۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۶۵۹۵۸
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد؛

تلاقی و ارتباط خانواده با مسجد و مدرسه مکمل حلقه نظام تعلیم و تربیت

تلاقی و ارتباط خانواده با مسجد و مدرسه مکمل حلقه نظام تعلیم و تربیت
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: تلاقی و ارتباط مسجد و مدرسه با خانواده می‌تواند حلقه مفقوده در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی را کامل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با شماری از مسؤولان فرهنگی و تربیتی استان، با گرامیداشت روز انجمن اولیا و مربیان، اظهار کرد: در فضای جامعه اسلامی هرگاه حرف از تربیت، پرورش و به طور کلی اعتلای فرهنگی زده می‌شود لاجرم ذهن به‌سوی نقش اسلام در آن‌ها می‌رود.

وی افزود: اولین جلوه تمدنی اسلام، مسجد است؛ جایی که مقرّ خدمت‌رسانیِ روحانیت در ردای امامت است و اگر امام بخواهد مأموریت ذاتی خود را جامه عمل بپوشاند ناگزیر است که مجموعه‌های تأثیرگذار، در اطراف کانون فعالیت خود را شناسایی، پالایش و بهره‌برداری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: در این راستا یکی از این مجموعه‌های تأثیرگذار، مدرسه است که امام جماعت باید با نسبت‌سنجی میان مسجد و مدرسه و ایجاد تعامل و تعادل بین این دو، مأموریت خود را به‌درستی انجام دهد.

وی با اشاره به جایگاه تربیتی مسجد، افزود: مسجد به‌عنوان تجسم هدف غایی تربیت و محور عبودیت کارکردهای متنوع و بی‌بدیلی را در ارتقای فرهنگ توحیدی در جامعه اسلامی داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: مسجد در طول تاریخ اسلام مرکز تجمع و معاشرت با دین‌داران، سلوک جمعی، تأثیرپذیری و الگوسازی صحیح، تشاور، تواصی به خیر و فراگیری قرآن و احکام بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر مدرسه نیز به‌عنوان کانون رسمی تعلیم و تربیت در دوره معاصر مرکز یادگیری و یاددهی، نظم آموزی، انضباط پذیری و قانون‌گرایی است و به طور مسلم تلاقی و ارتباط این دو با خانواده می‌تواند حلقه مفقوده در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی را، ایجاد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: به این معنا که اولیا و مربیان، مسجد را ضلع سوم تربیت بدانند و برای پرورش نسل صالح به آن بیندیشند و ائمه جماعات و جمعه بدون خانواده و مدرسه کار خود را ناقص بدانند.

وی تصریح کرد: حتی جا دارد که خانواده، مسجد را خانه دوم فرزندشان از نوزادی و قبل مدرسه ببینند؛ زیرا با تجمیع این اضلاع بسیاری از مشکلات فرهنگی تربیتی یا ایجاد نمی‌شود یا حل می‌شود.

امام‌جمعه بجنورد گفت: این ارتباط وثیق به‌رغم اتصال این سه نهاد مهم، اولاً زمان قرار گرفتن دانش آموزان زیر چتر تربیتی را افزایش داده و مدیریت می‌کند، ثانیاً تناسب بستر تربیت اسلامی با مفاهیم را فراهم می‌سازد و ثالثاً ابعاد مختلف وجود ازجمله مبانی فکر، علاقه و عمل او را منطبق بر نظریه تعلیم و تربیت اسلام رشد می‌دهد. /9314//202/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات