیگر را دعوت کنیم، نه با زبان.

کرونا، حادثه بزرگ اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی است

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنان خود، درباره اهمیت مقابله با ویروس کرونا پرداخت و اظهار داشت: باید دید که سکاندار انقلاب اسلامی با چه اهمیتی به بیماری کووید 19 می نگرد؛ در تاریخ معاصر هیچ موضوعی به شدت کرونا جامعه بشری را تحت تأثیر قرار نداده است؛ با شیوع این بیماری، اقتصادهای بزرگ دنیا رشد منفی داشته و کوچک شده اند و مقامات ارشد سازمان ملل اعلام کردند که بیش از 500 میلیون نفر شغل خود را از دست داده اند.

مقابله با کرونا با محور عقل و علم/ مهم ترین امر به معروف امروز جامعه بشری

وی، کرونا را یک حادثه بزرگ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: نباید این حادثه را کوچک شمرد؛ اقتصاد ما تحت تأثیر تحریم، مشکلات داخلی، ندانم کاری ها، تصمیم های خطا و بیماری کروناست؛ برای برون رفت از این تنگنا باید دست در دست یکدیگر قرار دهیم و بر محور عقل و علم حرکت کنیم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: امروز مهم ترین امر به معروف آن است که یکدیگر را برای مدیریت این بیماری و برون رفت از چالش جدی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با کمترین هزینه ممکن توصیه کنیم.

وی با بیان این که ملت ایران در مقابله با کرونا می تواند به عنوان یک الگو در جامعه بشری ایفای نقش کند، افزود: ما بستر و زیرساخت های علمی و بهداشت و درمان مقابله با کرونا را داریم و چهره های عالم، هوشمند و خدوم در حوزه سلامت و همچنین رهبری قدرتمند و هوشمند که این راه را مدیریت می کنند، سرمایه بزرگی هستند.

راه اصلی مقابله با کرونا

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد اظهار داشت: راه اصلی مقابله با کرونا از بیمارستان و حوزه درمان نمی گذرد، بلکه آخرین حوزه، درمان و بیمارستان است؛ راه اصلی از شناخت تجربه بشری، فرهنگ عمومی و رعایت دستورالعمل ها و رهنمود هاست.

وی گفت: اگر فاصله فیزیکی را مراعات کنیم و به زدن ماسک متلزم باشیم، می توانیم جامعه خود را به جامعه الگو تبدیل کنیم و این راهی است که باید با اعتماد به خدای متعال و تکیه بر اولیای الهی از مسیر عقل و علم بپیماییم./822/پ201/ف

ارسال نظرات